• Anonym (Mamma)

Ställ in julen, bonus är ju inte här:(

Min man har två barn sedan tidigare som är med sin mamma på jul och hos oss på nyår i år. Varenda jävla år som de inte är hos oss så kommer dessa förslag ex vi behöver väl inte ha julgran i år.....vi behöver väl inte ha julbord....osv osv. Men JAg firar inte jul för hans barns skull! Jag slår på stortrumman när de är här och ordnar storjul, men bara för att de inte är här så försvinner inte julen. Jag kunde förstå det lite när det bara var vi, men nu har vi två egna små barn, en treåring som älskar julgranar och har en treårings entusiasm över allt tillskillnad från de äldre som verkligen visar bur skittrist allt är. Vafaan det känns som han gör så himla stor skillnad isådana här situationer, som att vi ska hålla skenet uppe och låtsas när hans bonusbarnen är här, men annars så kan vi skita i att fira. Samma med midsommar och andra högtider. Det skapar distans tycker jag, för jag får en ilsken känsla i hjärtat och tänker på alla jular och midsommrar som jag ansträngt mej allt jag förmår för bonusbarnen och hela hans familj och ordnat, men han gör tom skillnad på sina egna barn, en skillnad jag inte någonsin skulle göra. Inte fan skulle jag begränsa för mina bonusbarn om inte våra barn var där. Men man får ju god lust att vara likadan tillbaka. Mooooorrrrrrrrr Är förbannad och behöver skriva av mej.

• Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(
  • Anonym (f)
    Anonym (Varannan-jul) skrev 2014-12-11 07:01:34 följande:
    Utan att vilja försvara TS man så är det precis så som jag kan vara.

Jag har varit fanatisk julfixare i flera decennier, men innan jag fick min yngsta och när de äldsta var hos sin pappa varannan jul så kände jag att det var jätteskönt och avstressande att släppa det de jular vi inte firade ihop med barnen, ävenså när yngsta var så liten att hon inte förstod konceptet.

Kanske har inte TS man riktigt fattat att deras gemensamma nu är så gammalt att hen har glädje av julen?
    Jamen det är ju en stor skillnad, du hade ju inga barn att ta hänsyn till då.
    Så gör jag och min man också när det bara är vi två, vi båda älskar att bara gå och slappa i myskläder och hasa runt och göra precis det vi vill, det är ju jätteskönt.
    Men då är det ju bara vi och det går inte ut över några barn.
    Det är skillnad om man har barnen tycker jag, då vill man ju att dom ska få fira en riktigt jul och känna julstämningen.
    Och det är väl det som folk kritiserar ts man för, att han sätter sig själv framför barnen, och bara vissa av barnen, 
    Två av hans barn ska få fira jul traditionellt och två ska få klara sig utan julgran och klappar och julmat.
    Det är något helt annat och inte på något sätt ok att göra som han gör.
  • Anonym (tobe)
    Anonym (Varannan-jul) skrev 2014-12-11 07:07:27 följande:

Eller så tycker de precis som Hmm att det blir riktigare jul när man firar med sina syskon på juldagen.

Vi gör inte så, men vad min dotter anbelangar så blir det absolut inte lika bra utan hennes bröder...

Eller så har de slutat försöka få lov att fira samma dag som resten av Sverige för att deras föräldrar inte klarar av det. Många barn tar på sig skulden för deras föräldras tillkortakommanden.
  • Iam
    Anonym (Varannan-jul) skrev 2014-12-11 07:07:27 följande:

Eller så tycker de precis som Hmm att det blir riktigare jul när man firar med sina syskon på juldagen.

Vi gör inte så, men vad min dotter anbelangar så blir det absolut inte lika bra utan hennes bröder...

Fast det handlar ju inte om att fira en annan dag. Det handlar ju om att han vill ställa in julen för två barn.

Jag fattar inte för mitt liv att så många kan tycka det är ok.

Hade jag som bonusmamma skrivit att jag inte känner att jag vill lägga tid och pengar på att fixa en jul för mina bonusar hade jag blivit lynchad. Men så fort kvinnorna på fl kan relatera till "sina barn" och "den nya häxans barn" och det är till fördel för "sina barn" då får man gärna kasta bastarderna till vargarna.

Jag blir så jävla förbannad på ert hyckleri. Jag hoppas att ni skäms och att era barn aldrig behöver utsättas för sådan idioti som ni, deras egna mammor, förespråkar.
  • Anonym (acc)
    Anonym (Mia) skrev 2014-12-10 20:17:38 följande:
    Så förra året när min förstfödda var utbytesstudent i USA så skulle jag alltså ställt in allt julfirande för hennes två helsyskon? Och istället ägnat hela julafton åt att sörja att hon inte var hemma. Det låter ju trevligt för alla inblandade, NOT!
    Självklart Gjorde du inte det? Menar du att ni firade jul UTAN din förstfödda? Bara för att hon var på utbytesår? Bryr du dig inte om ditt eget barn? Såna som du borde inte få ha barn!
    Eller hur det nu är...

Allvarligt. Jag blir SÅ ledsen när jag läser inläggen som försvarar mannens agerande. Hur kan en förälder bara bestämma sig för att de yngre barnen i familjen är mindre värda än de äldre och få medhåll? Har han inget föräldraansvar för de yngre barnen anser ni?
  • Anonym (Maja)

En sak ska du vara säker på och det är att barnen märker att pappa gör skillnad.

