• Anonym (Mamma)

Ställ in julen, bonus är ju inte här:(

Min man har två barn sedan tidigare som är med sin mamma på jul och hos oss på nyår i år. Varenda jävla år som de inte är hos oss så kommer dessa förslag ex vi behöver väl inte ha julgran i år.....vi behöver väl inte ha julbord....osv osv. Men JAg firar inte jul för hans barns skull! Jag slår på stortrumman när de är här och ordnar storjul, men bara för att de inte är här så försvinner inte julen. Jag kunde förstå det lite när det bara var vi, men nu har vi två egna små barn, en treåring som älskar julgranar och har en treårings entusiasm över allt tillskillnad från de äldre som verkligen visar bur skittrist allt är. Vafaan det känns som han gör så himla stor skillnad isådana här situationer, som att vi ska hålla skenet uppe och låtsas när hans bonusbarnen är här, men annars så kan vi skita i att fira. Samma med midsommar och andra högtider. Det skapar distans tycker jag, för jag får en ilsken känsla i hjärtat och tänker på alla jular och midsommrar som jag ansträngt mej allt jag förmår för bonusbarnen och hela hans familj och ordnat, men han gör tom skillnad på sina egna barn, en skillnad jag inte någonsin skulle göra. Inte fan skulle jag begränsa för mina bonusbarn om inte våra barn var där. Men man får ju god lust att vara likadan tillbaka. Mooooorrrrrrrrr Är förbannad och behöver skriva av mej.

• Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(
  • Fånga dagen

Jag och mitt ex har aldrig haft upplägget varannan julafton med barnen. Vi bor inte långt ifrån varandra, så vi har alltid delat på julafton. Det har aldrig varit några problem med det. Efter Kalle Anka blir barnen hämtade, och åker till den andre föräldern och firar med släkten där. Det är ingenting som känns sönderhackat eller stressigt på något sätt. Har fungerat hur bra som helst i många år. Varken vi eller barnen vill ha det på annat sätt.

• Anonym (Maria)
    Anonym (T) skrev 2014-12-11 11:21:45 följande:
    Men vill man inte ha lite julkänsla hemma också?

Att acceptera att de äldre barnen betyder mer eller att skilja sig säger mkt.

Varför ska gemensamma barnen behöva antingen känna sig som nr 2 mindre viktiga eller annars bli skilsmässobarn? Var finns logiken? Var finns alla barns lika värde?

Att tänka positivt och acceptera detta är att vara medskyldig.

Att ni åker till fjällen och träffar mormor o morfar o firar jul gör ju att dina era barn får julgran julmat och framför allt känna julkänsla o fokus.

Detta är inte ts problem. Hade det varit ett alternativ så hade hon inte startat tråden?!

Att åka o fira fjälljul med familjen är inte i mina ögon att ta ifrån barnen julen, tvärtom.

Här handlar det om en familj där pappan visar att jul inte behöver firas knappt alls om inte de stora barnen är närvarande.

Hade pappan föreslagit en resa till släktingar med gran mat o klappar hade nog ts inte sett något fel. Det är en pappa med ett engagemang för alla sina barn.
    Det vi har som jag fixar är julgardiner i vardagsrummet och lite tomtar ser ingen anledning till att skaffa massa mat och julgran när vi inte kommer vara hemma varsnat år när inte sambons stora barn är här. Men när dom firar med oss har vi julgran, och julmat. Tycker du det är något fel med det?
  • BioBonus
    Fånga dagen skrev 2014-12-11 11:35:47 följande:

Jag och mitt ex har aldrig haft upplägget varannan julafton med barnen. Vi bor inte långt ifrån varandra, så vi har alltid delat på julafton. Det har aldrig varit några problem med det. Efter Kalle Anka blir barnen hämtade, och åker till den andre föräldern och firar med släkten där. Det är ingenting som känns sönderhackat eller stressigt på något sätt. Har fungerat hur bra som helst i många år. Varken vi eller barnen vill ha det på annat sätt.

Fast nu verkar det inte heller vara ett alternativ för TS och hennes familj då de har upplägget antingen jul eller nyår för de två äldre barnen.

Och barnen får jul varje år hos er, antingen på julaftons morgon eller på julaftons kväll. Här handlar det om två barn som inte ska få julfirande alls eftersom de två äldsta får julfirande hos sin mamma vartannat år och då tycker pappan inte det är lönt....

• Fånga dagen
    BioBonus skrev 2014-12-11 12:05:13 följande:

Fast nu verkar det inte heller vara ett alternativ för TS och hennes familj då de har upplägget antingen jul eller nyår för de två äldre barnen.

Och barnen får jul varje år hos er, antingen på julaftons morgon eller på julaftons kväll. Här handlar det om två barn som inte ska få julfirande alls eftersom de två äldsta får julfirande hos sin mamma vartannat år och då tycker pappan inte det är lönt....

Jo jag har läst tråden så jag vet vad det handlar om. Ville bara berätta hur vi löst julfirandet, så att vi alla kan få umgås på julafton. Ber om ursäkt för OT.
  • Anonym (glad)

är just sånt här och en massa annat för den delen som gör mig jävligt glad att jag träffa en man utan barn...  

hoppas de löser sig för er på bästa sätt ts!

• Anonym (T)
    Anonym (Maria) skrev 2014-12-11 12:04:59 följande:

Det vi har som jag fixar är julgardiner i vardagsrummet och lite tomtar ser ingen anledning till att skaffa massa mat och julgran när vi inte kommer vara hemma varsnat år när inte sambons stora barn är här. Men när dom firar med oss har vi julgran, och julmat. Tycker du det är något fel med det?

Ni har ingen julmat,julgran eller klappar i fjällen heller?
  • BioBonus
    Fånga dagen skrev 2014-12-11 12:19:55 följande:
    Jo jag har läst tråden så jag vet vad det handlar om. Ville bara berätta hur vi löst julfirandet, så att vi alla kan få umgås på julafton. Ber om ursäkt för OT.
    Ah, sorry. Trodde det var förslag på lösning :)
  • Anonym (T)
    Anonym (glad) skrev 2014-12-11 12:22:44 följande:

är just sånt här och en massa annat för den delen som gör mig jävligt glad att jag träffa en man utan barn...  

hoppas de löser sig för er på bästa sätt ts!

Det finns bra Bioföräldrar också.

????

Hade jag haft facit i hand när jag träffade min man så hade jag nog inte fortsatt träffa honom.

Men saker kommer krypandes och det flata mot biomamman o bonusbarnet kom efter att vi fick gemensamt barn.

Att biomamman skulle vara själv i 14 år o förmodligen resten av livet för att viga sitt liv åt barnet hade jag inte ens kunna drömma om.
  • Fånga dagen
    BioBonus skrev 2014-12-11 12:28:18 följande:
    Ah, sorry. Trodde det var förslag på lösning :)
    Tomte
  • Anonym (Maria)
    Anonym (T) skrev 2014-12-11 12:26:21 följande:
    Ni har ingen julmat,julgran eller klappar i fjällen heller?
    Jo, min mamma fixar julmat men julgran är bara en gamal plast då min lillebror är alergisk
    Självklart får barnen julklappar
Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(