• Tamm

Döda björnar/vargar?

www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%B6rnattacken-som-kunde-kostat-livet-3018865

31 människor har skadats av björnar men ingen av varg vad jag minns, de har istället dödat en massa tamdjur.
    Man måste väga bort ev. nytta, emot de som skadas och koppla bort teoretisk nationalromantik.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Döda björnar/vargar?
  • Haskel
    Dorian Ertymexx skrev 2014-11-25 20:46:48 följande:
    Ingen har sådana illusioner. Men ja, precis som i alla branscher så finns det risker. Och precis som i alla branscher får du inte tokmörda det eller de som utgör riskerna. Tycker man det är jobbigt får man satsa på bättre skydd eller kanske byta bransch. Som sagt, det är frivilligt att bo i eller nära naturen.
    Ja, visst är det frivilligt. Jag bor själv på landsbygden, och har valt det själv. Jag bor kvar trots vargen.
    Men till sist kanske även ni stadsbor inser att spannmål och kött, faktiskt produceras här på landsbygden.
    Bor ingen kvar, finns plötsligt inget att köpa in affärernaFörvånad.

Kött, mjölk, mjöl, och övriga spannmålsprodukter, produceras av bönder på landsbygden.

De produkterna görs faktiskt inte i fabriker.
  • oOOo  oOOo
    ursula skrev 2014-11-25 12:43:53 följande:
    Kontentan av det hela är att förbjuda hundar istället för varg och björn
    Varför istället för? Är inte kontentan att vi borde förbjuda hundar också?
  • Dorian Ertymexx
    Haskel skrev 2014-11-25 22:12:43 följande:
    Ja, visst är det frivilligt. Jag bor själv på landsbygden, och har valt det själv. Jag bor kvar trots vargen.
    Men till sist kanske även ni stadsbor inser att spannmål och kött, faktiskt produceras här på landsbygden.
    Bor ingen kvar, finns plötsligt inget att köpa in affärernaFörvånad.

Kött, mjölk, mjöl, och övriga spannmålsprodukter, produceras av bönder på landsbygden.

De produkterna görs faktiskt inte i fabriker.
    Vargar ger sig inte på kor. Eller spannmål.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Haskel
    Dorian Ertymexx skrev 2014-11-26 06:13:48 följande:
    Vargar ger sig inte på kor. Eller spannmål.
    Först och främst TVÅ fel. Vargar ger sig absolut på kor, när/om det kniper.
    Visst tuggar vargar i sig lite spannmål.

Det dock inte det största problemet. Utan det krävs människor som för att föda upp kor och odla spannmål.

Vargen förstör oerhört mycket för alla som bor på landsbygden.
  • Ingram
    Tamm skrev 2014-11-24 21:26:32 följande:

www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%B6rnattacken-som-kunde-kostat-livet-3018865

31 människor har skadats av björnar men ingen av varg vad jag minns, de har istället dödat en massa tamdjur.
    Man måste väga bort ev. nytta, emot de som skadas och koppla bort teoretisk nationalromantik.

Det här med vargjakt har blivit hysteri och det råder tydligen ett enormt varghat i vissa kretsar, något som är bortom mitt förstånd.
    Man bör begränsa jakten på varg något enormt och tanken bör knappast vara "att minska" vargstammen utan bara hålla den i skikt.
    Vargar utgör inte ett hot mot människor rent generellt och då finns ingen som helst anledning att jaga den.
  • Haskel
    Ingram skrev 2014-11-26 10:35:27 följande:
    Det här med vargjakt har blivit hysteri och det råder tydligen ett enormt varghat i vissa kretsar, något som är bortom mitt förstånd.
    Man bör begränsa jakten på varg något enormt och tanken bör knappast vara "att minska" vargstammen utan bara hålla den i skikt.
    Vargar utgör inte ett hot mot människor rent generellt och då finns ingen som helst anledning att jaga den.
    Begränsa vargjakten???

Vilken vargjakt talar du om?

Rånare och våldtäktsmän är inte heller något problem. Här på landsbygden förekommer nästan inga rån och våldtäkter. Inte har vi några problem med motorvägar och flygplatser i storstäderna. 
    Vem/vilka tror du bäst beslutar om saker i städerna.
    Vem/vilka tror du bäst beslutar om saker på landsbygden.

Än så länge finns det ett fåtal älgar kvar i skogen. Älg är vargens huvudföda. Men om bara något år, är älgen utrotad i vargtäta områden. Vargen måste söka ny föda. Vargen kommer att bli ett hot mot människor.
    Men framförallt hotar den tamboskap, hundar och jakten.
  • Ingram
    Haskel skrev 2014-11-26 11:12:11 följande:
    Begränsa vargjakten???

Vilken vargjakt talar du om?

Rånare och våldtäktsmän är inte heller något problem. Här på landsbygden förekommer nästan inga rån och våldtäkter. Inte har vi några problem med motorvägar och flygplatser i storstäderna. 
    Vem/vilka tror du bäst beslutar om saker i städerna.
    Vem/vilka tror du bäst beslutar om saker på landsbygden.

Än så länge finns det ett fåtal älgar kvar i skogen. Älg är vargens huvudföda. Men om bara något år, är älgen utrotad i vargtäta områden. Vargen måste söka ny föda. Vargen kommer att bli ett hot mot människor.
    Men framförallt hotar den tamboskap, hundar och jakten.
    Jag skriver ju såklart om den rådande debatt om vargjakt som råder.

Vilka jag tror fattar såna här beslut bäst? kunniga och pålästa människor såklart.
    Det finns ingenting som tyder på att vargen kommer att bli ett hot emot människor och tittar du runt om i världen så är det extremt ovanligt att en varg går till attack på människor så det där kommer inte att hända. Att den hotar jakten är inget argument och egentligen en icke- fråga i stort.
  • Dorian Ertymexx
    Haskel skrev 2014-11-26 10:13:17 följande:
    Först och främst TVÅ fel. Vargar ger sig absolut på kor, när/om det kniper.
    Visst tuggar vargar i sig lite spannmål.

Det dock inte det största problemet. Utan det krävs människor som för att föda upp kor och odla spannmål.

Vargen förstör oerhört mycket för alla som bor på landsbygden.
    Så bo inte på landsbyggden då.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2014-11-26 11:28:59 följande:
    Så bo inte på landsbyggden då.
    Eller så skjuter man vargarna så kan de vargar som inte trivs flytta till städerna.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-11-26 13:37:51 följande:
    Eller så skjuter man vargarna så kan de vargar som inte trivs flytta till städerna.
    Ja just det. För det viktiga är att människor får det bekvämt. Varför flyttar ni till naturen om ni inte vill leva i den? Vill ni bo i en park så finns det gott om sådana här.
Svar på tråden Döda björnar/vargar?