• Anonym (Normalviktig)

Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?

Av någon anledning är det okej att säga till en NORMALVIKTIG person att den borde äta en macka, eller att den ser äckligt smal ut. För folk tror att det som är normalvikt är detsamma som undervikt. Tyvärr är det så.
    Jag förespråkar verkligen inte undervikt, inte det minsta. För det är väldigt skadligt och inte alls roligt för den som lider av det. 
    Men att vara normalviktig men ligga åt det smala hållet är tydligen inte okej.
    Fetma däremot som ÄR skadligt och väldigt kostsamt för samhället ska hyllas och gud nåde den som kritiserar en fet person som äter onyttigt.
    Vi kan ta doves kampanj, när den jämförs med victorias secret, där en rad normalviktiga kvinnor över och en massa överviktiga kvinnor under och de flesta tycker att de på översta raden är ÄCKLIGA och ohälsosamma. Men så är det faktiskt inte. Man är inte underviktig för att man är smal. De på just den bilden jag syftar på är de övre inte alls underviktiga, de är normalviktiga och väldigt vackra.
    Folks uppfattning om vad hälsosam är är så fruktansvärt snedvriden.
    Inte ska känna sig ful, inte det jag vill få sagt, men att låtsas att man är normalviktig när man är fet är ju sorgligt.
    Diskutionen om kostnader för samhället och vilket som är snyggast är inte det jag vill diskutera, det jag vill diskutera är VARFÖR man måste kalla feta människor för normalviktiga och normalviktiga för äckligt smala, vidriga hälsofreaks med anorexia.
    Det är alltså normalvikt och inte undervikt jag menar. 
    Så, varför kallar vi feta för normalviktiga och normalviktiga för undernärda?

• Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?
  • Anonym (omg)
    K grrl skrev 2014-12-15 15:56:04 följande:
    Jag kallas "spinkig" varannan dag, men är ändå normalviktig. Och jag ÄR väldigt smal. Jag tror att trådstartaren är ungefär lika off som de människor hon pratar om i sin trådstart.
    Jag förstår inte hur människor kan tycka att överviktiga och feta har normalvikt. Modellerna ser helt ut att ha en normalvikt och ser friska ut.
    www.dailymail.co.uk/femail/article-2826017/We-perfectly-normal-Victoria-s-Secret-s-new-ad-attacked-calling-waif-like-models-perfect-look-like-real-women-talk-frankly-bodies.html
  • Anonym (523)
    Mrs Moneybags skrev 2014-12-15 12:28:14 följande:
    Jag tror att den gängse uppfattningen av vad som är normalvikt har förskjutits i takt med att befolkningen blivit större och större. Nu hör man ofta att någon väger 10-20 kg för mycket, men är "absolut inte tjock" och att BMI är falskt osv. BMI blev bara falskt när alla blev överviktiga. 

När jag var tonåring sa man ofta att idealvikten var längden i cm minus 10 för tjejer, dvs att någon som är 165 cm bör väga 55 kg. Det skulle helt förkastas idag, och då talar vi ändå bara om 15-20 år tillbaka i tiden. För många är den vikten en omöjlighet, men när jag var i den åldern var det mer eller mindre standard att väga 50-60 kg beroende på längd. 

Tråkigt att folk måste hacka på både tjocka och smala, livet är tillräckligt tufft ändå...
    För mig stämmer det att tänka så. Är 162 cm lång och är absolut snyggast när jag väger strax över 50. När jag vägde 60 såg jag klart mullig ut. Väger 53 nu med ett BMI på 20,2. Helt perfekt.

Jag tänker att dom flesta är snyggast efter den mallen. Oavsett längd, Men det är min personliga preferens.
  • Anonym (öv)
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 12:00:40 följande:
    Ja, men folk TROR faktiskt att du är underviktig. Jag tror inte de menar att kränka dig, utan att de tror att du borde gå upp och är sjuk.(iofs är det onödigt att kalla någon benrangel och liknande, det är nog bara avundsjuka)
    Jag har BMI 23 men jag kan lätt gå ner 5-7 kilo utan att bli för smal.
    Och jag får höra att jag är jättesmal (?!).
    Jag tycker det är synd att folk är så tjocka att de tror att normalvikt är osunt... Hur fasen ska man vända detta?
    Hur ska man få folk att förstå att det inte är ohälsosamt att vara smal. 
    Ett argument är ofta att "jag är stark och vältränad även om jag är tjock".
    Ja men JAG som kallas undernärd är också vääldigt stark. 
    Eller "BMI funkar itne för alla", nej inte de som har väldigt lite kroppsfett eller är bodybuilder...
    Bmi passar nästan alla, framförallt de flesta tjocka kvinnorna med hängmage, men det är oftast de som säger att de är för starka och vältränade för att kunna gå efter BMI....
    fast nog får vi större höra rätt ofta att vi ser ohälsosamma ut, vi får äckliga blickar och fula glåpord kastade från både vuxna och barn. 
    Så ni normalviktiga är INTE ensamma om detta fenomen! 
  • Anonym (öv)
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-12-15 13:44:23 följande:
    Ne precis. Och där tycker faktiskt jag att skolan har ett visst ansvar. Att förklara och lära barn hur man ska hålla sig hälsosam. Men SAMTIDIGT lära barn att alla ser olika ut och att man inte får kränka någon.
    Men jag tycker att fler människor borde tänka på hur de behandlar sin kropp och de flesta borde faktiskt gå ner i vikt istället för att klaga på normalviktiga i antagligen ren avundsjuka.
    men varför skriver du som att de bara är feta som kommenterar hur mindre personer ser ut? 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (omg) skrev 2014-12-15 17:10:57 följande:
    Jag förstår inte hur människor kan tycka att överviktiga och feta har normalvikt. Modellerna ser helt ut att ha en normalvikt och ser friska ut.
    www.dailymail.co.uk/femail/article-2826017/We-perfectly-normal-Victoria-s-Secret-s-new-ad-attacked-calling-waif-like-models-perfect-look-like-real-women-talk-frankly-bodies.html
    Normalvikt? Vet du vad. Jag har behandlats för anorexi....idag är jag normalviktig (160 cm och 47 kg) och är inte alls så tunn som modellerna Jag har sett ut som dem dock....varit tunnare också.....men nej, normalviktiga är de verkligen inte.
  • Anonym (80)
    Anonym (523) skrev 2014-12-15 17:49:20 följande:
    För mig stämmer det att tänka så. Är 162 cm lång och är absolut snyggast när jag väger strax över 50. När jag vägde 60 såg jag klart mullig ut. Väger 53 nu med ett BMI på 20,2. Helt perfekt.

