• Tamm

Döda björnar/vargar?

www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%B6rnattacken-som-kunde-kostat-livet-3018865

31 människor har skadats av björnar men ingen av varg vad jag minns, de har istället dödat en massa tamdjur.
    Man måste väga bort ev. nytta, emot de som skadas och koppla bort teoretisk nationalromantik.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Döda björnar/vargar?
  • Tamm
    Kereza skrev 2014-11-25 00:38:31 följande:
    Är du på riktigt? Vad gör människan för Nytta?!
    Jag menar allvar - tala om för mig vad människor gör för nytta - som inte är i patetisk liga med "Tar hand om nästa generation människor", så lovar jag att berätta en grej vargar gör, som är till nytta, för varje punkt du kan komma på.
    Om du är onyttig kan nog andra berätta hur vi nyttiga är.
  • ursula

Varje dag vårdas minst ett barn för bitskador av hund, på någon akutavdelning i Sverige. Mer än 400 barn blir årligen så allvarligt bitna att de behöver läkarvård för sina skador.

Mest vanligt är att hundarna biter barnen i ansiktet. Besöket på akutmottagningen brukar för det mesta handla om omplåstring men cirka 75 barn läggs in på sjukhus för vård årligen.

Däremot blir betydligt fler vuxna allvarligt bitna av hundar, över 200 vuxna måste läggas in och vårdas på sjukhus för sina bitskador årligen i Sverige.

• Hemmadjuret
    ursula skrev 2014-11-25 00:45:29 följande:

Varje dag vårdas minst ett barn för bitskador av hund, på någon akutavdelning i Sverige. Mer än 400 barn blir årligen så allvarligt bitna att de behöver läkarvård för sina skador.

Mest vanligt är att hundarna biter barnen i ansiktet. Besöket på akutmottagningen brukar för det mesta handla om omplåstring men cirka 75 barn läggs in på sjukhus för vård årligen.

Däremot blir betydligt fler vuxna allvarligt bitna av hundar, över 200 vuxna måste läggas in och vårdas på sjukhus för sina bitskador årligen i Sverige.

Men nu var valet om Varg och björn, inte allt som finns.
  • Dorian Ertymexx
    Tamm skrev 2014-11-24 21:26:32 följande:
    www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%B6rnattacken...

31 människor har skadats av björnar men ingen av varg vad jag minns, de har istället dödat en massa tamdjur.
    Man måste väga bort ev. nytta, emot de som skadas och koppla bort teoretisk nationalromantik.
    Japp, just det sista håller jag med om. Tvångsförflytta alla naturromantiker från naturen till storstan, så slipper de oroa sig för varg eller björn.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Minniemousemommy

Ska dom bort ska fängelser sprängas också. Alla som skadar andra borde isåfall dö eller hur? Antingen får alla leva eller alla dö, annars är det inte rättvist.

• ursula
    Hemmadjuret skrev 2014-11-25 00:51:24 följande:
    Men nu var valet om Varg och björn, inte allt som finns.
    Kontentan av det hela är att förbjuda hundar istället för varg och björn
  • Tecum
    Dorian Ertymexx skrev 2014-11-25 08:04:01 följande:
    Japp, just det sista håller jag med om. Tvångsförflytta alla naturromantiker från naturen till storstan, så slipper de oroa sig för varg eller björn.
    Men naturromantikerna finns redan i storstan, på behörigt avstånd från blodiga fårkroppar, sönderslitna hundar och skrämda nötkreatur. De sitter där i sin konstlade värld och värnar sina romantiska föreställningar om den goda naturen och de snälla vargarna som bara tar redan svaga och skadade djur, ungefär som när stadsborna själva får sina sopor hämtade. Och skulle de snälla vargarna till äventyrs döda några får så är det ägarens eget fel som inte vaktar dem...
  • Dorian Ertymexx
    Tecum skrev 2014-11-25 19:27:07 följande:
    Men naturromantikerna finns redan i storstan, på behörigt avstånd från blodiga fårkroppar, sönderslitna hundar och skrämda nötkreatur. De sitter där i sin konstlade värld och värnar sina romantiska föreställningar om den goda naturen och de snälla vargarna som bara tar redan svaga och skadade djur, ungefär som när stadsborna själva får sina sopor hämtade. Och skulle de snälla vargarna till äventyrs döda några får så är det ägarens eget fel som inte vaktar dem...
    Ingen har sådana illusioner. Men ja, precis som i alla branscher så finns det risker. Och precis som i alla branscher får du inte tokmörda det eller de som utgör riskerna. Tycker man det är jobbigt får man satsa på bättre skydd eller kanske byta bransch. Som sagt, det är frivilligt att bo i eller nära naturen.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Tecum
    Dorian Ertymexx skrev 2014-11-25 20:46:48 följande:
    Ingen har sådana illusioner. Men ja, precis som i alla branscher så finns det risker. Och precis som i alla branscher får du inte tokmörda det eller de som utgör riskerna. Tycker man det är jobbigt får man satsa på bättre skydd eller kanske byta bransch. Som sagt, det är frivilligt att bo i eller nära naturen.
    Det finns de som har såna illusioner, tro mig...

Det finns ingen som kan eller får "tokmörda" vargar, det handlar om en försiktig avskjutning som inte skadar stammen men som kan lätta på trycket för de boende och göra vargarna lite mer skygga för människor. Varför är det så förfärligt?
Svar på tråden Döda björnar/vargar?