• Anonym (Mamma)

Ställ in julen, bonus är ju inte här:(

Min man har två barn sedan tidigare som är med sin mamma på jul och hos oss på nyår i år. Varenda jävla år som de inte är hos oss så kommer dessa förslag ex vi behöver väl inte ha julgran i år.....vi behöver väl inte ha julbord....osv osv. Men JAg firar inte jul för hans barns skull! Jag slår på stortrumman när de är här och ordnar storjul, men bara för att de inte är här så försvinner inte julen. Jag kunde förstå det lite när det bara var vi, men nu har vi två egna små barn, en treåring som älskar julgranar och har en treårings entusiasm över allt tillskillnad från de äldre som verkligen visar bur skittrist allt är. Vafaan det känns som han gör så himla stor skillnad isådana här situationer, som att vi ska hålla skenet uppe och låtsas när hans bonusbarnen är här, men annars så kan vi skita i att fira. Samma med midsommar och andra högtider. Det skapar distans tycker jag, för jag får en ilsken känsla i hjärtat och tänker på alla jular och midsommrar som jag ansträngt mej allt jag förmår för bonusbarnen och hela hans familj och ordnat, men han gör tom skillnad på sina egna barn, en skillnad jag inte någonsin skulle göra. Inte fan skulle jag begränsa för mina bonusbarn om inte våra barn var där. Men man får ju god lust att vara likadan tillbaka. Mooooorrrrrrrrr Är förbannad och behöver skriva av mej.

• Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Chillpill) skrev 2014-12-10 08:59:46 följande:

Finns väl inget "rätt och fel" i en allmän bemärkelse.

Du har ditt sätt och han har sitt sätt. Du kan säkert få honom att fira jul i år, men du kan inte få honom att ändra känslan och inställningen till julen, som han känner när hans första barn inte är där.

Ni skulle ju kunna fira en rejäl jul en annan dag än just den 24:e, då hans barn sedan innan också är med. Då kanske julen kan bli lite trevligare hemma hos er.

Exakt mitt förslag också!
  • Anonym (..)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-12-09 13:49:28 följande:
    Det här med att värdera lika mycket har jag tagit upp och han säger som du skriver att det absolut inte är så, men det är ju inte så han agerar! Och då lovar han att sluta. Men sen nästa gång gör han likadant!! Vilket gör mej mer och mer arg. Han vet ju att han gärna gör skillnad, då borde han väl tänka på det nästa gång, precis som alla andra när man gör något mindre bra. Då får man väl ändra sig. Vet inte hur jag ska få honom att vara lika sprudlande med ideer och aktiviteter som när bonusarna är här?
    försvarar inte honom nu, men hur gamla är de äldsta barnen respektive de yngsta?
    Är de pojkar eller flickor?
    Många har lättare och tycker det är roligare med äldre barn än med små, i synnerhet pappor då de kan busa runt mer med dem och hitta på mer saker än att springa på öppna förskolan t e x.

Du skriver att du vet att han vet att han gör skillnad på barnen. Han vet om problemet men det upprepar sig alltid. Han kommer inte att ändra sig med andra ord. Det spelar ingen roll hur mycket du skäller, skriker, påminner, bönar och ber.
    Han känner mer för sina äldsta barn och det finns ingenting du och de små barnen kan göra åt det. Bara acceptera läget. Sök familjerådgivning om du vill fortsätta.
    Jag hade däremot inte accepterat att leva ihop med en man som inte accepterar våra barn, och nu är de ju de biologiska barnen. Det är bara du TS som kan ändra situationen. Antingen accepterar du att han känner som han känner, eller så visar du att du inte accepterar det och lämnar.
  • Anonym (Chillpill)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 09:05:42 följande:
    Exakt mitt förslag också!
    Okej, jag läste bara trådstarten.
  • BioBonus
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 08:25:03 följande:

Jag förstår honom! Julen är helt oviktig utan sina barn ALLA sina barn.

Ni kan väl fira jul på juldagen vartannat år?! Tror knappast dina barn tar skada av det om inte DU gör det till ett problem!

Skärpning!

Fast det är ju HANS barn också, de yngsta är ju gemensamma...
    Så det är ok att han firar jul med bara en del av sina egna barn, och skiter i de yngsta bara för att de äldsta är hos sin andra förälder? Eller hur tänker du? Är den typen av särbehandling av egna barn ok?
  • Anonym (Hmmm)
    BioBonus skrev 2014-12-10 09:43:18 följande:

Fast det är ju HANS barn också, de yngsta är ju gemensamma...

Så det är ok att han firar jul med bara en del av sina egna barn, och skiter i de yngsta bara för att de äldsta är hos sin andra förälder? Eller hur tänker du? Är den typen av särbehandling av egna barn ok?

Vad är problemet med att fira jul med ALLA sina barn VARJE ÅR????
  • BioBonus
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 09:48:05 följande:
    Vad är problemet med att fira jul med ALLA sina barn VARJE ÅR????
    Men varför skriver du dina barn till TS när det handlar om deras barn? 

Klart man kan fira jul på juldagen också, men det verkar ju som om pappan anser att man ställer in hela julen för att han inte har alla sina barn där.
    Att det bara ska firas jul vartannat år när han har alla sina barn där är ju onekligen ett effektivt sätt att visa de yngre barnen att de inte är lika viktiga som de äldre.
  • Anonym (Hmmm)
    BioBonus skrev 2014-12-10 09:55:14 följande:

Men varför skriver du dina barn till TS när det handlar om deras barn? 

Klart man kan fira jul på juldagen också, men det verkar ju som om pappan anser att man ställer in hela julen för att han inte har alla sina barn där.

Att det bara ska firas jul vartannat år när han har alla sina barn där är ju onekligen ett effektivt sätt att visa de yngre barnen att de inte är lika viktiga som de äldre.

För att de yngre är ts barn men alla barn är hans. Alla barn är lika mkt värda för honom det gör han ju extremt tydligt!

Sen att ts inte bryr sig om de äldre barnen är beklagligt!
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 09:59:54 följande:
    För att de yngre är ts barn men alla barn är hans. Alla barn är lika mkt värda för honom det gör han ju extremt tydligt!

Nej, han visar tydligt att det inte är värt att fira jul när de äldre barnen inte är där.
    Han visar tydligt för de yngre barnen att det inte är värt att fira om inte deras äldre syskon är med.
    Vilket indirekt visar att de yngre barnen inte är lika mycket värda.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Biobonus) skrev 2014-12-10 10:08:00 följande:

Nej, han visar tydligt att det inte är värt att fira jul när de äldre barnen inte är där.

Han visar tydligt för de yngre barnen att det inte är värt att fira om inte deras äldre syskon är med.

Vilket indirekt visar att de yngre barnen inte är lika mycket värda.

Mitt ex hade sitt barn varannan jul. Vi firade därav jul på julafton och på juldagen vartannat år.

Julen var inte lika mkt värt för mig och mina barn heller när inte hela familjen är samlad!

Tycker mannen agerar helt rätt!
  • BioBonus
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 09:59:54 följande:

TS slår ju på stort även de jular som de äldre barnen är där - dvs hon gör ingen skillnad på julfirandet utefter vilka barn som är hemma. Så hon bryr sig om alla barn, även de som inte är hennes egna.

Nej, han gör extremt klart att de yngre barnen inte är värda att anstränga sig för om inte de äldre är med.
Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(