Stört beteende minst sagt och helt oacceptabelt.

• Anonym (T)

Vi bonusföräldrar får ta mycket skit men det är helt uppenbart att vi har större hjärta och syn på alla barns lika värde än vissa Bioföräldrar.

Säger som tidigare talare blir ledsen o förbannad över att det finns folk som kan hålla med ts man.

Hur tänker ni?

Det är otäckt att vissa Bioföräldrar är så uppslukade i sina barn så att ni glömmer resten av världen.

Biomamman till min bonus tror att hon är Guds gåva åt sitt barn. Hon tar ledigt mitt på dagen för att bonus ska slippa åka buss eller moped från skolan. Hon har levt ensam i över 14 år o kommer aldrig skaffa någon ny, kommer aldrig att funka då hon lever 325% för sitt barn.

Min man får jaga efter och försöka vara hälften så duktig o curlig han kan inte ta ledigt hur som helst sen har han ju oss andra..annars så skulle han hålla samma mått som biomamman.

Denna unge är okapabel att ta ett nej och vet att denne alltid får som denne vill. ALLTID! Säger pappa nej så kommer mamma som ett åskmoln o försvarar bonus o ser till att denne får som denne vill.

Blir äcklad o rädd för hur dessa barn ska vara i framtiden.

Ex barn som har en pappa som solklart visar att de betyder mer än syskonen!

Det är inte oss bonusmammor det är fel på utan det är en klick Bioföräldrar som ska kompensera och inte ha kunskap att se något annat än sina barn. Tävla med den andre föräldern samt krigs om att vara bättre än bonusmamman kriga om sitt namn som är MAMMA!!!!!

Det är inte vi bonusmammor som är hjärtlösa o det är inte gemensamma barnen utan det är ni som har en positiv o förstående syn på sådana som ts man som utgör elakheter.

Ni som skriver på FL att man ska exkludera vissa familjemedlemmar.

Vad är det som är så svårt?

• Anonym (Jul)

Skulle aldrig ställa in julen eller inte vilja fira den bara för att mitt äldsta barn är hos sin pappa varannan vecka! (har tre barn)

Där emot skulle ja känna en saknad av de äldsta barnet och känna att "det blir inte riktigt samma sak" när han/hon inte är hemma på jul..

Så till viss del kan ja förstå hans känslor..

Alla känslor behöver man ju inte göra utryck för! Att vilja ställa in julen eller inte vilja fira den pga de tycker jag är fruktansvärt ego speciellt när ni har andra gemensamma barn!

• Anonym (Maria)

Försök att inte bara se problemen och se det possetivt istället. Firar ni aldrig jul med dina föräldrar/syskon? Dina föräldrar kanske skulle tycka det är roligt och fira jul med sina barnbarn? 

Min sambo är lika och de åren hans två stora inte är här packar vi bilen och åker upp till fjällen till mina föräldrar. 

Hur länge har ni varit tillsammans?
    Jag har lärt mig genom våra 7 år tillsammans att hans äldre kommer alltid på ett annat sätt betyda annorlunda för honom än han mindre barn, det är bara att man lär sig leva med det eller separera och låta barnen bli skiljsmässsobarn och det är inte något jag vill även om det svider ibland och se hur han behandlar dom.

• BioBonus
    Anonym (Maria) skrev 2014-12-11 11:03:33 följande:

Försök att inte bara se problemen och se det possetivt istället. Firar ni aldrig jul med dina föräldrar/syskon? Dina föräldrar kanske skulle tycka det är roligt och fira jul med sina barnbarn? 

Min sambo är lika och de åren hans två stora inte är här packar vi bilen och åker upp till fjällen till mina föräldrar. 

Jag har lärt mig genom våra 7 år tillsammans att hans äldre kommer alltid på ett annat sätt betyda annorlunda för honom än han mindre barn, det är bara att man lär sig leva med det eller separera och låta barnen bli skiljsmässsobarn och det är inte något jag vill även om det svider ibland och se hur han behandlar dom.

Du tror inte att era barn skulle må bättre av att vara skilsmässobarn i det långa loppet (vilket faktiskt inte är en dödsdom...) än att leva med en förälder som gör skillnad på sina barn och visar att de inte är lika mycket värda i hans ögon än sina storasyskon?
  • Anonym (T)
    Anonym (Maria) skrev 2014-12-11 11:03:33 följande:

Men vill man inte ha lite julkänsla hemma också?

Att acceptera att de äldre barnen betyder mer eller att skilja sig säger mkt.

Varför ska gemensamma barnen behöva antingen känna sig som nr 2 mindre viktiga eller annars bli skilsmässobarn? Var finns logiken? Var finns alla barns lika värde?

Att tänka positivt och acceptera detta är att vara medskyldig.

Att ni åker till fjällen och träffar mormor o morfar o firar jul gör ju att dina era barn får julgran julmat och framför allt känna julkänsla o fokus.

Detta är inte ts problem. Hade det varit ett alternativ så hade hon inte startat tråden?!

Att åka o fira fjälljul med familjen är inte i mina ögon att ta ifrån barnen julen, tvärtom.

Här handlar det om en familj där pappan visar att jul inte behöver firas knappt alls om inte de stora barnen är närvarande.

Hade pappan föreslagit en resa till släktingar med gran mat o klappar hade nog ts inte sett något fel. Det är en pappa med ett engagemang för alla sina barn.
Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(