• Anonym (Normalviktig)

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Av någon anledning är det okej att säga till en NORMALVIKTIG person att den borde äta en macka, eller att den ser äckligt smal ut. För folk tror att det som är normalvikt är detsamma som undervikt. Tyvärr är det så.
    Jag förespråkar verkligen inte undervikt, inte det minsta. För det är väldigt skadligt och inte alls roligt för den som lider av det. 
    Men att vara normalviktig men ligga åt det smala hållet är tydligen inte okej.
    Fetma däremot som ÄR skadligt och väldigt kostsamt för samhället ska hyllas och gud nåde den som kritiserar en fet person som äter onyttigt.
    Vi kan ta doves kampanj, när den jämförs med victorias secret, där en rad normalviktiga kvinnor över och en massa överviktiga kvinnor under och de flesta tycker att de på översta raden är ÄCKLIGA och ohälsosamma. Men så är det faktiskt inte. Man är inte underviktig för att man är smal. De på just den bilden jag syftar på är de övre inte alls underviktiga, de är normalviktiga och väldigt vackra.
    Folks uppfattning om vad hälsosam är är så fruktansvärt snedvriden.
    Inte ska känna sig ful, inte det jag vill få sagt, men att låtsas att man är normalviktig när man är fet är ju sorgligt.
    Diskutionen om kostnader för samhället och vilket som är snyggast är inte det jag vill diskutera, det jag vill diskutera är VARFÖR man måste kalla feta människor för normalviktiga och normalviktiga för äckligt smala, vidriga hälsofreaks med anorexia.
    Det är alltså normalvikt och inte undervikt jag menar. 
    Så, varför kallar vi feta för normalviktiga och normalviktiga för undernärda?

• Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?
  • Inte jag

Jag är överviktig/fet och skulle aldrig säga till smal att de är för smala eller något liknande. Men jag har sagt till en vän som jag tyckte började bli väldigt kraftig runt magen att jag tycker att hon skulle börja tänka på att göra något åt det. Då blev hon helt emot och började säga att jag ska inte säga något. Hon hade en massa ursäkter om att hon nappa åt något olämpligt förutom lite cola då och då och annat som är dåligt. Men jag skulle aldrig säga något till en främling bara till de som jag står närmast. Jag har gått ner 12 kg sedan i somras och ska fortsätta gå ner tills jag är normalviktig. :)

• Anonym (Pepina)

Enligt Vårdguiden (1177) är BMI 18,5 ? 24,9 = normalvikt:

"Du anses ha en 'normal' vikt och det är bra om du kan behålla den. Försök att äta hälsosamt och röra på dig så mycket som möjligt. Tänk också på att även om du har ett normalt BMI är det en hälsorisk med stort midjemått."

BMI mellan 25 och 29,9 = övervikt

"Har du övervikt anses du väga mer än du mår bra av i förhållande till din längd. Vill du gå ner i vikt är bästa sättet att äta hälsosamt och lagom mycket samt att röra på dig så mycket som möjligt. Det gör stor skillnad om du rör på dig mycket, lite eller inte alls. Kan eller vill du inte gå ner i vikt har det en stor betydelse för din hälsa om du inte går upp ytterligare. Övervikt mellan BMI 25-27 kan innebära en måttlig ökning av risken för ohälsa. Men den som rör sig regelbundet och har god kondition löper avsevärt lägre risk jämfört med den som är stillasittande.

Från BMI 27 ökar riskerna betydligt bland annat för högt blodtryck, förhöjda blodfetter och diabetes typ 2. Om du upplever att du inte mår bra på grund av din övervikt eller av andra orsaker så bör du kontakta din vårdcentral eller företagshälsovård för en individuell bedömning."

30 och uppåt = fetma

• Anonym (Pepina)
    Anonym (^) skrev 2014-12-15 16:23:35 följande:
    Det är ju fortfarande undervikt.

