• Anonym (Normalviktig)

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Av någon anledning är det okej att säga till en NORMALVIKTIG person att den borde äta en macka, eller att den ser äckligt smal ut. För folk tror att det som är normalvikt är detsamma som undervikt. Tyvärr är det så.
    Jag förespråkar verkligen inte undervikt, inte det minsta. För det är väldigt skadligt och inte alls roligt för den som lider av det. 
    Men att vara normalviktig men ligga åt det smala hållet är tydligen inte okej.
    Fetma däremot som ÄR skadligt och väldigt kostsamt för samhället ska hyllas och gud nåde den som kritiserar en fet person som äter onyttigt.
    Vi kan ta doves kampanj, när den jämförs med victorias secret, där en rad normalviktiga kvinnor över och en massa överviktiga kvinnor under och de flesta tycker att de på översta raden är ÄCKLIGA och ohälsosamma. Men så är det faktiskt inte. Man är inte underviktig för att man är smal. De på just den bilden jag syftar på är de övre inte alls underviktiga, de är normalviktiga och väldigt vackra.
    Folks uppfattning om vad hälsosam är är så fruktansvärt snedvriden.
    Inte ska känna sig ful, inte det jag vill få sagt, men att låtsas att man är normalviktig när man är fet är ju sorgligt.
    Diskutionen om kostnader för samhället och vilket som är snyggast är inte det jag vill diskutera, det jag vill diskutera är VARFÖR man måste kalla feta människor för normalviktiga och normalviktiga för äckligt smala, vidriga hälsofreaks med anorexia.
    Det är alltså normalvikt och inte undervikt jag menar. 
    Så, varför kallar vi feta för normalviktiga och normalviktiga för undernärda?

• Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?
  • Fatheya
    Anonym (Jina) skrev 2014-12-15 12:45:52 följande:
    Min erfarenhet också. Varför kan inte folk sluta kommentera andras kroppar negativt? :(

De mår ju uppenbarligen dåligt över hur de själva ser ut. Då är det lättare att trycka till andra än göra något åt det själv. Min ena syster är sådan och hennes favoritobjekt att trycka till är mig. "Men hon är ju bara ärlig!" Spelar ingen roll hur smal jag är för jag kommer alltid vara fetare än henne. Sen har hon mage att klaga över alla hemska kommentarer hon får. *sigh*

Hon ska bara veta vilken hämnd jag planerar. *hihi*

Nej, men allvarligt. Hon är så jädrans fin, om hon bara kunde inse det själv.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Notetur Nomen
    Anonym (^) skrev 2014-12-15 12:52:54 följande:

En annan sak som jag ogillar är den här tävlingen om vem som har det värst. Om pikarna till tjocka tar hårdare än pikarna till smala eller om det är värre att inte få på sig största storleken kontra att alla kläder är alldeles för stora, trots att resultatet är att båda går ut ur butiken med samma resultat - utan kläder och med känslan av att ens kropp inte är okej/normal.

This.
  • Josse112
    Fatheya skrev 2014-12-15 12:42:52 följande:

Alla får höra kommentarer. Jag som överviktig får höra kommentarer. Mina systrar som är underviktiga får höra kommentarer. Min syster som är normalviktig får höra kommentarer. Hur man än ser ut så kommer någon att kommentera det i negativa ordalag.

Jag har ett BMI på 18,5 (räknade precis ut det... hehe) och får faktiskt aldrig höra negativa kommentarer om min kropp. En del komplimanger får jag, men inte så att jag blir överöst, utan mest säger folk ingenting alls om hur tjock/smal jag är. När jag var supersmal för ett par år sedan fick jag däremot höra ett och annat negativt om hur jag såg ut, men då var jag rejält smal med ett BMI på 17.
  • Anonym (Jina)
    Fatheya skrev 2014-12-15 13:10:07 följande:

De mår ju uppenbarligen dåligt över hur de själva ser ut. Då är det lättare att trycka till andra än göra något åt det själv. Min ena syster är sådan och hennes favoritobjekt att trycka till är mig. "Men hon är ju bara ärlig!" Spelar ingen roll hur smal jag är för jag kommer alltid vara fetare än henne. Sen har hon mage att klaga över alla hemska kommentarer hon får. *sigh*

Hon ska bara veta vilken hämnd jag planerar. *hihi*

Nej, men allvarligt. Hon är så jädrans fin, om hon bara kunde inse det själv.

Ja, så är det. Om man är en empatisk människa som respekterar andra och trivs med sig själv finns det inget behov av att kommentera hur tjocka/smala andra är. Lyckliga människor har fullt upp med att leva livet och förgylla det för andra
  • Anonym (smalis)

Jag vet vad ni snackar om. Har BMI på runt 19 och har hela mitt liv fått höra kommentarer om min kropp. Även om inte de flesta varit elaka är det ändå obehagligt. Det är ju integritetskränkande att öppet bli betraktad som ett objekt oc betygsatt. Hatar när jag ser andras ögon vandra över min kropp på det sättet.

