• Anonym (Mamma)

Ställ in julen, bonus är ju inte här:(

Min man har två barn sedan tidigare som är med sin mamma på jul och hos oss på nyår i år. Varenda jävla år som de inte är hos oss så kommer dessa förslag ex vi behöver väl inte ha julgran i år.....vi behöver väl inte ha julbord....osv osv. Men JAg firar inte jul för hans barns skull! Jag slår på stortrumman när de är här och ordnar storjul, men bara för att de inte är här så försvinner inte julen. Jag kunde förstå det lite när det bara var vi, men nu har vi två egna små barn, en treåring som älskar julgranar och har en treårings entusiasm över allt tillskillnad från de äldre som verkligen visar bur skittrist allt är. Vafaan det känns som han gör så himla stor skillnad isådana här situationer, som att vi ska hålla skenet uppe och låtsas när hans bonusbarnen är här, men annars så kan vi skita i att fira. Samma med midsommar och andra högtider. Det skapar distans tycker jag, för jag får en ilsken känsla i hjärtat och tänker på alla jular och midsommrar som jag ansträngt mej allt jag förmår för bonusbarnen och hela hans familj och ordnat, men han gör tom skillnad på sina egna barn, en skillnad jag inte någonsin skulle göra. Inte fan skulle jag begränsa för mina bonusbarn om inte våra barn var där. Men man får ju god lust att vara likadan tillbaka. Mooooorrrrrrrrr Är förbannad och behöver skriva av mej.

• Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(
  • Anonym (Mamma)
    Iam skrev 2014-12-09 13:24:45 följande:

Ställ en enkel fråga till honom.

"Är dina äldsta barn värda mer än dina yngsta? "

När han förhoppningsvis svarar: Absolut inte säger du:

" då slutar du agerar som om det vore så NU. Antingen värderar du alla dina barn lika mycket nu, eller så kan du göra det varannan vecka sen, när jag tröttnat på hur du värderar familjemedlemmar och lämnat"

Det gör mig fly förbannad när föräldrar behandlar sina barn olika.. speciellt när dom kräver att andra ska kompensera för deras brister.

Det här med att värdera lika mycket har jag tagit upp och han säger som du skriver att det absolut inte är så, men det är ju inte så han agerar! Och då lovar han att sluta. Men sen nästa gång gör han likadant!! Vilket gör mej mer och mer arg. Han vet ju att han gärna gör skillnad, då borde han väl tänka på det nästa gång, precis som alla andra när man gör något mindre bra. Då får man väl ändra sig. Vet inte hur jag ska få honom att vara lika sprudlande med ideer och aktiviteter som när bonusarna är här?
  • detkanskefunkar
    Anonym (.l.l.l.) skrev 2014-12-09 10:35:15 följande:

Sätt ner foten och sluta mesa dig, säg att det han gör är j*vligt oattraktivt och om det fortsätter så är det inte enbart julgranen som kommer saknas till jul

Håller med! Hans beteende är verkligen inte acceptabelt.

Det är klart att ni ska fira en riktigt ordentlig jul med era barn! Sätt ner foten rejält!

Och GOD JUL!
  • Anonym (empati)
    Imse skrev 2014-12-09 13:27:10 följande:
    Men nu är väl julen ändå inte för hans skull utan för barnens?
    Sluta dadda en vuxen man för Guds skull!
    Va?? Julen firar man för A L L A S skull, inte bara för barnen.

• Anonym (empati)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-12-09 13:11:34 följande:
    .
    Anonym (empati) skrev 2014-12-09 11:20:48 följande:

Han känner kanske sorg över att fira högtider utan alla sina barn. Att skälla på honom och fråga om han är dum i huvudet på riktigt lär inte göra situationen bättre.

Nja, jag tror inte han är speciellt sorgsen även om det är trevligt att ha alla barnen så är det ibland skönt att inte ha det. Däremot tror jag att han sätter deras högtider med oss lite på en pidestal och är de inte här så kan han slappa.
    Menar du att han inte bryr sig om sina äldsta barn mer än att det är "trevligt" när de firar med er? Om det var så tror jag inte han hade haft problem att ha rejäla firanden de år de inte är hos er. Kanske är det mer hur du ser på saken?
  • Anonym (Mår illa)

Mår mer o mer illa när jag läser dessa trådar mår mer o mer illa när jag anser att min egen man är lik mannen i denna ts.

Vad är det med er Bioföräldrar?