Själv pendlar jag mellan 17,9-19,5 (2 kg +- min standardvikt) och jag ser alltid spinkig ut. Mina värden är dock bra och enligt läkaren så är det helt enkelt så här min kropp ser ut. Jag är sund och mer eller mindre hälsosam men jag kommer inte undan att jag fortfarande är spinkig (och det är ju det andra ser).
    Varken bmi eller det som syns utåt säger särskilt mycket om hur en persons kropp mår.
    18,5 = normalvikt
  • Anonym (Pepina)
    Anonym (omg) skrev 2014-12-15 17:10:57 följande:
    Jag förstår inte hur människor kan tycka att överviktiga och feta har normalvikt. Modellerna ser helt ut att ha en normalvikt och ser friska ut.
    www.dailymail.co.uk/femail/article-2826017/We-perfectly-normal-Victoria-s-Secret-s-new-ad-attacked-calling-waif-like-models-perfect-look-like-real-women-talk-frankly-bodies.html
    Det är ju lite intressant att det under bilden av de överviktiga kvinnorna står: "The ten women of all shapes and sizes who have recreated the controversial Victoria's Secret advertisment."

Det är ju inte alls kvinnor "of all shapes and sizes". Alla är ju lika överviktiga. Och Victoria's Secrets modellerna är ju inte direkt benrangel. Jag gillar inte alls det här med supermagra fotomodeller, men måste alternativet vara överviktiga plus-size-modeller? Varför inte modeller med hälsosam vikt?
  • Anonym (Pepina)
    Anonym (öv) skrev 2014-12-15 21:32:58 följande:

det tragikomiska i allt (lite ot) är nog när en väldigt smal person framför en större säger, ÅH Herregud jag är SÅÅÅÅÅÅÅ fet och behöver gå ner nga kg!!! Och har inte en tillstymmelse till fett på kroppen Tungan ute

Jag skulle behöva gå ner 2 kilo just nu. Varför? Jo jag ligger precis på gränsen för min klädstorlek efter att ha ätit lite för mycket ute några kvällar. Jag kan ju fortsätta äta och byta ut hela min garderob, men varför skulle jag göra det? 2 kg på en smal person påverkar mer än 2 kg på en större person.
  • Anonym (omg)
    Anonym (Pepina) skrev 2014-12-16 09:03:32 följande:

Det är ju lite intressant att det under bilden av de överviktiga kvinnorna står: "The ten women of all shapes and sizes who have recreated the controversial Victoria's Secret advertisment."

Det är ju inte alls kvinnor "of all shapes and sizes". Alla är ju lika överviktiga. Och Victoria's Secrets modellerna är ju inte direkt benrangel. Jag gillar inte alls det här med supermagra fotomodeller, men måste alternativet vara överviktiga plus-size-modeller? Varför inte modeller med hälsosam vikt?

Jag reagerade på samma sak. Ursprungsmodellerna ser friska och hälsosamma ut. Vissa verkar tro att smal Normalvikt är samma som anorexi.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (omg) skrev 2014-12-16 09:28:57 följande:
    Jag reagerade på samma sak. Ursprungsmodellerna ser friska och hälsosamma ut. Vissa verkar tro att smal Normalvikt är samma som anorexi.
    Modellerna är inte normalviktiga, tro mig (fd anorektiker som vet vad jag talar om). Alternativet är självklart inte övervikt. 
  • nevermind

Du har helt rätt TS!

Folk blir bara fetare och fetare och därför har vi normaliserat övervikt och ohälsa. Blä!

• K grrl
    Anonym (omg) skrev 2014-12-16 09:28:57 följande:
    Återigen, jag har "smal normalvikt", något som tycks gå dig över huvudet. Givetvis jämför jag med det. Jag är fullt medveten om att smal normalvikt inte är detsamma som anorexi - liksom underviktighet.
  • Anonym (fd tjockis)

Jag vägde strax över 100 kg för några år sedan. Jag är 165 cm lång. Ni fattar hur enorm jag var... Sen tog jag tag i min vikt och gick ner drygt 40 kg. På egen hand utan op.

Jag hade turen att gå ner "på rätt ställen" och har både bröst och rumpa. Visst har jag lite slappt skinn men mår ju såååå bra!

Det som är nytt för mig är att nu kan folk säga en massa elaka saker. Jag får höra att jag är benig och att jag äcklar dem, att jag är sjuklig och att jag tar dö på mina barn som inte ger de snabbmat när de är hungriga. Både jag, maken och barnen äter numera bra näringsrik mat. Vi tar med oss mat när vi är ute och åker eller äter på ställen som serverar bra mat. Äter godis ibland.

Jag har ett bra förhållande till mat och har verkligen lärt mig hur man "ska" äta. Jag är inte benig alls utan har ett sunt BMI på 22.

Pinsamt hur folk kan bete sig.

Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?