• Anonym (Normalviktig)

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Av någon anledning är det okej att säga till en NORMALVIKTIG person att den borde äta en macka, eller att den ser äckligt smal ut. För folk tror att det som är normalvikt är detsamma som undervikt. Tyvärr är det så.
    Jag förespråkar verkligen inte undervikt, inte det minsta. För det är väldigt skadligt och inte alls roligt för den som lider av det. 
    Men att vara normalviktig men ligga åt det smala hållet är tydligen inte okej.
    Fetma däremot som ÄR skadligt och väldigt kostsamt för samhället ska hyllas och gud nåde den som kritiserar en fet person som äter onyttigt.
    Vi kan ta doves kampanj, när den jämförs med victorias secret, där en rad normalviktiga kvinnor över och en massa överviktiga kvinnor under och de flesta tycker att de på översta raden är ÄCKLIGA och ohälsosamma. Men så är det faktiskt inte. Man är inte underviktig för att man är smal. De på just den bilden jag syftar på är de övre inte alls underviktiga, de är normalviktiga och väldigt vackra.
    Folks uppfattning om vad hälsosam är är så fruktansvärt snedvriden.
    Inte ska känna sig ful, inte det jag vill få sagt, men att låtsas att man är normalviktig när man är fet är ju sorgligt.
    Diskutionen om kostnader för samhället och vilket som är snyggast är inte det jag vill diskutera, det jag vill diskutera är VARFÖR man måste kalla feta människor för normalviktiga och normalviktiga för äckligt smala, vidriga hälsofreaks med anorexia.
    Det är alltså normalvikt och inte undervikt jag menar. 
    Så, varför kallar vi feta för normalviktiga och normalviktiga för undernärda?

• Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?
  • Anonym (Jina)
    Anonym (Pepina) skrev 2014-12-15 14:11:43 följande:
    Fy, har du fått höra sånt av kollegor?
    Nej, min vän fick höra det. Och nu skriver Ts att det inte finns en enda bra  anledning att vara fet.....Inte ens om man är svårt sjuk och får mediciner alltså.
  • Fatheya

Några kilos övervikt. Själv väger jag 7kg för mycket enligt bmi och det är lite mer än en lättare övervikt.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Jina) skrev 2014-12-15 14:17:45 följande:
    Nej, min vän fick höra det. Och nu skriver Ts att det inte finns en enda bra  anledning att vara fet.....Inte ens om man är svårt sjuk och får mediciner alltså.
    Men om man äter medicin som gör att man går upp så får man ju äta mindre då. Men det är inte det jag ville diskutera i tråden. det är bara det att jag förstår att folk klagar på tjocka, men varför får man inte längre vara normalviktig?
  • Anonym (Normalviktig)
    Fatheya skrev 2014-12-15 14:18:47 följande:

Några kilos övervikt. Själv väger jag 7kg för mycket enligt bmi och det är lite mer än en lättare övervikt.

Får du ändå elaka kommentarer? Fast du "bara" är lite överviktig? För det är ju helt sjukt.
  • Fatheya

Klart jag får. Det fick jag även när jag var normalviktig. Har vägt 60 och 65 och är 165cm. Nu har jag gått ner 10kg sensseptember och ska ner 10kg till. Helst till februari när jag fyller. Sen är jag nöjd.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • K grrl

Mitt BMI ligger på strax under 19 och jag är hyfsat vältränad, dvs inte helt i avsaknad av muskelmassa även om den är liten - och jag är lång. Jag kan sätta min högra hand på att majoriteten Victorias Secret-modellerna du talar om i trådstarten ("love my body"-kampanjen) har ett BMI som ligger lägre än mitt och alltså är kliniskt underviktiga. 

Kan tillägga att jag inte får höra negativa saker om min kropp eller vikt, förutom min träningspartner som var rädd att jag inte åt tillräckligt mycket (och det hade han rätt i).

• Anonym (Jina)
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 14:20:24 följande:
    Men om man äter medicin som gör att man går upp så får man ju äta mindre då. Men det är inte det jag ville diskutera i tråden. det är bara det att jag förstår att folk klagar på tjocka, men varför får man inte längre vara normalviktig?
    Ursäkta, men du vet verkligen inte vad du pratar om. Min vän hade (ja, hade, hon avled tyvärr för sex månader sen) cancer och för de som har cancer är det oerhört viktigt med näring och kalorier för att orka slåss mot sjukdomen.  Att äta mindre är inte ett alternativ.  Jag tycker du uppvisar en tragisk och enkelspårig människosyn. Det är betydligt värre än att vara fet. 
  • Inte jag

Det är inte lätt att vara överviktig och höra från helt okända människor hur fet man är och hur det blev så. De som säger detta är inte heller så smala utan har några kilos övervikt. Jag säger bara att tack jag vet och jag håller på att gå ner. Har gått ner 12 kg sedan i somras och det är väl inte så pjåkigt eller hur? Men jag har hört att många som är otroligt smala inte kan gå upp i vikt. De äter och äter men går inte upp i vikt och orkar inte höra alla som säger till dom att de måste gå upp i vikt.

• Inte jag
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 14:20:24 följande:

Så går det inte till. Fatta det. Min mormor dog i cancer och i slutet av hennes liv var hon så mager eftersom inget funkade. Hon vägde 39 kg när hon dog. Men de mediciner som gör att man går upp i vikt gör så att man inte kan gå ner i vikt oavsett och de måste ha bra mat för att klara av det. Precis som anonym (jina) skriver.
  • Anonym (Leona)
    Ann Cistrus skrev 2014-12-15 13:22:11 följande:

Jag har fått många kommentarer om min kropp genom åren och inte en enda av de negativa har kommit från killar i mitt eget åldersspann. Män har generellt sett kommit med uppskattande komplimanger medan överviktiga kvinnor och äldre/överviktiga män kommit med kommentarer som "vad mager du är" eller "det är ju inget kvar av dig". 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
    Samma sak för mig. Kvinnor säger bara nedlåtande saker, men männen kommer alltid med komplimanger (har BMI på precis 18).
Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?