Jag tänker att dom flesta är snyggast efter den mallen. Oavsett längd, Men det är min personliga preferens.
    Och för mig stämmer det inte. Är lika lång 162 cm men har som lägst vägt 58 kg och kan säga som så att jag hade absolut inte passat att ha en vikt på 52 kg.

Det är enligt min mening inte bara att man ska kolla sifrrorna utan även ha koll på hur kroppen är och ser ut.

Normalvikt inom Bmi är allt mellan 19-25. Vissa passar bättre i lågt bmi och vissa i lite högre.
    Vissa strävar att ligga på gränsen till undervikt trots att de redan var inom normalvikt ,kanske runt 21-22 och de redan då är smala och snygga. Att då i det läget pressa sig till lägre kan göra att man blir "för smal" för sin kropp, så det inte är lika snyggt längre.

Skillnad på det som är så smala naturligt, ser mer naturligt ut på dem, enligt min åsikt.
  • Anonym (523)

Ja men i mina ögon kanske jag skulle tycka du var snyggast efter den mallen. Men det kan jag ju inte veta utan bilder. Men man ska ändå trivas själv! Det är viktigast :)

Anonym (80) skrev 2014-12-15 18:33:28 följande:
    Och för mig stämmer det inte. Är lika lång 162 cm men har som lägst vägt 58 kg och kan säga som så att jag hade absolut inte passat att ha en vikt på 52 kg. Det är enligt min mening inte bara att man ska kolla sifrrorna utan även ha koll på hur kroppen är och ser ut. Normalvikt inom Bmi är allt mellan 19-25. Vissa passar bättre i lågt bmi och vissa i lite högre. Vissa strävar att ligga på gränsen till undervikt trots att de redan var inom normalvikt ,kanske runt 21-22 och de redan då är smala och snygga. Att då i det läget pressa sig till lägre kan göra att man blir "för smal" för sin kropp, så det inte är lika snyggt längre. Skillnad på det som är så smala naturligt, ser mer naturligt ut på dem, enligt min åsikt.

• K grrl
    Anonym (omg) skrev 2014-12-15 17:10:57 följande:
    Jag tycker inte att överviktiga och feta har normalvikt och jag förstår inte riktigt varför du riktar det till mig? Det är ju inte så att jag inbillar mig varken min vikt eller min fysik. Jag tycker att flera av dem ser väldigt, väldigt smala ut - därmed inte sagt att de är ohälsosamma, BMI är väldigt grovhuggna och ett dåligt instrument för att mäta ohälsa. Jag tycker dock att det är lika fel att normalisera undervikt som det är att normalisera övervikt.
  • Anonym (kvinna)

Jag är väldigt smal och kämpar för att gå upp några kg. Har väldigt tydliga former, men brösten är ganska små, blev mindre efter alla graviditerna..
    jag har haft samma vikt sen jag var 14-15 år och är idag 30, men har pendlat 1-3 kg +-.
    Får ofta höra att jag är smal och borde äta mer och allt sånt, jag äter väldigt mycket och har en stor aptit...
    det kan ta mig år att gå upp 1kg och ner 3 kg av en magsjuka! 
    Har märkt att när jag tränar så ökar vågen och det är ju för att muskler väger mer än fett..

En sak som verkligen stör mig är när smala människor kan säga, oj, vad smal du är!!

• Anonym (öv)

det tragikomiska i allt (lite ot) är nog när en väldigt smal person framför en större säger, ÅH Herregud jag är SÅÅÅÅÅÅÅ fet och behöver gå ner nga kg!!! Och har inte en tillstymmelse till fett på kroppen Tungan ute

Svar på tråden Varför tror folk att normalvikt är detsamma som undervikt?