• Anonym (Mamma)

Ställ in julen, bonus är ju inte här:(

Min man har två barn sedan tidigare som är med sin mamma på jul och hos oss på nyår i år. Varenda jävla år som de inte är hos oss så kommer dessa förslag ex vi behöver väl inte ha julgran i år.....vi behöver väl inte ha julbord....osv osv. Men JAg firar inte jul för hans barns skull! Jag slår på stortrumman när de är här och ordnar storjul, men bara för att de inte är här så försvinner inte julen. Jag kunde förstå det lite när det bara var vi, men nu har vi två egna små barn, en treåring som älskar julgranar och har en treårings entusiasm över allt tillskillnad från de äldre som verkligen visar bur skittrist allt är. Vafaan det känns som han gör så himla stor skillnad isådana här situationer, som att vi ska hålla skenet uppe och låtsas när hans bonusbarnen är här, men annars så kan vi skita i att fira. Samma med midsommar och andra högtider. Det skapar distans tycker jag, för jag får en ilsken känsla i hjärtat och tänker på alla jular och midsommrar som jag ansträngt mej allt jag förmår för bonusbarnen och hela hans familj och ordnat, men han gör tom skillnad på sina egna barn, en skillnad jag inte någonsin skulle göra. Inte fan skulle jag begränsa för mina bonusbarn om inte våra barn var där. Men man får ju god lust att vara likadan tillbaka. Mooooorrrrrrrrr Är förbannad och behöver skriva av mej.

• Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(
  • falukorv
    Ann Cistrus skrev 2014-12-10 17:13:40 följande:

Vilket oerhört märkligt resonemang! Vad är det för egopappa som spenderar sin ju utefter hur HAN vill ha det istället för att utgå ifrån hur hans barn vill ha det? Hans yngre barn kommer så småningom att fatta att julafton är julafton med Kalle Anka, jultomten och allt annat och att alla andra firar på den dagen. Varför ska de inte få fira på julafton för att deras halvsyskon är hos sin mamma och firar? 

Men eller hur. Har man gemensamma barn firar man jul på julafton såvida inte hela släkten har ett annat datum. Man struntar inte i julfirandet för att några barn inte är där, däremot firar man ju såklart "lilljul" när de andra barnen kommit tillbaka!
  • BioBonus
    Ann Cistrus skrev 2014-12-10 17:13:40 följande:
    Vilket oerhört märkligt resonemang! Vad är det för egopappa som spenderar sin ju utefter hur HAN vill ha det istället för att utgå ifrån hur hans barn vill ha det? Hans yngre barn kommer så småningom att fatta att julafton är julafton med Kalle Anka, jultomten och allt annat och att alla andra firar på den dagen. Varför ska de inte få fira på julafton för att deras halvsyskon är hos sin mamma och firar? 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
    Ja du. Visst är det märkligt.

Tydligen är vuxnas känslor viktigast och resten av familjen ska tillbringa julen med att stötta honom i hans sorg.

Undrar hur det låtit om en bonusmamma sket i allt vad julen heter vartannat år om bara bonusbarnen var hemma.

Vilka människor det finns.
  • Ess
    Anonym (Chillpill) skrev 2014-12-10 15:23:40 följande:
    Första barnet är väl alltid speciellt. Det är ofrånkomligt.
    Jag förstår också pappans SORG! Jag hade absolut känt likadant.
    Nog hade jag fixat en jul ändå, men inte alls med samma glädje och entusiasm.
    Håller verkligen inte med dig om att första är mer speciell än någon annan.
  • Ess

Jag hade pyntat för mina barns skull. Sedan hade jag och barnen åkt hem till min släkt och firat julafton, och under tiden vi var borta så hade jag bett mannen att tänka igenom hur han vill att kommande jular ska se ut. Tar han sig inte i kragen och skärper till sig så kommer hans jular framöver att bli tämligen ensamma.

Sedan hade han fått ordna sin sk julfirar dag, annandagen eller när han nu firar med dem, bäst fn han vill för jag hade inte ens varit där med de gemensamma barnen.
    Om han nu inte blivit tvungen att ställa in den till förmån för packning inför flytten.

• Ess
    BioBonus skrev 2014-12-10 17:48:19 följande:
    Ja du. Visst är det märkligt.

Tydligen är vuxnas känslor viktigast och resten av familjen ska tillbringa julen med att stötta honom i hans sorg.

Undrar hur det låtit om en bonusmamma sket i allt vad julen heter vartannat år om bara bonusbarnen var hemma.

Vilka människor det finns.
    Det där någon skrev om att stötta honom i hans sorg, var det dummaste någonsin. Dom har väl inte dött heller........

Jag själv funderar faktiskt starkt på att inte va hemma den dagen när hans barn kommer hit och ska fira. Jag tål varken barnet eller dess sambo.
  • Anonym (en till)

Låter som min man..

Antar att du precis som jag sagt hur du känner.

Min lösning är att ignorera och kallt säga "här bor barn, självklart ska vi fira."

Och ordna allt själv och inte diskutera saken mer.

Det har blivit bättre med åren och det gör mig glad för barnens skull! :)

Hoppas det ordnar sig för er med.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Chillpill) skrev 2014-12-10 15:23:40 följande:
    Första barnet är väl alltid speciellt. Det är ofrånkomligt.
    Jag förstår också pappans SORG! Jag hade absolut känt likadant.
    Nog hade jag fixat en jul ändå, men inte alls med samma glädje och entusiasm.
    Så förra året när min förstfödda var utbytesstudent i USA så skulle jag alltså ställt in allt julfirande för hennes två helsyskon? Och istället ägnat hela julafton åt att sörja att hon inte var hemma. Det låter ju trevligt för alla inblandade, NOT!
  • BioBonus
    Anonym (Mia) skrev 2014-12-10 20:17:38 följande:
    Så förra året när min förstfödda var utbytesstudent i USA så skulle jag alltså ställt in allt julfirande för hennes två helsyskon? Och istället ägnat hela julafton åt att sörja att hon inte var hemma. Det låter ju trevligt för alla inblandade, NOT!
    Jajamensan. Inte bara ställa in julfirandet utan gått omkring och vältrat dig i din stora sorg och blivit stöttad i den av din man och dina hemmavarande barn. Joråsatte.
  • Anonym (Varannan-jul)
    Anonym (T) skrev 2014-12-10 15:00:56 följande:
    Då borde ju mat o gran inte vara viktig nästa år heller.

Man kan ju inte vara engagerad varannat år.

Det är ju skillnaden på intresset ifrån fadern som gör ts besviken och jag förstår henne till 100%
    Utan att vilja försvara TS man så är det precis så som jag kan vara.

Jag har varit fanatisk julfixare i flera decennier, men innan jag fick min yngsta och när de äldsta var hos sin pappa varannan jul så kände jag att det var jätteskönt och avstressande att släppa det de jular vi inte firade ihop med barnen, ävenså när yngsta var så liten att hon inte förstod konceptet.

Kanske har inte TS man riktigt fattat att deras gemensamma nu är så gammalt att hen har glädje av julen?
  • Anonym (Varannan-jul)
    Anonym (tobe) skrev 2014-12-10 10:40:25 följande:
    Dina barn kanske inte vågar antyda något annat då ni har visat att julafton endast firas om hans barn är med = hans barn är mer värda.
    Eller så tycker de precis som Hmm att det blir riktigare jul när man firar med sina syskon på juldagen.

Vi gör inte så, men vad min dotter anbelangar så blir det absolut inte lika bra utan hennes bröder...
Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(