• Tamm

Döda björnar/vargar?

www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%B6rnattacken-som-kunde-kostat-livet-3018865

31 människor har skadats av björnar men ingen av varg vad jag minns, de har istället dödat en massa tamdjur.
    Man måste väga bort ev. nytta, emot de som skadas och koppla bort teoretisk nationalromantik.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Döda björnar/vargar?
  • oOOo  oOOo
    Ingram skrev 2014-11-27 00:24:25 följande:
    Nej, jag vidhåller att vargen i stort inte är farlig för människan och jag har hittills inte fått något exempel på att människan skulle vara just det.
    Givetvis. Du har väl inte förstånd till annat. Men det är ju också hela behållningen med FL, att man blir medveten om hur många som faktiskt är oförmögna att ta till sig information
  • Esoada
    Ingram skrev 2014-11-26 23:34:44 följande:
    Nu skrev jag iofs Sverige och det där på Kolmården räknas inte eftersom det var i fångenskap och det är en helt annan situation.
    Så alltså får jag stå fast vid mitt påstående att det faktiskt i modern tid aldrig förkommit att en varg dödat en människa i Sverige eller de övriga nordiska länderna.
    Jaha borde det inte vara tydligt att vargen inte är en stor snäll hund när till och med tama vargar dödar och börjar äta en människa att den kan vara farlig i naturen med?
    (kanske inte för vuxna friska människor men flera vargar i grupp skulle nog vara det)
    Ska du stå fast vid ett påstående som inte stämmer bara för att det skedde i en djurpark? 
    Obestämd
  • Ingram
    Esoada skrev 2014-11-27 00:30:20 följande:
    Jaha borde det inte vara tydligt att vargen inte är en stor snäll hund när till och med tama vargar dödar och börjar äta en människa att den kan vara farlig i naturen med?
    (kanske inte för vuxna friska människor men flera vargar i grupp skulle nog vara det)
    Ska du stå fast vid ett påstående som inte stämmer bara för att det skedde i en djurpark? 
    Obestämd
    Tama vargar skiljer sig från vilda vargar och detta var ett mycket specifikt fall och en otroligt tragiskt händelse.
    Men faktum kvarstår att ingen dödats av en varg (i vilt tillstånd) i Sverige och att man faktiskt inte kan jämföra vargar i det vilda med tama vargar.
    Ja, såklart jag står fast vid mitt påstående eftersom det är sanningen men har du något bevis som talar emot så lyssnar jag gärna.
    Till skillnad mot för vissa så befinner jag mig inte på ett forum för att "få rätt" och för att jag bara måste skriva av mig utan för att jag faktiskt har ett intresse av ämnena jag diskuterar.
    Jag är öppen för diskussion som sagt, men gällande detta fall så är det ett faktum att man inte kan jämföra vargar som är tama med vilda vargar.
  • Esoada
    Ingram skrev 2014-11-26 23:58:44 följande:
    Men tillbaka till ämnet, vargen är inte farlig för människan då vi som sagt i modern tid inte har ett enda fall med dödlig utgång i Sverige eller i närheten av Sverige.
    Spelar det någon roll att det inte hänt något på ett visst antal år?
    Har vargen förändrats i sin natur så att den blivit snäll i modern tid? LOL
    Spelar det någon roll att det inte hänt i Sverige? Kan det hända i Kanada eller Ryssland kan det väl lika gärna hända här?
  • Esoada
    Ingram skrev 2014-11-27 00:33:38 följande:
    Tama vargar skiljer sig från vilda vargar och detta var ett mycket specifikt fall och en otroligt tragiskt händelse.
    Men faktum kvarstår att ingen dödats av en varg (i vilt tillstånd) i Sverige och att man faktiskt inte kan jämföra vargar i det vilda med tama vargar.
    Ja, såklart jag står fast vid mitt påstående eftersom det är sanningen men har du något bevis som talar emot så lyssnar jag gärna.
    Till skillnad mot för vissa så befinner jag mig inte på ett forum för att "få rätt" och för att jag bara måste skriva av mig utan för att jag faktiskt har ett intresse av ämnena jag diskuterar.
    Jag är öppen för diskussion som sagt, men gällande detta fall så är det ett faktum att man inte kan jämföra vargar som är tama med vilda vargar.
    Inte så mycket faktiskt
    Förutom att dess hade vant sig vid människor (som brukligt i djurparker)
    Bara några veckor tidigare hade Arne Weise varit på besök i varghägnet
    Det visar väl bara att vargar inte är att lita på som hundar
    Hur ska man då se på vargar i naturen som faktiskt är vilda rovdjur som dödar själva för att få mat? (till skillnad från djurparksvargar)
    "Faktumet" som du påstår, är väl att ingen har dödats av en varg i naturen i Sverige i modern tid (tänk då att vargen nyss varit nästan utrotad)
    Att det på Kolmården hände för att vargarna hade vant sig vid människor ä bullshit
  • Ingram
    Esoada skrev 2014-11-27 00:45:08 följande:
    Inte så mycket faktiskt
    Förutom att dess hade vant sig vid människor (som brukligt i djurparker)
    Bara några veckor tidigare hade Arne Weise varit på besök i varghägnet
    Det visar väl bara att vargar inte är att lita på som hundar
    Hur ska man då se på vargar i naturen som faktiskt är vilda rovdjur som dödar själva för att få mat? (till skillnad från djurparksvargar)
    "Faktumet" som du påstår, är väl att ingen har dödats av en varg i naturen i Sverige i modern tid (tänk då att vargen nyss varit nästan utrotad)
    Att det på Kolmården hände för att vargarna hade vant sig vid människor ä bullshit
    Det är inte den information som jag fått.
    En av mina bästa vänner arbetar på Järvzoo i Hälsingland där man har en stor flock med vargar och den informationen han gav mig och som de arbetar efter är att tama vargar skiljer sig ifrån vilda.
    Vargar är inte alltid att lita på det håller jag med dig om, men det är ju inte hundar heller och faktum är att hunden utgör ett större hot mot dig än vad vargen gör.
    Det bästa är helt enkelt att ha respekt för djur och natur och leva med lite sunt förnuft, detsamma gäller om du vistas ute bland människor för jag lovar dig att en vuxen man (ja främst män) är betydligt farligare för dig än vad något djur är.
  • Esoada
    Ingram skrev 2014-11-27 00:48:09 följande:
    Det är inte den information som jag fått.
    En av mina bästa vänner arbetar på Järvzoo i Hälsingland där man har en stor flock med vargar och den informationen han gav mig och som de arbetar efter är att tama vargar skiljer sig ifrån vilda.
    Vargar är inte alltid att lita på det håller jag med dig om, men det är ju inte hundar heller och faktum är att hunden utgör ett större hot mot dig än vad vargen gör.
    Vargarna där har ju en så stor inhägnad att de är svårt att få syn på de öht
    Och inga klappstunder, kontakten de har med människor är när skötarna slänger åt de mat, så ja lite skillnad från Kolmården
    Ja, det är rätt, beror på vilken hundras i det fallet, vissa hundraser är långt farligare än vargar
  • Ingram
    Esoada skrev 2014-11-27 00:57:30 följande:
    Vargarna där har ju en så stor inhägnad att de är svårt att få syn på de öht
    Och inga klappstunder, kontakten de har med människor är när skötarna slänger åt de mat, så ja lite skillnad från Kolmården
    Ja, det är rätt, beror på vilken hundras i det fallet, vissa hundraser är långt farligare än vargar
    Jag använde det som exempel för att min vän har stor erfarenhet av vargar och besitter stor kunskap.
    Jag skulle i stort säga att de flesta hundraser är det, eftersom du kommer betydligt närmare dem än människor och eftersom många hundägare är dåliga ägare.
  • Esoada
    Ingram skrev 2014-11-27 00:43:48 följande:
    Det spelar en väldigt stort roll.
    Om vi inte har några fall där vargen dödat människor eller attackerad människor så måste vi dra vissa slutsatser och det är att vargen i stort inte utgör en fara för människor.
    Jag vet inte vart detta varghat kommer ifrån och jag trodde helt ärligt inte folk vara så rädda av sig i samhället.
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 00:37:51 följande:
    Ingen har väl blivit dödad av en tiger eller ett lejon heller
    Betyder det för dig att tigrar och lejon är ofarliga?