Fattar att det är sorgligt att inte få fira med alla barn, är själv mamma. Men för Guds skull ska barnen de gemensamma gång på gång på gång få lida för att pappa eller mamma skaffat barn med någon annan innan?

En del är så uppslukade av att inte särbehandla och ni tycker så synd och har en sorg större än vad era barn sedan tidigare äktenskap har så att ni blir ursäkta men ni blir ta mej fan så elaka mot era andra barn.

Dessa gemensamma barn får sota gång på gång för era tidigare handlingar.

Era barn sedan tidigare firar inte jul på gatan hemlös utan julgran julmat eller klappar...

De har en förälder till.

De blir sällan utan någonting utan får mat tak över huvudet och en jäkla massa kärlek!

Tror ni att barnet sitter i ett hörn tiden utan er och bara gråter?

Hämta då hem barnet då är den andre föräldern inte lämplig!!!

Om inte så sluta att straffa de gemensamma barnen.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (empati) skrev 2014-12-09 14:05:55 följande:

Menar du att han inte bryr sig om sina äldsta barn mer än att det är "trevligt" när de firar med er? Om det var så tror jag inte han hade haft problem att ha rejäla firanden de år de inte är hos er. Kanske är det mer hur du ser på saken?

Men snälla, det är klart det är bra när alla barnen är här, men vi som sagt har barnen mycket umder ledigheten och precis som väldigt många föräldrar som är skilda, både män och kvinnor så kan även min man tycka det kan vara skönt när det inte är så mycket barn. Men som jag skrev så sätter han det lite oå en pidestal när de firar med oss, vilket är ok, men det ska inte vara mindre när de är hos sin mamma och firar jul.
  • jenny99

Julen är för både barn och vuxna.

• Anonym (Hmmm)

Jag förstår honom! Julen är helt oviktig utan sina barn ALLA sina barn.

Ni kan väl fira jul på juldagen vartannat år?! Tror knappast dina barn tar skada av det om inte DU gör det till ett problem!

Skärpning!

• Anonym (Stolpskott)

Sätt ned foten och va så jäkla ärlig: han särbehandlat barnen & säger han nej på det påståendet så kan du ju kontra med: varför ska inte våra barn få uppleva jular som dina andra barn? Dom är så pass stora att förstå att julgran = julklappar & tomte. Längtan efter att julen närmar sig med pyssel, julbak ect. Små barn förstår även sånt även om tidsperspektivet inte är med så fattar dom. Ska han bete sig som en idiot kan du ju säga isåfall att ni firar jul som vanligt med gran ect vill han joina så Fine men inte är det han som ska STYRA hur du och era barn ska fira.

• Anonym (Chillpill)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-12-09 10:18:31 följande:

Min man har två barn sedan tidigare som är med sin mamma på jul och hos oss på nyår i år. Varenda jävla år som de inte är hos oss så kommer dessa förslag ex vi behöver väl inte ha julgran i år.....vi behöver väl inte ha julbord....osv osv. Men JAg firar inte jul för hans barns skull! Jag slår på stortrumman när de är här och ordnar storjul, men bara för att de inte är här så försvinner inte julen. Jag kunde förstå det lite när det bara var vi, men nu har vi två egna små barn, en treåring som älskar julgranar och har en treårings entusiasm över allt tillskillnad från de äldre som verkligen visar bur skittrist allt är. Vafaan det känns som han gör så himla stor skillnad isådana här situationer, som att vi ska hålla skenet uppe och låtsas när hans bonusbarnen är här, men annars så kan vi skita i att fira. Samma med midsommar och andra högtider. Det skapar distans tycker jag, för jag får en ilsken känsla i hjärtat och tänker på alla jular och midsommrar som jag ansträngt mej allt jag förmår för bonusbarnen och hela hans familj och ordnat, men han gör tom skillnad på sina egna barn, en skillnad jag inte någonsin skulle göra. Inte fan skulle jag begränsa för mina bonusbarn om inte våra barn var där. Men man får ju god lust att vara likadan tillbaka. Mooooorrrrrrrrr Är förbannad och behöver skriva av mej.

Finns väl inget "rätt och fel" i en allmän bemärkelse.
    Du har ditt sätt och han har sitt sätt. Du kan säkert få honom att fira jul i år, men du kan inte få honom att ändra känslan och inställningen till julen, som han känner när hans första barn inte är där.
    Ni skulle ju kunna fira en rejäl jul en annan dag än just den 24:e, då hans barn sedan innan också är med. Då kanske julen kan bli lite trevligare hemma hos er.
Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(