• Tamm

Döda björnar/vargar?

www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%B6rnattacken-som-kunde-kostat-livet-3018865

31 människor har skadats av björnar men ingen av varg vad jag minns, de har istället dödat en massa tamdjur.
    Man måste väga bort ev. nytta, emot de som skadas och koppla bort teoretisk nationalromantik.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Döda björnar/vargar?
  • oOOo  oOOo
    Ingram skrev 2014-11-27 13:13:05 följande:
    När fick jag statistik? jag har missat den 
    Inte mitt problem att du har minne som en höna.
  • Ingram
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 13:19:39 följande:
    Inte mitt problem att du har minne som en höna.
    Jag har nämligen inte fått statistik där vargar attackerad och dödat människor men har du sådan information så borde du visa det.
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 13:16:19 följande:
    De har koll på djuren och vill skjuta de djur som hotar dem. Vad är det du inte fattar?
    Nej de har uppenbarligen inte koll på sina djur och det är deras ansvar att skaffa sig koll på dem. Att vargen hotar djur är inget argument värt namnet.
  • oOOo  oOOo
    Ingram skrev 2014-11-27 13:25:56 följande:
    Jag har nämligen inte fått statistik där vargar attackerad och dödat människor men har du sådan information så borde du visa det
    Jo, det har du. Sök bakåt i tråden om du inte minns. Varför börjar du inte med att söka, eller motverkar det faktaförnekelsebeteendet?
    Nej de har uppenbarligen inte koll på sina djur och det är deras ansvar att skaffa sig koll på dem. Att vargen hotar djur är inget argument värt namnet.
    Det är just det som är argumentet. Varför inte bemöta det. Det hjälper inte att stoppa fingrarna i öronen.
    Att skydda sina djur är att ta ansvar för djuren, känns nästan lie märkligt att behöva skriva detta men det känns som jag måste gå ner på den där FL-nivån igen som du är så bekant med.
  • Ingram
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 13:30:22 följande:
    Jo, det har du. Sök bakåt i tråden om du inte minns. Varför börjar du inte med att söka, eller motverkar det faktaförnekelsebeteendet?
    Det är just det som är argumentet. Varför inte bemöta det. Det hjälper inte att stoppa fingrarna i öronen.
    Att skydda sina djur är att ta ansvar för djuren, känns nästan lie märkligt att behöva skriva detta men det känns som jag måste gå ner på den där FL-nivån igen som du är så bekant med.
    Återigen har du någon statistik på att vargar dödat och attackerat människor i Sverige så visa det gärna, har du inte det så var tyst.
    Man får såklart skydda sina djur, det är det ingen i tråden som sagt någonting om.
  • oOOo  oOOo
    Ingram skrev 2014-11-27 13:41:52 följande:
    Återigen har du någon statistik på att vargar dödat och attackerat människor i Sverige så visa det gärna, har du inte det så var tyst.
    Nu skriver du inte samma sak som du bad om innan. antar att du inte ens märker det själv. Förklarar en hel del. 
    Men som tips, bara för att ett djur inte dödat någon i Sverige betyder inte att det inte är farligt för människor.
    Lite samma logikproblem som det där med att du verkar tro att ju farligare hundar är desto ofarligare är vargar. Jomen
    Man får såklart skydda sina djur, det är det ingen i tråden som sagt någonting om.
    Så bra. Lät innan som du inte tyckte det var relevant om vargar var farliga för djuren. Du bör se över hur du uttrycker dig. 
  • Ingram
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 13:45:50 följande:
    Nu skriver du inte samma sak som du bad om innan. antar att du inte ens märker det själv. Förklarar en hel del. 
    Men som tips, bara för att ett djur inte dödat någon i Sverige betyder inte att det inte är farligt för människor.
    Lite samma logikproblem som det där med att du verkar tro att ju farligare hundar är desto ofarligare är vargar. Jomen
    Så bra. Lät innan som du inte tyckte det var relevant om vargar var farliga för djuren. Du bör se över hur du uttrycker dig. 
    Jag är medveten om att jag skrev samma sak men eftersom du inte gav mig det jag efterfrågade så måste jag upprepa mig själv.
    Men om de nu är så farliga för människor så borde du också ha statistik som ger dig kött på benen, eller hur? Flört
    Jag har dock aldrig sagt att vargar är ofarliga djur och jag tror inte att hundar generellt är farliga heller.
    Återigen du ska inte kasta sten i glashus, hur kan det vara så svårt att ta till sig?
  • oOOo  oOOo
    Ingram skrev 2014-11-27 13:57:23 följande:
    Jag är medveten om att jag skrev samma sak 
    Du skrev inte samma sak. Har du problem med att läsa också?
    Jag har dock aldrig sagt att vargar är ofarliga djur 
    Jo, det är ju precis det du skrivit. Att de är ofarliga för människor och ber om statistik på att de är farliga som om du levt under en sten hela livet. Snurrar det för dig nu eller?

