• Anonym (Normalviktig)

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Av någon anledning är det okej att säga till en NORMALVIKTIG person att den borde äta en macka, eller att den ser äckligt smal ut. För folk tror att det som är normalvikt är detsamma som undervikt. Tyvärr är det så.
    Jag förespråkar verkligen inte undervikt, inte det minsta. För det är väldigt skadligt och inte alls roligt för den som lider av det. 
    Men att vara normalviktig men ligga åt det smala hållet är tydligen inte okej.
    Fetma däremot som ÄR skadligt och väldigt kostsamt för samhället ska hyllas och gud nåde den som kritiserar en fet person som äter onyttigt.
    Vi kan ta doves kampanj, när den jämförs med victorias secret, där en rad normalviktiga kvinnor över och en massa överviktiga kvinnor under och de flesta tycker att de på översta raden är ÄCKLIGA och ohälsosamma. Men så är det faktiskt inte. Man är inte underviktig för att man är smal. De på just den bilden jag syftar på är de övre inte alls underviktiga, de är normalviktiga och väldigt vackra.
    Folks uppfattning om vad hälsosam är är så fruktansvärt snedvriden.
    Inte ska känna sig ful, inte det jag vill få sagt, men att låtsas att man är normalviktig när man är fet är ju sorgligt.
    Diskutionen om kostnader för samhället och vilket som är snyggast är inte det jag vill diskutera, det jag vill diskutera är VARFÖR man måste kalla feta människor för normalviktiga och normalviktiga för äckligt smala, vidriga hälsofreaks med anorexia.
    Det är alltså normalvikt och inte undervikt jag menar. 
    Så, varför kallar vi feta för normalviktiga och normalviktiga för undernärda?

• Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?
  • Anonym (Pepina)
    Skepparen skrev 2014-12-17 14:22:29 följande:

Alltså... 

Många av er verkar inte riktigt ha förstått att ett IDEAL är just ett ideal. Det idealiska och "ouppnåeliga". 

Att söka ett bredare ideal är direkt motsägelsefullt.

Jag håller med TS i allt väsentligt. Jag har själv fått höra det mesta eller det värsta i stort sett hela mitt liv, trots att jag bara under en relativt kort tid pga sjukdom var direkt underviktig. 

Att kalla modeller för benrangel / äckligt smala / sjukt magra etc är snarare kutym än undantag och praktiseras till och med av gammalmedia. När något "alternativt" gäng med överviktiga drog ihop en egen modevisning för några år sedan var det beklämmande att läsa medias bevakning.

Riktigt arg blir jag när diverse stolpskott hävdar saker som "Riktiga män gillar kurvor, bara hundar springer efter ben" etc. 

Övervikt kostar samhället vansinniga resurser varje år och är att likna vid en folkhälsokatastrof. I det perspektivet bli anorexia inget annat än en personlig tragedi.

Håller med dig!

1) Anorektiskt smala modeller är inte bra, men ska inte ersättas av feta modeller utan av modeller som har hälsosam normalvikt (vilket jag tror att inga modeller har).

2) Man får inte automatiskt kurvor bara för att man är överviktig, såvida man inte räknar bilringar till kurvor. Kurvig är man om man har timglasfigur. Man kan ha ett BMI på 19 och ha timglasfigur och BMI på 28 och ha rak figur.

3) Om man är nöjd med hur man ser ut och mår bra är det OK, men övervikt kostar som du säger enorma mängder varje år. På Vårdguiden kan man läsa:

"Övervikt mellan BMI 25-27 kan innebära en måttlig ökning av risken för ohälsa. Men den som rör sig regelbundet och har god kondition löper avsevärt lägre risk jämfört med den som är stillasittande.

Från BMI 27 ökar riskerna betydligt bland annat för högt blodtryck, förhöjda blodfetter och diabetes typ 2. Om du upplever att du inte mår bra på grund av din övervikt eller av andra orsaker så bör du kontakta din vårdcentral eller företagshälsovård för en individuell bedömning."

