• Anonym (Normalviktig)

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Av någon anledning är det okej att säga till en NORMALVIKTIG person att den borde äta en macka, eller att den ser äckligt smal ut. För folk tror att det som är normalvikt är detsamma som undervikt. Tyvärr är det så.
    Jag förespråkar verkligen inte undervikt, inte det minsta. För det är väldigt skadligt och inte alls roligt för den som lider av det. 
    Men att vara normalviktig men ligga åt det smala hållet är tydligen inte okej.
    Fetma däremot som ÄR skadligt och väldigt kostsamt för samhället ska hyllas och gud nåde den som kritiserar en fet person som äter onyttigt.
    Vi kan ta doves kampanj, när den jämförs med victorias secret, där en rad normalviktiga kvinnor över och en massa överviktiga kvinnor under och de flesta tycker att de på översta raden är ÄCKLIGA och ohälsosamma. Men så är det faktiskt inte. Man är inte underviktig för att man är smal. De på just den bilden jag syftar på är de övre inte alls underviktiga, de är normalviktiga och väldigt vackra.
    Folks uppfattning om vad hälsosam är är så fruktansvärt snedvriden.
    Inte ska känna sig ful, inte det jag vill få sagt, men att låtsas att man är normalviktig när man är fet är ju sorgligt.
    Diskutionen om kostnader för samhället och vilket som är snyggast är inte det jag vill diskutera, det jag vill diskutera är VARFÖR man måste kalla feta människor för normalviktiga och normalviktiga för äckligt smala, vidriga hälsofreaks med anorexia.
    Det är alltså normalvikt och inte undervikt jag menar. 
    Så, varför kallar vi feta för normalviktiga och normalviktiga för undernärda?

• Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?
  • Anonym (Jina)
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 13:38:15 följande:
    För bara några år sen, 5(?) kanske. Så hade jag medium. Nu har jag storlek xs och jag är smalare nu än när jag hade medium. Helt sjukt att de lurar folk att de är smalare än vad de är. Det är därför vi har detta hat mot normalviktiga människor.
    Fast har inte den här tråden visat att det förekommer "hat" mot alla typer av kroppar? Såväl magra, normala och tjocka? 
  • Anonym (Jina)
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 13:44:23 följande:
    Ne precis. Och där tycker faktiskt jag att skolan har ett visst ansvar. Att förklara och lära barn hur man ska hålla sig hälsosam. Men SAMTIDIGT lära barn att alla ser olika ut och att man inte får kränka någon.
    Men jag tycker att fler människor borde tänka på hur de behandlar sin kropp och de flesta borde faktiskt gå ner i vikt istället för att klaga på normalviktiga i antagligen ren avundsjuka.
    Är de normalviktiga som klagar på tjocka avundsjuka på deras övervikt då?
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Jina) skrev 2014-12-15 13:46:04 följande:
    Är de normalviktiga som klagar på tjocka avundsjuka på deras övervikt då?
    Nä, det är nog mer så att när normalviktiga klagar på överviktiga så handlar det om att man är trött på att betala sjukvård för någon som borde banta, med sina skattepengar. Och man är trött på feta människors ursäkter till varför de är tjocka. Det finns faktiskt ingen bra anledning till att vara överviktig och fet. Inte en enda.
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Jina) skrev 2014-12-15 13:44:27 följande:
    Fast har inte den här tråden visat att det förekommer "hat" mot alla typer av kroppar? Såväl magra, normala och tjocka? 
    Jo självklart finns det hat mot alla människor på något sätt. Men just att klaga på någon just för att de är normalviktig är ju helt sinnesrubbat. 
  • sextiotalist
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 13:51:04 följande:
    Nä, det är nog mer så att när normalviktiga klagar på överviktiga så handlar det om att man är trött på att betala sjukvård för någon som borde banta, med sina skattepengar. Och man är trött på feta människors ursäkter till varför de är tjocka. Det finns faktiskt ingen bra anledning till att vara överviktig och fet. Inte en enda.
    Nu är en mindre övervikt inte farligt för hälsan och drabbar inte sjukvården. Men visst fetma kan absolut göra det, men faktiskt så är det lika farligt att vara för smal. Det är bättre att ha en mindre övervikt på några kilo än lika antal kilo som undervikt

• Anonym (Normalviktig)
    sextiotalist skrev 2014-12-15 13:58:15 följande:
    Nu är en mindre övervikt inte farligt för hälsan och drabbar inte sjukvården. Men visst fetma kan absolut göra det, men faktiskt så är det lika farligt att vara för smal. Det är bättre att ha en mindre övervikt på några kilo än lika antal kilo som undervikt
    Men det finns väl ingen som slänger ur sig kommentarer till någon med lätt övervikt? Det är personer med svår fetma eller större övervikt som blir kränkt i samhället?
    Det jag menar är att det ska vara önskvärt att vara normalviktig. Inte något att klaga på. Fetma borde inte vara så accepterat som det är för det är skadligt. 
    'Samhället är sjukt..
  • Fatheya

Men det finns väl ingen som slänger ur sig kommentarer till någon med lätt övervikt? Det är personer med svår fetma eller större övervikt som blir kränkt i samhället?"

Citeringen verkar inte fungera. Men ji då även folk med lättare övervikt får kommentarer.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Anonym (Pepina)
    Anonym (Jina) skrev 2014-12-15 12:49:56 följande:
    Tro mig, som tjock får också man höra både det ena och det andra, tex att man är en fet äcklig gris som borde gå hem och inte visa sig ute..Det har inget med vikt att göra, bara osympatiska människor som tror sig ha rätt att vara taskig mot andra. Min kompis som fick höra detta var sjukligt fet pga medicin och en tumör som utsöndrade hormoner. Man vet inget om andras öden. 
    Fy, har du fått höra sånt av kollegor?
  • Anonym (Pepina)
    Ann Cistrus skrev 2014-12-15 13:22:11 följande:

Jag har fått många kommentarer om min kropp genom åren och inte en enda av de negativa har kommit från killar i mitt eget åldersspann. Män har generellt sett kommit med uppskattande komplimanger medan överviktiga kvinnor och äldre/överviktiga män kommit med kommentarer som "vad mager du är" eller "det är ju inget kvar av dig". 

Känner igen mig!
  • Anonym (Normalviktig)
    Fatheya skrev 2014-12-15 14:11:38 följande:

Men det finns väl ingen som slänger ur sig kommentarer till någon med lätt övervikt? Det är personer med svår fetma eller större övervikt som blir kränkt i samhället?"

Citeringen verkar inte fungera. Men ji då även folk med lättare övervikt får kommentarer.

Okej, för det är ju de med lättare övervikt som nu mer räknad som normalviktig?
    Eller vad menar DU med lättare övervikt?
Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?