• Anonym (Normalviktig)

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Av någon anledning är det okej att säga till en NORMALVIKTIG person att den borde äta en macka, eller att den ser äckligt smal ut. För folk tror att det som är normalvikt är detsamma som undervikt. Tyvärr är det så.
    Jag förespråkar verkligen inte undervikt, inte det minsta. För det är väldigt skadligt och inte alls roligt för den som lider av det. 
    Men att vara normalviktig men ligga åt det smala hållet är tydligen inte okej.
    Fetma däremot som ÄR skadligt och väldigt kostsamt för samhället ska hyllas och gud nåde den som kritiserar en fet person som äter onyttigt.
    Vi kan ta doves kampanj, när den jämförs med victorias secret, där en rad normalviktiga kvinnor över och en massa överviktiga kvinnor under och de flesta tycker att de på översta raden är ÄCKLIGA och ohälsosamma. Men så är det faktiskt inte. Man är inte underviktig för att man är smal. De på just den bilden jag syftar på är de övre inte alls underviktiga, de är normalviktiga och väldigt vackra.
    Folks uppfattning om vad hälsosam är är så fruktansvärt snedvriden.
    Inte ska känna sig ful, inte det jag vill få sagt, men att låtsas att man är normalviktig när man är fet är ju sorgligt.
    Diskutionen om kostnader för samhället och vilket som är snyggast är inte det jag vill diskutera, det jag vill diskutera är VARFÖR man måste kalla feta människor för normalviktiga och normalviktiga för äckligt smala, vidriga hälsofreaks med anorexia.
    Det är alltså normalvikt och inte undervikt jag menar. 
    Så, varför kallar vi feta för normalviktiga och normalviktiga för undernärda?

• Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?
  • Anonym (Normalviktig)
    sextiotalist skrev 2014-12-15 12:06:53 följande:

Inget nytt, det fick jag höra för över 30 år sedan.

Okej, men för 30 år sen var inte majoriteten av befolkningen överviktig. Så det är ju konstigt. Är du jättesmal eller var folk bara avundsjuka ? ;)
  • Anonym (Stickan)

Jag är 25 år, 171 lång och väger 51 kg. Jag har alltid varit smal (smalare än de flesta), alltid ätit som en häst och aldrig haft ätstörningar. 
    Sedan jag var barn har jag fått höra de allra vidrigaste kommentarer man kan tänka sig, både av jämnåriga och av vuxna för att jag var "så smal". Så jag vet precis vad du menar TS.

Men grejen är att jag är inte sjuk, eller för smal, jag är bara smal. Men det är helt okej tydligen att pika mig och min vikt. Skulle människor vräka ur sig samma kommentarer till en överviktig person skulle det förmodligen ta hus i helvete! 

• Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Stickan) skrev 2014-12-15 12:28:53 följande:

Jag är 25 år, 171 lång och väger 51 kg. Jag har alltid varit smal (smalare än de flesta), alltid ätit som en häst och aldrig haft ätstörningar. 
    Sedan jag var barn har jag fått höra de allra vidrigaste kommentarer man kan tänka sig, både av jämnåriga och av vuxna för att jag var "så smal". Så jag vet precis vad du menar TS.

Men grejen är att jag är inte sjuk, eller för smal, jag är bara smal. Men det är helt okej tydligen att pika mig och min vikt. Skulle människor vräka ur sig samma kommentarer till en överviktig person skulle det förmodligen ta hus i helvete! 

Exakt det kan menar ja. Tror att många övervikta pikar pga avundsjuka och andra pga okunskap om hur en människokropp "bör" (i hälsosamt syfte) se ut.
  • Fatheya

Alla får höra kommentarer. Jag som överviktig får höra kommentarer. Mina systrar som är underviktiga får höra kommentarer. Min syster som är normalviktig får höra kommentarer. Hur man än ser ut så kommer någon att kommentera det i negativa ordalag.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Anonym (Jina)
    Fatheya skrev 2014-12-15 12:42:52 följande:

Alla får höra kommentarer. Jag som överviktig får höra kommentarer. Mina systrar som är underviktiga får höra kommentarer. Min syster som är normalviktig får höra kommentarer. Hur man än ser ut så kommer någon att kommentera det i negativa ordalag.

Min erfarenhet också. Varför kan inte folk sluta kommentera andras kroppar negativt? :(
  • Anonym (^)
    radwanska skrev 2014-12-15 11:40:06 följande:

Upplever verkligen inte att det är så här. Upplever snarare att det är helt tvärtom. Lever vi i samma värld? I världen jag lever i så är de pinnsmala de nya normalviktiga och de normalviktiga är de nya tjocka.

Jag lever nog inte i samma värld som dig i alla fall... tyvärr. För 10-15 år sedan kunde jag köpa kläder i minsta storleken, idag badar jag i många av plaggen i samma stl och kan få leta som en galning för att hitta iaf något som passar. Lägger jag kläderna över varandra så kan det skilja otroligt mycket. Nu är jag dessutom kort och kläder är verkligen inte gjorda för personer som är både smala OCH korta. Det gör att i alla fall jag känner att det idag är mindre okej att se ut som jag gör än det var för x antal år sedan..

Förr var ju idealet verkligen att man skulle vara smal för att vara snygg men på senare tid så har det ju verkligen kampanjats för att man "ska" vara större. Jag säger absolut inte att det är fel att vara större (alla bör vara accepterade för vilka dom är!), men det är alltid trist när man ska trycka ner det ena för att framhäva det andra. Man kan vara både smal och överviktig hälsosamt så det borde vara okej att vara både och och det borde gå att köpa kläder oavsett om man är kort och smal, kort och tjock, lång och smal eller lång och tjock..
  • Anonym (Jina)
    Anonym (Stickan) skrev 2014-12-15 12:28:53 följande:

Tro mig, som tjock får också man höra både det ena och det andra, tex att man är en fet äcklig gris som borde gå hem och inte visa sig ute..Det har inget med vikt att göra, bara osympatiska människor som tror sig ha rätt att vara taskig mot andra. Min kompis som fick höra detta var sjukligt fet pga medicin och en tumör som utsöndrade hormoner. Man vet inget om andras öden. 
  • Anonym (^)

En annan sak som jag ogillar är den här tävlingen om vem som har det värst. Om pikarna till tjocka tar hårdare än pikarna till smala eller om det är värre att inte få på sig största storleken kontra att alla kläder är alldeles för stora, trots att resultatet är att båda går ut ur butiken med samma resultat - utan kläder och med känslan av att ens kropp inte är okej/normal.

• Anonym (Stickan)
    Anonym (Jina) skrev 2014-12-15 12:49:56 följande:
    Tro mig, som tjock får också man höra både det ena och det andra, tex att man är en fet äcklig gris som borde gå hem och inte visa sig ute..Det har inget med vikt att göra, bara osympatiska människor som tror sig ha rätt att vara taskig mot andra. Min kompis som fick höra detta var sjukligt fet pga medicin och en tumör som utsöndrade hormoner. Man vet inget om andras öden. 
    Jag tror dig. Och jag sörjer med dig. 

Jag menar bara att det är mer "okej" att pika smalisar. Ofta gör folk det utan att veta om det. En del tror att det är en komplimang de ger när man säger att någon  borde lägga på sig lite.
  • Anonym (.l.l.l.)
    Jag frågar mig mer varför folk tror att undervikt är normalvikt
Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?