• Anonym (Pepina)
    vanilla skrev 2014-12-17 16:14:53 följande:

TS har uppenbarligen inte förstått betydelsen av ordet "normal"

Om man ska vara petnoga kan man säga "hälsosam vikt" istället för "normalvikt" eftersom allt färre har just hälsosam vikt. Det har med andra ord blivit normalt att ha några kilo för mycket.

För 10-15 år sedan förfasade vi oss över hur feta amerikanare var. Nu är snart svenska folket lika feta.
  • Anonym (Habd)
    Anonym (Pepina) skrev 2014-12-18 08:46:13 följande:
    1) Anorektiskt smala modeller är inte bra, men ska inte ersättas av feta modeller utan av modeller som har hälsosam normalvikt (vilket jag tror att inga modeller har).
    Kläderna kommer mer i fokus på smala kroppar.

Så enkelt är det. Det handlar inte om någon tjockofobisk konspiration.
  • Anonym (Normalviktig)

Något av det värsta är att tjockisarna vägrar inse att de är tjocka pga att de äter för mycket mat. Att de är feta för att de tar in fler kcal är de gör av med.

Jättesynd för om de bara insåg det hade de kunnat bli nöjda med sig kropp istället för att klanka ner på normalviktiga och skälla ut smala som lägger ut en bild på sin snygga kropp.

• Anonym (Normalviktaren)
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-23 21:31:20 följande:

Något av det värsta är att tjockisarna vägrar inse att de är tjocka pga att de äter för mycket mat. Att de är feta för att de tar in fler kcal är de gör av med.

Jättesynd för om de bara insåg det hade de kunnat bli nöjda med sig kropp istället för att klanka ner på normalviktiga och skälla ut smala som lägger ut en bild på sin snygga kropp.

Kolla bara på diverse datingsidor. Många (framför allt kvinnor) skriver att dom är mulliga och i slutändan visar det sig att dom ligger på 90-100 kg med sina 165 kg. Då undrar jag var gränsen för stor/tjock ligger? 120 kg och fetma 140 kg? 
  • Sensitiveguy

Samhällsnormerna anser att underviktig är idealet, inte människor generellt.

• Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Normalviktaren) skrev 2014-12-23 22:57:18 följande:

Kolla bara på diverse datingsidor. Många (framför allt kvinnor) skriver att dom är mulliga och i slutändan visar det sig att dom ligger på 90-100 kg med sina 165 kg. Då undrar jag var gränsen för stor/tjock ligger? 120 kg och fetma 140 kg? 

Jag personligen tycker att en tjej som inte är överdrivet vältränad på 165 cm är tjock om hon väger 70kilo. Idealvikt ca 55-60.

Jag är normalviktig, men kan lätt gå ner 5-10kilo utan att vara underviktig. Väger 61kilo till 164cm. Funderar på att "banta" ner till 54kilo och kommer inte vara underviktig.

Tyvärr är fetma kallat mullig, tjock är kallat normalvikt och normalvikt är kallat undervikt..

Tycker en bra måttstock är 10 under sin längd. 164cm = 54 kilo eller 175cm = 65 kilo.
  • Mandel
    sextiotalist skrev 2014-12-15 13:42:56 följande:
    Jag hittade ett par äldre byxor hemma, nog inköpta för 10 år sedan, i storlek 34, jag kunde ha dom fortfarande, men numera köper jag storlek 36 (men vad de är stora i midjan, men sitter bra över rumpan)
    34-orna satt lika bra över rumpan, men betydligt snävare runt midjan (men gick ändå)
    Så om jag jämför mina byxor  stl 34, med de jag köpt i storlek 36, så är stussen detsamma men midjan är större för 36:an
    Däremot så var jag tvungen att köpa str 38 när jag köpte stuprörsjeans, men det berodde mer på att jag har rätt kraftiga (ej feta, muskler endast) vader, men de är superstora i midjan
    Det där med stussvidd kontra midjevidd är ett problem jag lider kraftigt av!