Men bra, vargar är inte ofarliga, de käkar upp människor ibland. Brukar betecknas som farliga djur precis som andra rovdjur. Sådana djur man förhåller sig till och inte låter sina barn gå ut i skogan och leka med nej. Så var vi överens om det då?

Vargar käkar också upp betesdjur om de får chansen därför är de ett problem för djurägare. Överens om det också?
  • Ingram
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 14:06:14 följande:
    Du skrev inte samma sak. Har du problem med att läsa också?
    Jag har dock aldrig sagt att vargar är ofarliga djur 
    Jo, det är ju precis det du skrivit. Att de är ofarliga för människor och ber om statistik på att de är farliga som om du levt under en sten hela livet. Snurrar det för dig nu eller?

Men bra, vargar är inte ofarliga, de käkar upp människor ibland. Brukar betecknas som farliga djur precis som andra rovdjur. Sådana djur man förhåller sig till och inte låter sina barn gå ut i skogan och leka med nej. Så var vi överens om det då?

Vargar käkar också upp betesdjur om de får chansen därför är de ett problem för djurägare. Överens om det också?
    Jag skriver samma sak fast med olika ord, innebörden är dock densamma.
    Nej jag har inte skrivit att de är ofarliga, jag ber dig bara om statistik som säger att de utgör en direkt fara för människor och jag har ett flertal gånger efterfrågat statistik på attacker mot människor.
    Men du har i själva verket ingen sådan statistik att komma med va?

Att det är ett problem för djurägare har jag heller aldrig talat emot, men du verkar leva i din egen värld (tänker på kommentaren om att du står på händer osv.).
    Håll dig istället till det som är relevant och titta på vad folk skriver istället för att dra egna slutsatser.
  • oOOo  oOOo
    Ingram skrev 2014-11-27 14:12:37 följande:
    Jag skriver samma sak fast med olika ord, innebörden är dock densamma.
    Nej, tyvärr. Människor i allmänhet och människor i Sverige är två skilda grupper. Ber du om statistik över den ena gruppen kan du inte förvänta dig statistik för den andra. 
    Nej jag har inte skrivit att de är ofarliga, jag ber dig bara om statistik som säger att de utgör en direkt fara för människor och jag har ett flertal gånger efterfrågat statistik på attacker mot människor.
    Direkt fara? Det var ett nytt ord. vet du själv vad du ber om? Tror du vi kan läsa dina tankar eller.
    Du bad om

"Kom igen nu, visa mig statistiken som stödjer din tes om att vargen skulle vara farlig för människan." citat inlägg #86

Det var det jag svarade på. Det du håller på med är ett argumentationsfel som kallas 'moving the goalposts'. Hoppas du uppskattar gratisundervisningen.
    Att det är ett problem för djurägare har jag heller aldrig talat emot, 
    Bra, då kan vi diskutera det. För det är egentligen det enda relevanta i den här tråden. Djurägarna vill skydda sina djur. Har du problem med det?

• Ingram
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 14:20:36 följande:
    Nej, tyvärr. Människor i allmänhet och människor i Sverige är två skilda grupper. Ber du om statistik över den ena gruppen kan du inte förvänta dig statistik för den andra. 
    Direkt fara? Det var ett nytt ord. vet du själv vad du ber om? Tror du vi kan läsa dina tankar eller.
    Du bad om

"Kom igen nu, visa mig statistiken som stödjer din tes om att vargen skulle vara farlig för människan." citat inlägg #86

Det var det jag svarade på. Det du håller på med är ett argumentationsfel som kallas 'moving the goalposts'. Hoppas du uppskattar gratisundervisningen.Bra, då kan vi diskutera det. För det är egentligen det enda relevanta i den här tråden. Djurägarna vill skydda sina djur. Har du problem med det?

Jag har hela tiden menat i Sverige såklart, jag trodde det var underförstått eftersom vi bor i Sverige och talar om Sverige.
    Jag vet inte om du anser dig kunna läsa tankar eller inte och det är helt ärligt inte så intressant för mig vad du anser dig kunna göra, jag ber bara om statistik.
    Men du har inte sådan statistik va?
    Jag har flera gånger efterfrågat statistik som stödjer din tes, men jag får ingen utan jag får bortförklaringar varför du inte visar statistiken.
    Jag försöker dock igen, visa mig statistik som säger att det är vanligt med vargattacker och attacker med dödlig utgång ifrån vargen.
    Jag tycker som sagt gärna att man ska titta på statistiken men jag har aldrig sett någon statistik som säger att detta är något som förekommer i stort.

Nu får jag upprepa mig igen, nej jag har inte problem med att djurägare skyddar sina djur.
Svar på tråden Döda björnar/vargar?