Jag är övertygad om att tjockisar också får höra kommentarer. Tycker det borde bli mer tabubelagt att kommentera andras kroppar överlag.

Och till ämnet. Tror att synen på normalvikt förskjutits i takt med att befolkningen blivit allt tjockare. Gemene man har säkert ingen koll längre på hur en normalviktig och hälsosam kropp ser ut.

• Ann Cistrus

Jag har fått många kommentarer om min kropp genom åren och inte en enda av de negativa har kommit från killar i mitt eget åldersspann. Män har generellt sett kommit med uppskattande komplimanger medan överviktiga kvinnor och äldre/överviktiga män kommit med kommentarer som "vad mager du är" eller "det är ju inget kvar av dig". 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • sextiotalist
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 12:28:44 följande:
    Okej, men för 30 år sen var inte majoriteten av befolkningen överviktig. Så det är ju konstigt. Är du jättesmal eller var folk bara avundsjuka ? ;)

Jga hade en BMI på 19 då och  BMI hade samma gränser då som nu. jag vägde för lite för att ge blod
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (^) skrev 2014-12-15 12:49:12 följande:
    Jag lever nog inte i samma värld som dig i alla fall... tyvärr. För 10-15 år sedan kunde jag köpa kläder i minsta storleken, idag badar jag i många av plaggen i samma stl och kan få leta som en galning för att hitta iaf något som passar. Lägger jag kläderna över varandra så kan det skilja otroligt mycket. Nu är jag dessutom kort och kläder är verkligen inte gjorda för personer som är både smala OCH korta. Det gör att i alla fall jag känner att det idag är mindre okej att se ut som jag gör än det var för x antal år sedan..

Förr var ju idealet verkligen att man skulle vara smal för att vara snygg men på senare tid så har det ju verkligen kampanjats för att man "ska" vara större. Jag säger absolut inte att det är fel att vara större (alla bör vara accepterade för vilka dom är!), men det är alltid trist när man ska trycka ner det ena för att framhäva det andra. Man kan vara både smal och överviktig hälsosamt så det borde vara okej att vara både och och det borde gå att köpa kläder oavsett om man är kort och smal, kort och tjock, lång och smal eller lång och tjock..
    För bara några år sen, 5(?) kanske. Så hade jag medium. Nu har jag storlek xs och jag är smalare nu än när jag hade medium. Helt sjukt att de lurar folk att de är smalare än vad de är. Det är därför vi har detta hat mot normalviktiga människor.
  • sextiotalist
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 13:38:15 följande:
    För bara några år sen, 5(?) kanske. Så hade jag medium. Nu har jag storlek xs och jag är smalare nu än när jag hade medium. Helt sjukt att de lurar folk att de är smalare än vad de är. Det är därför vi har detta hat mot normalviktiga människor.
    Jag hittade ett par äldre byxor hemma, nog inköpta för 10 år sedan, i storlek 34, jag kunde ha dom fortfarande, men numera köper jag storlek 36 (men vad de är stora i midjan, men sitter bra över rumpan)
    34-orna satt lika bra över rumpan, men betydligt snävare runt midjan (men gick ändå)
    Så om jag jämför mina byxor  stl 34, med de jag köpt i storlek 36, så är stussen detsamma men midjan är större för 36:an
    Däremot så var jag tvungen att köpa str 38 när jag köpte stuprörsjeans, men det berodde mer på att jag har rätt kraftiga (ej feta, muskler endast) vader, men de är superstora i midjan
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (smalis) skrev 2014-12-15 13:21:57 följande:

Jag vet vad ni snackar om. Har BMI på runt 19 och har hela mitt liv fått höra kommentarer om min kropp. Även om inte de flesta varit elaka är det ändå obehagligt. Det är ju integritetskränkande att öppet bli betraktad som ett objekt oc betygsatt. Hatar när jag ser andras ögon vandra över min kropp på det sättet.

Jag är övertygad om att tjockisar också får höra kommentarer. Tycker det borde bli mer tabubelagt att kommentera andras kroppar överlag.

Och till ämnet. Tror att synen på normalvikt förskjutits i takt med att befolkningen blivit allt tjockare. Gemene man har säkert ingen koll längre på hur en normalviktig och hälsosam kropp ser ut.

Ne precis. Och där tycker faktiskt jag att skolan har ett visst ansvar. Att förklara och lära barn hur man ska hålla sig hälsosam. Men SAMTIDIGT lära barn att alla ser olika ut och att man inte får kränka någon.
    Men jag tycker att fler människor borde tänka på hur de behandlar sin kropp och de flesta borde faktiskt gå ner i vikt istället för att klaga på normalviktiga i antagligen ren avundsjuka.
Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?