• Tamm

Döda björnar/vargar?

www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%B6rnattacken-som-kunde-kostat-livet-3018865

31 människor har skadats av björnar men ingen av varg vad jag minns, de har istället dödat en massa tamdjur.
    Man måste väga bort ev. nytta, emot de som skadas och koppla bort teoretisk nationalromantik.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Döda björnar/vargar?
  • Dorian Ertymexx
    Esoada skrev 2014-11-27 00:35:10 följande:
    Spelar det någon roll att det inte hänt något på ett visst antal år?
    Har vargen förändrats i sin natur så att den blivit snäll i modern tid? LOL
    Spelar det någon roll att det inte hänt i Sverige? Kan det hända i Kanada eller Ryssland kan det väl lika gärna hända här?
    Säg mig, tycker du att vi ska jag ned och döda hästar? För du vet väl att hästar orsakar LÅNGT större personskador än vargar va? Så om vi ska skjuta av vargen för att den är farlig, ja, då måste vi av pur logik också utrota hästrna i landet. Åh, och hundarna, icke att förglömma! Hundar skadar och dödar människor långt oftare än vargar, så de måste ju naturligtvis avlivas till sista jycken, eller hur?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Ingram
    Esoada skrev 2014-11-27 01:09:11 följande:
    Nej det kan man tycka, även om man kanske inte skulle låta sina barn vara ute själva då...

Men problemet är väl för de som har någon form av djurhållning, som ekologiskt jordbruk, fäbodvall eller renhjord, det kanske blir problem med varg då
    Och då tycker jag man ska få skjuta
    Det är deras problem att se till att de kan hålla sina djur på ett bättre sätt, att skjuta bara för att man är rädd är inte logiskt.
    Esoada skrev 2014-11-27 01:06:05 följande:
    De flesta hundraser är väl en överdrift?! 
    Kan bara komma på en hundras (på rak arm) som är lika farlig/farligare än vargen
    Att du pratar om varghat när folk påpekar att vargen inte är ofarlig får mig att tro att du är med i Djurens Rätt alternativt wolfaboo
    Inte överdrift alls, de flesta hundraser är farligare än vargar om man ska se till statistiken för det är betydligt vanligare att bli biten av en hund än av en varg.
    Det är väl ändå statistik man ska gå efter?
    Wolfaboo vet jag inte ens vad det är och i många fall är Djurens Rätt för extrem för mig men jag delar även många av deras arbete och jag tycker det är otroligt viktigt att värna om våra djur.
    Återigen jag förstår inte varghatet hos många människor och tycker helt ärligt det är skrattretande att folk på allvar valt att rikta sin ilska mot ett djur.
  • oOOo  oOOo
    Ingram skrev 2014-11-27 10:35:11 följande:
    Det är väl ändå statistik man ska gå efter?
    Ja, statistiskt sätt har djurägarna i norr större problem med vargar än med hundar och hästar för den delen.

Om fler bit bitna av hundar än av vargar i stockholm är knappast relevant. Statistik kräver lite tankeverksamhet för att använda.
  • Ingram
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 11:38:28 följande:
    Ja, statistiskt sätt har djurägarna i norr större problem med vargar än med hundar och hästar för den delen.

Om fler bit bitna av hundar än av vargar i stockholm är knappast relevant. Statistik kräver lite tankeverksamhet för att använda.
    Men då får du visa den statistiken.
    Får jag se nu, exakt hur många har blivit attackerade av vargar i Sverige? hur många har blivit dödade? det ska helt ärligt bli spännande att få veta detta.
    Om du dock inte kan göra det så bör du istället vara tyst, ska vi enas om det?!
  • oOOo  oOOo
    Ingram skrev 2014-11-27 11:53:06 följande:
    Men då får du visa den statistiken.
    Får jag se nu, exakt hur många har blivit attackerade av vargar i Sverige? hur många har blivit dödade? det ska helt ärligt bli spännande att få veta detta.
    Om du dock inte kan göra det så bör du istället vara tyst, ska vi enas om det?!
    Problemet är inte människor som blir dödade, problemet är djur som blir dödade. Det kan du väl inte ha missat.
  • Ingram
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 12:29:23 följande:
    Problemet är inte människor som blir dödade, problemet är djur som blir dödade. Det kan du väl inte ha missat.
    Men nu talade vi om vargen och människor.
    Kom igen nu, visa mig statistiken som stödjer din tes om att vargen skulle vara farlig för människan.
    Att den är farlig för djur är inte så relevant, djur är farliga för varandra och djur lever av att äta varandra. Det kan du väl ändå inte ha missat! Flört
    Som sagt, är det enda man har att komma med ord utan belägg så är det bättre att vara tyst.
  • oOOo  oOOo
    Ingram skrev 2014-11-27 12:41:26 följande:
    Men nu talade vi om vargen och människor.
    Du talar om det ja, varför kan man fråga sig. Du talar dessutom om hundar, varför kan man fråga sig
    Att den är farlig för djur är inte så relevant,
    Det är precis det som är relevant för djurägarna. Välkommen in i debatten. 
  • oOOo  oOOo
    Kom igen nu, visa mig statistiken som stödjer din tes om att vargen skulle vara farlig för människan.
    Det har du iof fått statistik, hur irrelevant det än var, antar att någon hade överseende mit ditt OT svammel.
    Sedan var det tydligen fel på den statistiken. Den som blev uppäten stod inte på händer och talade hebreiska eller hur det nu var
  • Ingram
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 12:44:24 följande:
    Du talar om det ja, varför kan man fråga sig. Du talar dessutom om hundar, varför kan man fråga sig
    Att den är farlig för djur är inte så relevant,
    Det är precis det som är relevant för djurägarna. Välkommen in i debatten. 
    Men vad har djurägarna med detta att göra? det är deras ansvar att se till att de har koll på sina djur det är däremot inte ett argument för att få skjuta.
    Det kan man fråga sig, men återigen man ska passa sig för att kasta sten i glashus. Du började tala om tigrar ett djur som om du inte vet det inte ens finns i Sverige, att däremot jämföra med hundar är relevant Glad.
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 12:47:23 följande:
    Det har du iof fått statistik, hur irrelevant det än var, antar att någon hade överseende mit ditt OT svammel.
    Sedan var det tydligen fel på den statistiken. Den som blev uppäten stod inte på händer och talade hebreiska eller hur det nu var
    När fick jag statistik? jag har missat den men visa gärna statistiken som ger tyngd till ditt påstående igen.
    Vem stod på händer menar du? sorry men jag förstår inte hur det här med att stå på händer är relevant.

• oOOo  oOOo
    Ingram skrev 2014-11-27 13:13:05 följande:
    Men vad har djurägarna med detta att göra? det är deras ansvar att se till att de har koll på sina djur det är däremot inte ett argument för att få skjuta.
    De har koll på djuren och vill skjuta de djur som hotar dem. Vad är det du inte fattar?
Svar på tråden Döda björnar/vargar?