• Svar på tråden BF september 2015!
  • NattaLind
    sagofröken skrev 2015-02-13 09:04:15 följande:
    Spännande! Men det är inte ert riktiga RUL väl? Ni blir erbjudna ett senare? Alltså "stora" ultraljudet när man kollar organen? Hos mitt mvc gör man det tydligen efter 18 hela veckor, men jag har hört att på andra ställen i landet att en del gör från v17 men att man får komma tillbaka om tex är för tidigt så hjärtat inte syns tillräckligt tydligt. Men det kanske inte är så i hela landet?
    Jag har lite dålig koll på vad dom kallar det för :) Här sa hon bara när jag ringde när jag precis plussat att "då bokar vi in ett möte med BM och ett ultraljud". Så när jag ringde i vecka 5 bokade dom in ett ultraljud direkt. Men jag antar att jag kommer få ett i vecka 18 också :) Men här i Östergötland har dom alltid ett i vecka 12. Nu kommer vi göra KUB-test men vi hade fått ul oavsett.

Är dålig på begrepp :D
  • sagofröken
    lördagsgodis skrev 2015-02-13 09:13:41 följande:

Kommer inte ihåg när jag gjorde rul med sonen men med dottern var det v17 och den här gången var det tydligen viktigt att det skulle vara 18 fulla veckor så rul blir v19+4.

Jag minns det också som att det inte var lika noga förra gången (5 år sedan typ?) och att samma BM då tyckte att v 20 var lite i senaste laget. Men det är väl kanske pga de här nya studierna om missade hjärtfel på RUL gissar jag? Varit en del artiklar om det på sistone. Tanken är väl att hjärtfel eller andra problem ska upptäckas på RUL så att de barnen kan få hjälp direkt när de föds, men är det för tidigt är det lättare att missa?
  • lördagsgodis

Jo det har med att det ska synas bättre senare, påsken infaller precis när jag är 18+ så därför fick vi ännu lite senare.

• Jeulina

Blä äckelpäckel illamående försvinn! :(

Nästa vecka är det tänkt att jag ska börja jobba efter min sjukskrivning men jag spyr av typ allt som luktar äckligt.. Det värsta är att gå förbi en rökare... Lunchrummet på jobbet kommer vara en pest. Och alla lukter i bageriet där jag jobbar Urk. Ska jag ha en spyhink med mig när jag bakar? Haha fy va äckligt om kunderna ser mig..

• Emeralda
    Jeulina skrev 2015-02-13 10:59:17 följande:

Blä äckelpäckel illamående försvinn! :(

Nästa vecka är det tänkt att jag ska börja jobba efter min sjukskrivning men jag spyr av typ allt som luktar äckligt.. Det värsta är att gå förbi en rökare... Lunchrummet på jobbet kommer vara en pest. Och alla lukter i bageriet där jag jobbar Urk. Ska jag ha en spyhink med mig när jag bakar? Haha fy va äckligt om kunderna ser mig..

Fy vad jobbigt. Tycker också att lunchrummet är pest! Fast mitt illamående varierar från dag till dag. Vissa dagar är det knappt så det märks och andra dagar (som idag) måste jag djupandas emellanåt för att inte få kräkkänsla..

Vilken vecka är du i? För mig har det blivit värre och värre senaste veckan och jag går in i v9 imorgon. Har läst att hormonerna som gör att man mår pest är som värst runt v9-10. Hoppas det går över sen!!
  • Jeulina

Tack! Jag är i vecka 12.. :( med mina andra har det hållit på till v 14-15 innan det lugnat sig.. Och så har det försvunnit i v 20 ungefär.

Undrar just hur jag överlevde dom gångerna :p :)

Hoppas att du med ska slippa snart för det är verkligen jobbigt! :(

• Manik

Hur mår ni tjejer? Jag har märkt att brösten inte är lika ömma längre och jag äter mycket mer än vanligt. Jag mår ofta illa på kvällen strax innan sängen, ibland kräks jag och ibland lyckas jag med att inte göra det. Har fortfarande ganska stora humörsvängningar och kan bli arg och irriterad över småsaker, stackars min familj.. ;) Imorgon går jag in i vecka 12! Känns skönt och hoppas att det nu är mer "säkert" att det faktiskt kommer att gå hela vägen. Magen börjar synas och på måndag är det dags för ett besök hos doktorn på MVC för att göra ett ultraljud för att räkna ut vilken dag jag är på inför fostervattensprov. Ska bli så spännande att äntligen få se den lilla! :) Men har ändå en liten oro över att det inte finns något där inne... (har haft MA tidigare för många år sedan)

• Emeralda

Denna hunger! Är det fler som till och från känner att det är fullt möjligt att dö av hunger på fläcken? Herregud vad jag har haft hungerattacker idag. Åt en pizza för en stund sen och blev ändå superhungrig efter en halvtimme. Såhär kan man ju inte hålla på, då kommer jag ju hinna gå upp 20 kg innan jag ens är halvvägs!

• lizanilander
    paddi84 skrev 2015-02-12 17:08:41 följande:

Av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att flera av er redan fått se och fått bilder på livet i magen?

Har själv gjort ett vul där läkaren såg ett hjärta men det var i abortrådgivningssyfte om i fall att det skulle vara tvillingar igen, inget jag har någon bild från. Men var skönt att höra då att hjärtat slog :D

Å idag påbörjade jag vägen för att utreda ev kougalationsdefekt... Blödde massor första förlossningen och är rädd för upprepning så nu väntar jag på provtagning så förlossningen kan vara beredd när det väl är dags... Tänkte det kunde vara bra att börja i tid eftersom det kommer en sommar med tillhörande väntetider...

Blev lite nyfiken ang. din utredning, är det trombocyterna det handlar om?
  • paddi84
    lizanilander skrev 2015-02-13 19:53:03 följande:

Blev lite nyfiken ang. din utredning, är det trombocyterna det handlar om?

Vet tyvärr inte riktigt alls vad som kan vara fel om något är fel. Har fött barn i två landsting, först har bara skrivit "kougalationsdefekt?" Sen flyttade jag och andra landstinget de började ta prover för att utreda om det är låg nivå av någon faktor men hann inte klart innan dels barnen föddes och sen gick det inte att göra klart när jag ammade så det sköts på framtiden. Å jag hann flytta igen och bli gravid innan någon utredning blev klar. det jag vet att de fått fram är att jag har en lite förlängd blödningstid och förra fl fick jag inte Eda pga att något värde var för lågt.
Svar på tråden BF september 2015!