• Tamm

Döda björnar/vargar?

www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%B6rnattacken-som-kunde-kostat-livet-3018865

31 människor har skadats av björnar men ingen av varg vad jag minns, de har istället dödat en massa tamdjur.
    Man måste väga bort ev. nytta, emot de som skadas och koppla bort teoretisk nationalromantik.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Döda björnar/vargar?
  • Ingram
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 14:20:36 följande:
    Nej, tyvärr. Människor i allmänhet och människor i Sverige är två skilda grupper. Ber du om statistik över den ena gruppen kan du inte förvänta dig statistik för den andra. 
    Ingram skrev 2014-11-27 14:12:37 följande:
    Nej jag har inte skrivit att de är ofarliga, jag ber dig bara om statistik som säger att de utgör en direkt fara för människor och jag har ett flertal gånger efterfrågat statistik på attacker mot människor.
    Direkt fara? Det var ett nytt ord. vet du själv vad du ber om? Tror du vi kan läsa dina tankar eller.
    Du bad om

"Kom igen nu, visa mig statistiken som stödjer din tes om att vargen skulle vara farlig för människan." citat inlägg #86

Det var det jag svarade på. Det du håller på med är ett argumentationsfel som kallas 'moving the goalposts'. Hoppas du uppskattar gratisundervisningen.Bra, då kan vi diskutera det. För det är egentligen det enda relevanta i den här tråden. Djurägarna vill skydda sina djur. Har du problem med det?

Nä nu måste jag göra något vettigare än att delta i ditt bråk, men du kan ju ägna tiden åt att leta statistiken som jag efterfrågade Flört.
    Ett annat tips är att kanske leta upp människor i verkliga livet att tala med, jag tror det personligen skulle göra dig gott och vi andra skulle slippa hat på nätet.
    Frid du!
  • oOOo  oOOo
    Ingram skrev 2014-11-27 14:25:26 följande:
    Jag har hela tiden menat i Sverige såklart, 
    Kan tyvärr inte läsa dina tankar och ta reda på vad du egentligen menar när du skriver något annat. Du får gå till mediala delen på detta forum.
     jag ber bara om statistik.
    Ja, du verkar ha hakat upp dig. Du har fått statistik på det du bad om. 
    Nu får jag upprepa mig igen, nej jag har inte problem med att djurägare skyddar sina djur.
    Så bra. Vad har du problem med då förutom att förstå text, hålla dig till ämnet och argumentera för din sak?

• Wildhunter

Det är väldigt lätt att sitta och ha åsikter om saker som inte påverkar ens liv.. Dom/vi som bor på landsbygden, jagar i skogen och kanske har tamdjur, hundar och barn som leker i skogen påverkas av att det finns rovdjur.

Vargen utrotades i Sverige av våra förfäder, troligtvis av en bra anledning. På vilket sätt har förutsättningarna ändrats ? Har vargen lärt sig att inte angripa tamdjur och hundar ? knappast...
    Det dröjer inte länge innan vi får läsa att en varg har tagit ett barn som lekt i skogskanten.

Jag som jägare värnar om djuren och djurens rätt, vi ska ha en livskraftig viltstam i Sverige, men den ska regleras efter de förutsättningar som råder. har vi för mycket älg så måste den decimeras med hjälp av jakt tex.
    Idag har vargen spridit sig okontrollerat, det finns väldigt lite älg kvar i skogarna, det märks på våra årliga spillningsinventeringar. Självklart tar jakten på stammen, men jakten kontrolleras och anpassas efter stammens storlek. Trafiken skördar en hel del offer. Men vargen står för den stora delen av att älgstammen försvinner på många håll. Vad händer när tillgången på mat försvinner för vargen ? Det har vi redan sett effekterna av... fler och fler tamdjur blir angripna.. Många hundar får sätta livet till, inte bara i samband med jakt.

Jag har full förståelse för att djurägare hatar vargen, och jag har full förståelse för att folk i stan gillar vargen. Det som är beklämmande är att folk inte kan sätta sig in i hur vargen påverkar dom som bor i eller runt ett vargrevir.

Jag har ännu inte varg i min skog, men det har setts spår och det har konstaterats varg även på mina breddgrader..

Och kommer det en gråben förbi mitt jaktpass så kommer han att möta sin skapare.. för ska vi "utrota" tvättbjörn mm. då ska även vargen bort.

