• Anonym (Mamma)

Ställ in julen, bonus är ju inte här:(

Min man har två barn sedan tidigare som är med sin mamma på jul och hos oss på nyår i år. Varenda jävla år som de inte är hos oss så kommer dessa förslag ex vi behöver väl inte ha julgran i år.....vi behöver väl inte ha julbord....osv osv. Men JAg firar inte jul för hans barns skull! Jag slår på stortrumman när de är här och ordnar storjul, men bara för att de inte är här så försvinner inte julen. Jag kunde förstå det lite när det bara var vi, men nu har vi två egna små barn, en treåring som älskar julgranar och har en treårings entusiasm över allt tillskillnad från de äldre som verkligen visar bur skittrist allt är. Vafaan det känns som han gör så himla stor skillnad isådana här situationer, som att vi ska hålla skenet uppe och låtsas när hans bonusbarnen är här, men annars så kan vi skita i att fira. Samma med midsommar och andra högtider. Det skapar distans tycker jag, för jag får en ilsken känsla i hjärtat och tänker på alla jular och midsommrar som jag ansträngt mej allt jag förmår för bonusbarnen och hela hans familj och ordnat, men han gör tom skillnad på sina egna barn, en skillnad jag inte någonsin skulle göra. Inte fan skulle jag begränsa för mina bonusbarn om inte våra barn var där. Men man får ju god lust att vara likadan tillbaka. Mooooorrrrrrrrr Är förbannad och behöver skriva av mej.

• Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(
  • elmadumle

Självklart ska inte era övrigt två barn missa julen för att hans barn sen tidigare inte är där, de firar ju med sin mamma, hur sjutton tänker han där undrar jag. Du gör som ni brukar på julen, vill han sura får han göra det någon annanstans och inte förstöra för era barn.

• Anonym (Anna)
    elmadumle skrev 2014-12-10 15:00:57 följande:

Självklart ska inte era övrigt två barn missa julen för att hans barn sen tidigare inte är där, de firar ju med sin mamma, hur sjutton tänker han där undrar jag. Du gör som ni brukar på julen, vill han sura får han göra det någon annanstans och inte förstöra för era barn.

• Centurione

Låter jättekonstigt. Varför ska inte era gemensamma barn få uppleva en riktig jul? Håller med dig om att det varit mer naturligt att han tyckt så, om det bara varit ni två vuxna människor. Många vuxna firar ju inte jul, om det inte ska vara några barn med. Samtidigt så finns det även många vuxna som GÖR det, och om du önskar det så bör han kompromissa.

Finns det inga andra ni kan bjuda in på julafton, förresten - några av dina släktingar, kanske, eller en familj eller ensam mamma med barn i samma ålder som era små? Då kanske även din man tycker att det är mer idé att slå på stort även i år..?

• Anonym (Mia)
    Anonym (T) skrev 2014-12-10 15:00:56 följande:
    Då borde ju mat o gran inte vara viktig nästa år heller.

Man kan ju inte vara engagerad varannat år.

Det är ju skillnaden på intresset ifrån fadern som gör ts besviken och jag förstår henne till 100%
    Ja och om man pratar igenom det så kanske det visar sig att fadern egentligen innerst inne vill skippa julgran alla jular men känner press att tävla med sitt ex. Prata om saken. Med det sagt så är det defenitivt mycket möjligt att mannen särbehandlar och inte tycker julen är lika viktig för de nya gemensamma barnen, att han har skilsmässo-barn-kompensations-ångesten.
  • Anonym (f)

Vilken konstig reaktion måste jag säga. 
    Varför vill han inte att två av hans barn ska få uppleva samma julkänsla som dom andra får.
    Jag skulle blivit jättebesviken om det varit mina barn, så jag förstår dig ts. 

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (T) skrev 2014-12-10 11:08:54 följande:

Har dina barn en pappa som fick avskaffa julgran o julmat?

Nej mina barn kommer som tur är aldrig ha en självisk och totalt oförstående styvmorsa!
  • Anonym (Chillpill)
    Dixie skrev 2014-12-10 10:55:23 följande:

Hans sorg??

Jag kunde förstått det om det inte fanns fler barn .- men nu finns det ju två barn till i familjen som ska vara hemma på julafton - vad är det för signaler pappan sänder till dessa två barn - att julen är inget att fira om inte era stora syskon är här......
    Första barnet är väl alltid speciellt. Det är ofrånkomligt.
    Jag förstår också pappans SORG! Jag hade absolut känt likadant.
    Nog hade jag fixat en jul ändå, men inte alls med samma glädje och entusiasm.
  • Anonym (f)
    Anonym (Chillpill) skrev 2014-12-10 15:23:40 följande:
    Första barnet är väl alltid speciellt. Det är ofrånkomligt.
    Jag förstår också pappans SORG! Jag hade absolut känt likadant.
    Nog hade jag fixat en jul ändå, men inte alls med samma glädje och entusiasm.
    Så är det inte för mig, klart första barnet är speciellt, men det är också dom andra.
    Det går inte att sätta något barn före det andra, det vore som att be mig välja mellan lungor och hjärta, jag behöver båda. Jag älskar båda.
  • Twister

Stackars gemensamma barn. Inte tydligen lika mycket värda i alla samanhang som bonusen. Hur man ens kan leva med en person som visar att vissa barn är viktigare än andra är totalt oförklarligt. Som ufon ungefär. Och att känslorna inte svalnar är också totalt oförklarligt. 

Det är faktiskt totalt oförsvarsbart att visa någon som helst sorg när de andra barnen finns där. Man får bita ihop och uppskatta att man har barn hemma överhuvudtaget. Nu handlar det om julen men tids nog kommer tankesättet att färga av sig till andra områden förmodligen. Brukar göra.

• Anonym (MM)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 15:18:20 följande:
    Nej mina barn kommer som tur är aldrig ha en självisk och totalt oförstående styvmorsa!
    Den som är självisk är väl pappan? Som inte kan se sina yngsta barns behov av sin pappa och hans engagemang i dem och julfirandet. Istället fokuserar han bara på sin saknad av de barn som inte är med. Men barnen som är hemma - de är inte värda en pappa som inte är mentalt och känslomässigt med i firandet? Vad ger det för signaler till de barnen? Eller de kanske inte räknas fullt ut?!

Nej TS, sätt ned foten rejält. I värsta fall skulle jag ta med mig barnen och resa iväg till någon släkting och fira jul, så skulle mannen få sitta hemma ensam och sörja ALLA sina barns frånvaro under julen...
Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(