Varför framhärdar du i en idiotisk ståndpunkt. Uppriktigt nyfiken. Är det bara för att du har så svag självkänsla så du inte kan acceptera för dig själv att du bara rabblar upp något du hört utan att tänka efter? 
    Anmäld som dina andra inlägg.
    Jo men nu finns det ju många fall av det både i modern tid och historiskt
    Därför måste vi dra slutsatsen att vargen utgör en fara för människor

Som föregående talare sa har vi ingen som blivit dödad av en tiger/lejon i Sverige så tycker du de är ofarliga då?
    Eller svenska djur som finns i naturen som myskoxar/huggormar/whatever har inte heller dödat någon därför utgör de ingen fara eller vadå?
  • Ingram
    Esoada skrev 2014-11-27 01:01:47 följande:
    Jo men nu finns det ju många fall av det både i modern tid och historiskt
    Därför måste vi dra slutsatsen att vargen utgör en fara för människor

Som föregående talare sa har vi ingen som blivit dödad av en tiger/lejon i Sverige så tycker du de är ofarliga då?
    Eller svenska djur som finns i naturen som myskoxar/huggormar/whatever har inte heller dödat någon därför utgör de ingen fara eller vadå?
    Nej ingen har blivit dödad av tigrar och lejon i Sverige men jag förstår inte kommentarens relevans då dessa djur inte finns representerade i vårt land vilket vargen gör.
    Jag har samma inställning kring myskoxar, huggormar osv. och det är att de i stort inte utgör någon fara.
    Vanliga hundar utgör dock en större fara men jag tycker ändå inte direkt att man ska förbjuda hundar, utan istället tänka logiskt när man har dem nära sig.
    Detsamma gäller när man är ute i naturen och har med vilda djur att göra, man ska ha respekt för dem men komma ihåg att de med största sannolikhet inte kommer att skada dig. 
Svar på tråden Döda björnar/vargar?