Tyck vad Ni vill, men min åsikt är klar...

• Haskel
    Wildhunter skrev 2014-11-27 14:59:12 följande:

Det är väldigt lätt att sitta och ha åsikter om saker som inte påverkar ens liv.. Dom/vi som bor på landsbygden, jagar i skogen och kanske har tamdjur, hundar och barn som leker i skogen påverkas av att det finns rovdjur.

Vargen utrotades i Sverige av våra förfäder, troligtvis av en bra anledning. På vilket sätt har förutsättningarna ändrats ? Har vargen lärt sig att inte angripa tamdjur och hundar ? knappast...
    Det dröjer inte länge innan vi får läsa att en varg har tagit ett barn som lekt i skogskanten.

Jag som jägare värnar om djuren och djurens rätt, vi ska ha en livskraftig viltstam i Sverige, men den ska regleras efter de förutsättningar som råder. har vi för mycket älg så måste den decimeras med hjälp av jakt tex.
    Idag har vargen spridit sig okontrollerat, det finns väldigt lite älg kvar i skogarna, det märks på våra årliga spillningsinventeringar. Självklart tar jakten på stammen, men jakten kontrolleras och anpassas efter stammens storlek. Trafiken skördar en hel del offer. Men vargen står för den stora delen av att älgstammen försvinner på många håll. Vad händer när tillgången på mat försvinner för vargen ? Det har vi redan sett effekterna av... fler och fler tamdjur blir angripna.. Många hundar får sätta livet till, inte bara i samband med jakt.

Jag har full förståelse för att djurägare hatar vargen, och jag har full förståelse för att folk i stan gillar vargen. Det som är beklämmande är att folk inte kan sätta sig in i hur vargen påverkar dom som bor i eller runt ett vargrevir.

Jag har ännu inte varg i min skog, men det har setts spår och det har konstaterats varg även på mina breddgrader..

Och kommer det en gråben förbi mitt jaktpass så kommer han att möta sin skapare.. för ska vi "utrota" tvättbjörn mm. då ska även vargen bort.

• Dorian Ertymexx

Som sagt, om det är faran som oroar er så måste ni börja skjuta av hundar och hästar illa kvickt, de skadar LÅNGT fler än vad varg gör.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2014-11-27 18:30:32 följande:
    Som sagt, om det är faran som oroar er så måste ni börja skjuta av hundar och hästar illa kvickt, de skadar LÅNGT fler än vad varg gör.
    Nu vet jag ju redan att Dorianlogik är lite skraltig men du kanske kan förklara det där lite närmare hur du tänker att vi skyddar boskap i norr genom att avliva hundar och hästar  

Vad har du emot hundar och hästar förresten?
  • Rataxes

Skjut, gräv och tig...
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Ingram
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 14:31:53 följande:
    Kan tyvärr inte läsa dina tankar och ta reda på vad du egentligen menar när du skriver något annat. Du får gå till mediala delen på detta forum.
     jag ber bara om statistik.
    Ja, du verkar ha hakat upp dig. Du har fått statistik på det du bad om. Så bra. Vad har du problem med då förutom att förstå text, hålla dig till ämnet och argumentera för din sak?

Jag har hela tiden skrivit att jag menar Sverige, det är inte mitt fel att du har svårt att förstå det som man skriver till dig.
    Du borde helt enkelt läsa det man skriver, du kanske tror du kan läsa tankar (samtidigt som du står på händer vad vet jag) men istället borde du gå på det som presenteras för dig.
    Återigen ge mig statistiken som stödjer ditt påstående, eller ljög du bara?
  • oOOo  oOOo
    Ingram skrev 2014-11-27 22:30:18 följande:
    Jag har hela tiden skrivit att jag menar Sverige, 
    Det har du inte vilket framgår tydligt. Har du gått hela dagen och grämt dig över denna detaljen?
  • Ingram
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 22:31:44 följande:
    Det har du inte vilket framgår tydligt. Har du gått hela dagen och grämt dig över denna detaljen?
    Jo det har jag ett flertal gånger skrivit.
    Men återigen, den där statistiken? men jag antar att du ljög när du sa att du hade en sådan.
    Nej till skillnad mot för dig så har jag ett liv på riktigt så detta har inte ens funnits i mitt huvud...det är bara en meningslös diskussion och tidsfördriv.
Svar på tråden Döda björnar/vargar?