• Anonym (Normalviktig)

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Av någon anledning är det okej att säga till en NORMALVIKTIG person att den borde äta en macka, eller att den ser äckligt smal ut. För folk tror att det som är normalvikt är detsamma som undervikt. Tyvärr är det så.
    Jag förespråkar verkligen inte undervikt, inte det minsta. För det är väldigt skadligt och inte alls roligt för den som lider av det. 
    Men att vara normalviktig men ligga åt det smala hållet är tydligen inte okej.
    Fetma däremot som ÄR skadligt och väldigt kostsamt för samhället ska hyllas och gud nåde den som kritiserar en fet person som äter onyttigt.
    Vi kan ta doves kampanj, när den jämförs med victorias secret, där en rad normalviktiga kvinnor över och en massa överviktiga kvinnor under och de flesta tycker att de på översta raden är ÄCKLIGA och ohälsosamma. Men så är det faktiskt inte. Man är inte underviktig för att man är smal. De på just den bilden jag syftar på är de övre inte alls underviktiga, de är normalviktiga och väldigt vackra.
    Folks uppfattning om vad hälsosam är är så fruktansvärt snedvriden.
    Inte ska känna sig ful, inte det jag vill få sagt, men att låtsas att man är normalviktig när man är fet är ju sorgligt.
    Diskutionen om kostnader för samhället och vilket som är snyggast är inte det jag vill diskutera, det jag vill diskutera är VARFÖR man måste kalla feta människor för normalviktiga och normalviktiga för äckligt smala, vidriga hälsofreaks med anorexia.
    Det är alltså normalvikt och inte undervikt jag menar. 
    Så, varför kallar vi feta för normalviktiga och normalviktiga för undernärda?

• Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Leona) skrev 2014-12-15 14:50:51 följande:
    Samma sak för mig. Kvinnor säger bara nedlåtande saker, men männen kommer alltid med komplimanger (har BMI på precis 18).
    Ja, det beror nog mest på avundsjuka. En blandning av avundsjuka och okunskap.
  • K grrl
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 15:07:31 följande:
    Ja, det beror nog mest på avundsjuka. En blandning av avundsjuka och okunskap.
    Ett BMI på precis 18 är ju undervikt.
  • Anonym (^)

Jag tror faktiskt inte det oftast beror på avundsjuka.
    Dom flesta är väldigt osäkra på sig själva och sitt utseende och då är det nog lätt att man "går på" folk som ligger åt det mer extrema åt andra hållet. Den fete kan kolla på en spinkig person och boosta sig lite med att "jag ser i alla fall inte ut så" - och tvärt om. Samma sak om man ligger där i mitten men ändå har komplex över dom där knappt synliga valkarna - man kan kolla åt dom som är spinkigare och fetare och sucka lite lättat över att man i alla fall inte ser ut så...

• Anonym (Pepina)
    Anonym (^) skrev 2014-12-15 15:19:42 följande:

Jag tror faktiskt inte det oftast beror på avundsjuka.
    Dom flesta är väldigt osäkra på sig själva och sitt utseende och då är det nog lätt att man "går på" folk som ligger åt det mer extrema åt andra hållet. Den fete kan kolla på en spinkig person och boosta sig lite med att "jag ser i alla fall inte ut så" - och tvärt om. Samma sak om man ligger där i mitten men ändå har komplex över dom där knappt synliga valkarna - man kan kolla åt dom som är spinkigare och fetare och sucka lite lättat över att man i alla fall inte ser ut så...

Fast TS poäng är just att de som "de feta" klankar ner på INTE är spinkiga utan ligger inom normalvärdet.
  • Anonym (^)
    Anonym (Pepina) skrev 2014-12-15 15:50:35 följande:
    Fast TS poäng är just att de som "de feta" klankar ner på INTE är spinkiga utan ligger inom normalvärdet.
    hon pratade om en person med bmi på 18.Jag har strax över 18 och är spinkig, så av det så utgick jag inte från att det pratades om personer inom normalvärdet.
  • K grrl
    Anonym (Pepina) skrev 2014-12-15 15:50:35 följande:
    Jag kallas "spinkig" varannan dag, men är ändå normalviktig. Och jag ÄR väldigt smal. Jag tror att trådstartaren är ungefär lika off som de människor hon pratar om i sin trådstart.
  • Anonym (Leona)
    K grrl skrev 2014-12-15 15:15:11 följande:
    Ett BMI på precis 18 är ju undervikt.
    Jag menade 18,5, skrev fel av bara farten.
  • Anonym (^)
    Anonym (Leona) skrev 2014-12-15 16:16:04 följande:
    Jag menade 18,5, skrev fel av bara farten.
    Det är ju fortfarande undervikt.

Själv pendlar jag mellan 17,9-19,5 (2 kg +- min standardvikt) och jag ser alltid spinkig ut. Mina värden är dock bra och enligt läkaren så är det helt enkelt så här min kropp ser ut. Jag är sund och mer eller mindre hälsosam men jag kommer inte undan att jag fortfarande är spinkig (och det är ju det andra ser).
    Varken bmi eller det som syns utåt säger särskilt mycket om hur en persons kropp mår.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Pepina) skrev 2014-12-15 11:54:50 följande:

Jag håller med dig helt TS! Jag har ett BMI på 20. Gränsen för undervikt är 18. Jag har alltid haft stlk 36 i kläder. En helt normal vikt och normal klädstorlek, men jag har ibland fått glåpord efter mig. En kollega muttrade "benrangel" efter mig en gång. Till skillnad från en del större kollegor tog jag bara en liten tårtbit när detta bjöds på jobbet (vilket var ohälsosamt ofta). De flesta tog en eller två rejäla bitar (inte konsigt att de bar på extrakilon då).

Jag är trött på att höra saker som "De där kläderna är inte gjorda för riktiga kvinnor" -  och med "riktiga" kvinnor menar man stora och överviktiga kvinnor. Jag är också en riktig kvinna.

Det kunde vart jag som skrev detta. Har BMI 20,7 och tycker jag är fin. Får ofta höra hur smal jag är. Försöker skita i det men det är trist.
  • Anonym (omg)
    K grrl skrev 2014-12-15 14:33:32 följande:

Mitt BMI ligger på strax under 19 och jag är hyfsat vältränad, dvs inte helt i avsaknad av muskelmassa även om den är liten - och jag är lång. Jag kan sätta min högra hand på att majoriteten Victorias Secret-modellerna du talar om i trådstarten ("love my body"-kampanjen) har ett BMI som ligger lägre än mitt och alltså är kliniskt underviktiga. 

Kan tillägga att jag inte får höra negativa saker om min kropp eller vikt, förutom min träningspartner som var rädd att jag inte åt tillräckligt mycket (och det hade han rätt i).

De hade verkligen ingen undervikt. Helt normala kroppar.
Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?