Nu för tiden har de flesta överviktiga kvinnor inte den typiska kvinnliga fettansamlingen - rumpa/lår utan nu ser de flesta ut som grodor (manlig fetma).
    Stora svullna magar och smala armar och ben...
    För mycket socker och vetemjöl blåser upp magarna/tarmarna så många saknar midja helt och hållet. Det har resulterat i att jag som håller mig inom kvoten för stuss/midja - ska vara under 0,8 för att vara hälsosam, inte kan hitta kläder som sitter bra över rumpa/lår OCH i midjan.
    Jag får oftast minst 1dm glipa bak i ryggen på alla byxor/kjolar eftersom plaggen är anpassade till alla dessa individer utan midja.

Har aldrig spelat någon roll om det så varit storlek 34 eller storlek 42, jag har alltid glipa i ryggen som orsakar knöl när jag måste dra åt med skärp. Tänk då alla dessa plagg som även saknar hällor för skärp! Kan jag aldrig köpa...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Anonym (omg) skrev 2014-12-15 17:10:57 följande:
    Jag förstår inte hur människor kan tycka att överviktiga och feta har normalvikt. Modellerna ser helt ut att ha en normalvikt och ser friska ut.
    www.dailymail.co.uk/femail/article-2826017/We-perfectly-normal-Victoria-s-Secret-s-new-ad-attacked-calling-waif-like-models-perfect-look-like-real-women-talk-frankly-bodies.html
    Den enda tjejen som ser normalviktig ut på den översta bilden är hon i de svarta underkläderna som har vit spets. 32-åringen Sam Sims.
    Övriga är överviktiga och det ordentligt.

Den nedre - modellern?, är smala och om någon av dem ligger på undervikt är svårt att veta eftersom jag inte har deras vikt och längd, men de ligger mer i nerkant på bmi-skalan för normalvikt och kanske på gränsen till undervikt?

Jag ser dock hellre ut som Sam sims eller "modellern" än resten av dem på översta bilden.
    Men smaken är ju som baken som tur är!

• Mandel
    Anonym (80) skrev 2014-12-15 18:33:28 följande:
    Och för mig stämmer det inte. Är lika lång 162 cm men har som lägst vägt 58 kg och kan säga som så att jag hade absolut inte passat att ha en vikt på 52 kg.

Det är enligt min mening inte bara att man ska kolla sifrrorna utan även ha koll på hur kroppen är och ser ut.

Normalvikt inom Bmi är allt mellan 19-25. Vissa passar bättre i lågt bmi och vissa i lite högre.
    Vissa strävar att ligga på gränsen till undervikt trots att de redan var inom normalvikt ,kanske runt 21-22 och de redan då är smala och snygga. Att då i det läget pressa sig till lägre kan göra att man blir "för smal" för sin kropp, så det inte är lika snyggt längre.

Skillnad på det som är så smala naturligt, ser mer naturligt ut på dem, enligt min åsikt.
    Är inne på din linje. Jag är 163cm och jag är tung utan att se tung ut. Muskler
    I skolan såg skolsyster ut som ett levande frågetecken och undrade hur jag kunde väga så mycket - 62kg, för det såg jag verkligen inte ut att göra. Hemligheten är kraftiga lår/vadmuskler och väldigt liten midja

Vid en vikt på 62kg har jag storlek 36 hur konstigt det än låter. När jag väger 56kg har jag inga bröst kvar (skinnet skramlar i 70A) och höftben och bröstben sticker ut som knotor = inte alls snyggt.
    Får höra vid 58kg att jag är för smal. Hur sjutton skulle jag se ut om jag vägde mindre än 52kg? Och vilken klädstorlek skulle jag ha då? När XS och 34/36 börjar bli stort runt 56kg?
    Skulle jag ha bmi 19 skulle jag väga ca 50,5kg. Shit vad mager jag skulle vara då!!!
    Börja handla på barnavdelningen?

