• Tamm

Döda björnar/vargar?

www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%B6rnattacken-som-kunde-kostat-livet-3018865

31 människor har skadats av björnar men ingen av varg vad jag minns, de har istället dödat en massa tamdjur.
    Man måste väga bort ev. nytta, emot de som skadas och koppla bort teoretisk nationalromantik.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Döda björnar/vargar?
  • Esoada
    Ingram skrev 2014-11-27 01:00:42 följande:
    Jag använde det som exempel för att min vän har stor erfarenhet av vargar och besitter stor kunskap.
    Jag skulle i stort säga att de flesta hundraser är det, eftersom du kommer betydligt närmare dem än människor och eftersom många hundägare är dåliga ägare.
    De flesta hundraser är väl en överdrift?! 
    Kan bara komma på en hundras (på rak arm) som är lika farlig/farligare än vargen
    Att du pratar om varghat när folk påpekar att vargen inte är ofarlig får mig att tro att du är med i Djurens Rätt alternativt wolfaboo
  • Esoada
    Ingram skrev 2014-11-27 01:04:55 följande:
    Detsamma gäller när man är ute i naturen och har med vilda djur att göra, man ska ha respekt för dem men komma ihåg att de med största sannolikhet inte kommer att skada dig. 
    Nej det kan man tycka, även om man kanske inte skulle låta sina barn vara ute själva då...

Men problemet är väl för de som har någon form av djurhållning, som ekologiskt jordbruk, fäbodvall eller renhjord, det kanske blir problem med varg då
    Och då tycker jag man ska få skjuta
  • oOOo  oOOo
    Ingram skrev 2014-11-27 01:04:55 följande:
    Nej ingen har blivit dödad av tigrar och lejon i Sverige men jag förstår inte kommentarens relevans då dessa djur inte finns representerade i vårt land vilket vargen gör.
    Tänk lite till här då.

Om du bor i ett område där vargen strövar men där det inte finns några hundar, lejon eller tigrar. Blir vargen helt plötsligt farlig då?

Givetvis är vargen farlig och ju fler vargar man har i sitt närområde desto farligare blir det. Givetvis är inte vargen farlig för dig om du bor på östermalm eller söder men det är knappast relevant eftersom det inte heller är östermalmsbor eller söderbor som skjuter vargar.
  • Dorian Ertymexx
    Haskel skrev 2014-11-26 21:57:39 följande:
    Tack!!!

Tänk så dumma vi varit här på landsbygden. Velat skjuta alla vargar för att de inte uppför sig. Att vi inte tänkte på att det bara var att prata med dem.

Du är ett geniDrömmer
    Men så bra, varför kommunicera eller försöka ordna bättre skydd, när man bara kan tokdöd allt som kan vara farligt eller som man inte gillar!!!! Hm, undrar när det blir jaktsäsong på jägare...

Ni har ju funnit lösningen, mer vapen, mer våld, mer dödande!! Obestämd
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-11-26 23:46:20 följande:
    Kan du också prata med vargar? 

Om nu vargarna är så ofarliga för människor, varför får man inte gå in och klappa dom på djurparker?
    Vi kan nog prata bättre med vargar än ni kan kommunicera med era medmänniskor i alla fall... och jag tror ändå inte på vår förmåga att samtala med djur va.
  • Dorian Ertymexx
    Ingram skrev 2014-11-26 23:51:32 följande:
    Det må så hända men jag hittar ingen större information som stödjer att vargen skulle vara farlig för människan.
    Även om vargen bara funnits 5 år i Sverige så tycker jag det faktum att inte enda fall går att påträffa.

Prata med vargar? nu får du gärna utveckla, hur har du fått den uppfattningen?

Varför man inte får gå in och klappa dem? oj, det finns massor med förklaringar till det.
    Skulle du säga att älgen är farlig för människan i stort? lodjuret eller ugglor? du får inte gå in till dem heller.
    Älgar är helt vansinnigt mycket farligare för människor än vargar.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 00:03:30 följande:
    Så, allvarligt. Du skulle låta dina barn gå in till vargarna om det var tillåtet?
    Brukar du låta dina barn leka med hundar? Skillnaden är inte så stor som du tror.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 00:04:40 följande:
    Jag har inget till övers för naiva fån.
    Måste vara jobbigt med morgnar för dig va?
  • Dorian Ertymexx
    Haskel skrev 2014-11-27 00:04:52 följande:
    Antalet vargar har hitintills varit relativt lågt. Älg har det dessutom funnits gott om. Tyvärr är vargar enormt revirbundna, och flyttar inte om älgen tar slut. Den söker annan mat. Den vågar sig närmare bebyggelse, för att ta tamboskap, och eller leta avfall. En människa som springer, eller går kan lätt trigga deras jaktinstinkt. 
    Det fungerar inte riktigt så va. Vargar attackerar inte allt och alla som råkar gå eller springa förbi. Är det inte ett bytesdjur så ska det mycket till för att de ska angripa. Vargar är skygga djur. Och inte speciellt intresserade av människor, vare sig som mat eller något annat.

Ja, varg tar tamboskap. Man kan då a) göra bättre skydd mot varg, eller b) utrota en hel art för ekonomisk vinning. Gissa vilket jag rösta för.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-11-27 00:26:58 följande:
    Givetvis. Du har väl inte förstånd till annat. Men det är ju också hela behållningen med FL, att man blir medveten om hur många som faktiskt är oförmögna att ta till sig information smile2.gif
    Du är ett strålande exempel på det, folk som är oförmögna att ta till sig information. Du lever med den vargskräck som dina anfäder hade - samma anfäder som trodde på troll, vättar och näcken. Du tror väl inte på dessa va?
Svar på tråden Döda björnar/vargar?