• Anonym (Mamma)

Ställ in julen, bonus är ju inte här:(

Min man har två barn sedan tidigare som är med sin mamma på jul och hos oss på nyår i år. Varenda jävla år som de inte är hos oss så kommer dessa förslag ex vi behöver väl inte ha julgran i år.....vi behöver väl inte ha julbord....osv osv. Men JAg firar inte jul för hans barns skull! Jag slår på stortrumman när de är här och ordnar storjul, men bara för att de inte är här så försvinner inte julen. Jag kunde förstå det lite när det bara var vi, men nu har vi två egna små barn, en treåring som älskar julgranar och har en treårings entusiasm över allt tillskillnad från de äldre som verkligen visar bur skittrist allt är. Vafaan det känns som han gör så himla stor skillnad isådana här situationer, som att vi ska hålla skenet uppe och låtsas när hans bonusbarnen är här, men annars så kan vi skita i att fira. Samma med midsommar och andra högtider. Det skapar distans tycker jag, för jag får en ilsken känsla i hjärtat och tänker på alla jular och midsommrar som jag ansträngt mej allt jag förmår för bonusbarnen och hela hans familj och ordnat, men han gör tom skillnad på sina egna barn, en skillnad jag inte någonsin skulle göra. Inte fan skulle jag begränsa för mina bonusbarn om inte våra barn var där. Men man får ju god lust att vara likadan tillbaka. Mooooorrrrrrrrr Är förbannad och behöver skriva av mej.

• Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(
  • Anonym (T)
    Anonym (Maria) skrev 2014-12-11 12:48:43 följande:

Jo, min mamma fixar julmat men julgran är bara en gamal plast då min lillebror är alergisk

Självklart får barnen julklappar

Vi har också en gammal plast. Det funkar jätte bra.

Se där då kan du ju inte jämföra med TS. Hennes man pappa till barnen tycker inte att barnen behöver ha varken gran eller julmat eller ev klappar vartannat år.

Era barn får allt detta.
  • BioBonus

Fast huvudfrågan är väl egentligen inte huruvida det är OK att fira med plastgran, eller åka till mormor i fjällen, utan om det är OK att en förälder så tydligt favoriserar två barn i syskonskaran? Och det är oroväckande många som ser det som helt naturligt.
    Misstänker dock att det år, som någon skrev, mammor som inte anser att pappans barn med sin nya kvinna är hälften så viktiga som de barn han har med dem.  Samma mammor som hade gått i taket om TS och hennes man hade valt att fira jul på Maldiverna vartannat år med de yngre barnen, för det hade ju varit orättvist mot de barn som inte firade jul med dem....

• Anonym (tobe)
    BioBonus skrev 2014-12-11 13:30:38 följande:

Fast huvudfrågan är väl egentligen inte huruvida det är OK att fira med plastgran, eller åka till mormor i fjällen, utan om det är OK att en förälder så tydligt favoriserar två barn i syskonskaran? Och det är oroväckande många som ser det som helt naturligt.

Misstänker dock att det år, som någon skrev, mammor som inte anser att pappans barn med sin nya kvinna är hälften så viktiga som de barn han har med dem.  Samma mammor som hade gått i taket om TS och hennes man hade valt att fira jul på Maldiverna vartannat år med de yngre barnen, för det hade ju varit orättvist mot de barn som inte firade jul med dem....

Tycker det verkar vara många sådana mammor i denna tråd, ja. Intressant som fenomen. Minns en annan tråd där någon använde begreppet originalbarn (!) om de första barnen. Det är starka känslor i omlopp där. Något har gått väldigt fel kan man misstänka.
  • Anonym (T)

Frågan är hur dessa kungar o drottningar blir som vuxna?!

Dessa föräldrar tror verkligen att de gör något bra.

• Fånga dagen

Den här mannen hade fallit som en sten i mina ögon. Jag hade aldrig accepterat att han  ville frånta våra barn julglädjen för att hans tidigare barn inte kan vara med och fira. Det låter ju inte riktigt klokt!

Jag skulle varken tjata, böna eller be för att få honom att tänka om, utan valt att ta med barnen och firat jul nån annanstans där vi var välkomna. Sen skulle jag garanterat ägnat en hel del tid åt att fundera över hans svek, och om jag öht ville fortsätta leva tillsammans med någon som gör sån skillnad på sina barn.

• BioBonus
    Fånga dagen skrev 2014-12-11 13:51:23 följande:

Den här mannen hade fallit som en sten i mina ögon. Jag hade aldrig accepterat att han  ville frånta våra barn julglädjen för att hans tidigare barn inte kan vara med och fira. Det låter ju inte riktigt klokt!

Jag skulle varken tjata, böna eller be för att få honom att tänka om, utan valt att ta med barnen och firat jul nån annanstans där vi var välkomna. Sen skulle jag garanterat ägnat en hel del tid åt att fundera över hans svek, och om jag öht ville fortsätta leva tillsammans med någon som gör sån skillnad på sina barn.

Precis. Jag skulle också se det som ett enormt svek från min sida om jag lät mina barn växa upp i en miljö där de värderas lägre än sina bonussyskon. Att som någon skrev acceptera och se det positiva i saken (what??) hade varit mig helt främmande. Det skulle ju innebära att jag visade mina barn exakt samma sak - ni är mindre värda än pappas äldre barn. 
  • Fånga dagen
    BioBonus skrev 2014-12-11 14:29:42 följande:
    Precis. Jag skulle också se det som ett enormt svek från min sida om jag lät mina barn växa upp i en miljö där de värderas lägre än sina bonussyskon. Att som någon skrev acceptera och se det positiva i saken (what??) hade varit mig helt främmande. Det skulle ju innebära att jag visade mina barn exakt samma sak - ni är mindre värda än pappas äldre barn. 
    Jag instämmer helt!
  • Anonym (!!)
    BioBonus skrev 2014-12-11 14:29:42 följande:

Dessutom är det inte ens bonussyskon utan (halv)syskon. Det gör det hela ännu värre tycker jag. Att det är en bioförälder som gör skillnad mellan sina egna barn.
  • BioBonus
    Anonym (!!) skrev 2014-12-11 14:55:45 följande:
    Dessutom är det inte ens bonussyskon utan (halv)syskon. Det gör det hela ännu värre tycker jag. Att det är en bioförälder som gör skillnad mellan sina egna barn.
    Absolut - felskrivning från min sida! Halvsyskon förstås...
  • Anonym (MM)
    Anonym (!!) skrev 2014-12-11 14:55:45 följande:
    Totalt oförsvarligt! Jag skulle skilja mig om det vore jag. Vilka djupa sår som skulle ristas in i de små barnahjärtana.....De är inte lika mycket värda i sin egen pappas ögon som de äldre syskonen. Sådant bör inte accepteras.
Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(