Jag är nöjd med 58-62kg någonstans. Trots att det inte passar mallen för längden -110= vikt.
  • chrissepisse
    Mandel skrev 2014-12-24 06:27:35 följande:
    Det där med stussvidd kontra midjevidd är ett problem jag lider kraftigt av!

Nu för tiden har de flesta överviktiga kvinnor inte den typiska kvinnliga fettansamlingen - rumpa/lår utan nu ser de flesta ut som grodor (manlig fetma).
    Stora svullna magar och smala armar och ben...
    För mycket socker och vetemjöl blåser upp magarna/tarmarna så många saknar midja helt och hållet. Det har resulterat i att jag som håller mig inom kvoten för stuss/midja - ska vara under 0,8 för att vara hälsosam, inte kan hitta kläder som sitter bra över rumpa/lår OCH i midjan.
    Jag får oftast minst 1dm glipa bak i ryggen på alla byxor/kjolar eftersom plaggen är anpassade till alla dessa individer utan midja. smile2.gif

Har aldrig spelat någon roll om det så varit storlek 34 eller storlek 42, jag har alltid glipa i ryggen som orsakar knöl när jag måste dra åt med skärp. Tänk då alla dessa plagg som även saknar hällor för skärp! Kan jag aldrig köpa...
    Hur överflödskilon lägger sig beror mer på vilken kroppsform man är född med än vad man äter sig tjock på, skulle jag säga. Det du kallar grodkropp är det man i modereportage kallar äppleform, medan de som lägger på sig på rumpa och lår är päron. Det är med päronkroppen man ofta får problem med glipa i svanken. Jag är själv ett tydligt päron och har haft detta problem sedan tonåren. Även om jag vanligtvis väger 56 -58 kg till mina 170 cm, kan jag absolut inte ha mindre än 38 i byxor för att få plats med rumpan och det är alldeles för stort i midjan. I kjolar kan jag ofta ha storlek 34 eller 36.

• K grrl
    Mandel skrev 2014-12-24 06:53:25 följande:
    Är inne på din linje. Jag är 163cm och jag är tung utan att se tung ut. Muskler smile2.gif
    I skolan såg skolsyster ut som ett levande frågetecken och undrade hur jag kunde väga så mycket - 62kg, för det såg jag verkligen inte ut att göra. Hemligheten är kraftiga lår/vadmuskler och väldigt liten midja smile5.gif

Vid en vikt på 62kg har jag storlek 36 hur konstigt det än låter. När jag väger 56kg har jag inga bröst kvar (skinnet skramlar i 70A) och höftben och bröstben sticker ut som knotor = inte alls snyggt.
    Får höra vid 58kg att jag är för smal. Hur sjutton skulle jag se ut om jag vägde mindre än 52kg? Och vilken klädstorlek skulle jag ha då? När XS och 34/36 börjar bli stort runt 56kg?
    Skulle jag ha bmi 19 skulle jag väga ca 50,5kg. Shit vad mager jag skulle vara då!!!
    Börja handla på barnavdelningen?

Jag är nöjd med 58-62kg någonstans. Trots att det inte passar mallen för längden -110= vikt.
    Det låter inte konstigt alls (storlek small) med tanke på din längd.
  • Mandel
    K grrl skrev 2014-12-24 08:52:07 följande:
    Det låter inte konstigt alls (storlek small) med tanke på din längd.
    Fast även om jag är kort så är jag ändå "för" tjock...
  • K grrl
    Mandel skrev 2014-12-24 09:44:34 följande:
    Fast även om jag är kort så är jag ändå "för" tjock...
    62 kilo till den längden är ju normalvikt?
  • Anonym (80)
    K grrl skrev 2014-12-24 09:56:51 följande:

62 kilo till den längden är ju normalvikt?

Ja, der är normalvikt. Bmi på 23. Men grejen är ju den att en del har svårt att förstå att det finns vi som kan "väga" så mycket och kan ändå dra 34/36 i storlek.
Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?