• Anonym (Mamma)

Ställ in julen, bonus är ju inte här:(

Min man har två barn sedan tidigare som är med sin mamma på jul och hos oss på nyår i år. Varenda jävla år som de inte är hos oss så kommer dessa förslag ex vi behöver väl inte ha julgran i år.....vi behöver väl inte ha julbord....osv osv. Men JAg firar inte jul för hans barns skull! Jag slår på stortrumman när de är här och ordnar storjul, men bara för att de inte är här så försvinner inte julen. Jag kunde förstå det lite när det bara var vi, men nu har vi två egna små barn, en treåring som älskar julgranar och har en treårings entusiasm över allt tillskillnad från de äldre som verkligen visar bur skittrist allt är. Vafaan det känns som han gör så himla stor skillnad isådana här situationer, som att vi ska hålla skenet uppe och låtsas när hans bonusbarnen är här, men annars så kan vi skita i att fira. Samma med midsommar och andra högtider. Det skapar distans tycker jag, för jag får en ilsken känsla i hjärtat och tänker på alla jular och midsommrar som jag ansträngt mej allt jag förmår för bonusbarnen och hela hans familj och ordnat, men han gör tom skillnad på sina egna barn, en skillnad jag inte någonsin skulle göra. Inte fan skulle jag begränsa för mina bonusbarn om inte våra barn var där. Men man får ju god lust att vara likadan tillbaka. Mooooorrrrrrrrr Är förbannad och behöver skriva av mej.

• Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(
  • Anonym (tobe)
    Twister skrev 2014-12-10 15:46:40 följande:

Stackars gemensamma barn. Inte tydligen lika mycket värda i alla samanhang som bonusen. Hur man ens kan leva med en person som visar att vissa barn är viktigare än andra är totalt oförklarligt. Som ufon ungefär. Och att känslorna inte svalnar är också totalt oförklarligt. 

Det är faktiskt totalt oförsvarsbart att visa någon som helst sorg när de andra barnen finns där. Man får bita ihop och uppskatta att man har barn hemma överhuvudtaget. Nu handlar det om julen men tids nog kommer tankesättet att färga av sig till andra områden förmodligen. Brukar göra.

Var glad för de barn som finns där, ja. Annars kanske han inte kommer träffa dem mer än varannan jul heller? Helt klart oattraktivt av honom enligt mig.
  • Anonym (T)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 15:18:20 följande:
    Nej mina barn kommer som tur är aldrig ha en självisk och totalt oförstående styvmorsa!
    Har dina barns pappa någon gång sagt nej till gran o julmat?
  • Iam

Jag finner det intressant att bonusmammor alltid undantag ska behandla sina bonusbarn på samma sätt som sina biologiska... vilket tex hmmm här ovan varit inne på...

Men en biologisk förälder har inget ansvar alls att behandla alla sina egna barn på samna sätt. .. vilket även det hmmm är inne på.

Hur ligger det egentligen till med era hjärtan och era hjärnor? Något står helt klart inte rätt till om man använder sig av ovan logik.

• Anonym (T)

Skilsmässo barn separation ångest får man överhuvudtaget inte visa om det finns fler barn i familjen.

Förstår ni känslan hos barnen som är kvar?

De äldre barnen har det ju toppen hos sin andre förälder, varför tillåter man inte dom yngre att må bra?

Det är så jäkla viktigt att Linda bonusbarn i bomull men de andra barnen ska behöva stå ut med hur mkt som helst?

En liten fundering? Finns det mammor som avskaffar julen då de äldsta är hos pappa tror ni?

• Anonym (T)
    Iam skrev 2014-12-10 16:18:34 följande:

Jag finner det intressant att bonusmammor alltid undantag ska behandla sina bonusbarn på samma sätt som sina biologiska... vilket tex hmmm här ovan varit inne på...

Men en biologisk förälder har inget ansvar alls att behandla alla sina egna barn på samna sätt. .. vilket även det hmmm är inne på.

Hur ligger det egentligen till med era hjärtan och era hjärnor? Något står helt klart inte rätt till om man använder sig av ovan logik.

Håller helt med.

Det står helt enkelt klart att den vuxnes känslor ska gå före barnens.

Vad är det för vuxna som särbehandlar sina barn?
  • Anonym (K)
    Jag finner det intressant att bonusmammor alltid undantag ska behandla sina bonusbarn på samma sätt som sina biologiska... vilket tex hmmm här ovan varit inne på... Men en biologisk förälder har inget ansvar alls att behandla alla sina egna barn på samna sätt. .. vilket även det hmmm är inne på. Hur ligger det egentligen till med era hjärtan och era hjärnor? Något står helt klart inte rätt till om man använder sig av ovan logik.

Du kan nog, dessvärre, byta ut förälder mot pappa i ditt inlägg. Jag tror att det är lite samma fenomen som att många nyblivna svärmödrar börjar kontakta svärdottern istället för sonen när det ska planeras familjesammankomster. Många verkar anse att det är en kvinnas ansvar att styra upp familjen.
  • Anonym (Chillpill)

Det kan ju vara olika personer som svarar här, och i den andra tråden du läst?
  • Anonym (Olga)
    jenny99 skrev 2014-12-09 11:24:59 följande:

Han kanske inte får julkänsla alls om inte alla hans barn är samlade?Jag hade då tyckt det vore jobbigt att fira jul utan alla mina barn,tack och lov har jag aldrig behövt göra det.Jag säger inte att det är rätt eller fel det din man gör eller inte gör.Rätt till sina känslor har man,frågan är bara vilka lösningar skulle passa er för att högtider ska kännas bra för alla.

Ja men precis...
    Förra julen var mitt yngsta barn hos sin pappa, och jag hade ingen "julkänsla" alls.   Därför struntade jag i julen, även om jag har fler barn som ville fira jul.
    För MINA känslor är ju viktigast.   Känner jag inga julkänslor av någon anledning, ja, då ställer vi in julen!   

Eller inte....Spöke
  • Ann Cistrus
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 08:25:03 följande:

Jag förstår honom! Julen är helt oviktig utan sina barn ALLA sina barn.

Ni kan väl fira jul på juldagen vartannat år?! Tror knappast dina barn tar skada av det om inte DU gör det till ett problem!

Skärpning!

Vilket oerhört märkligt resonemang! Vad är det för egopappa som spenderar sin ju utefter hur HAN vill ha det istället för att utgå ifrån hur hans barn vill ha det? Hans yngre barn kommer så småningom att fatta att julafton är julafton med Kalle Anka, jultomten och allt annat och att alla andra firar på den dagen. Varför ska de inte få fira på julafton för att deras halvsyskon är hos sin mamma och firar? 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Iam
    Anonym (Chillpill) skrev 2014-12-10 17:00:36 följande:

Det kan ju vara olika personer som svarar här, och i den andra tråden du läst?

Jag läser många trådar... dom flesta i styvfamiljforumet faktiskt.

Denna logik är inte alls ovanlig... Skrämmande nog.
Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(