• Svar på tråden BF september 2015!
  • lizanilander
    paddi84 skrev 2015-02-13 21:02:59 följande:
    Vet tyvärr inte riktigt alls vad som kan vara fel om något är fel. Har fött barn i två landsting, först har bara skrivit "kougalationsdefekt?" Sen flyttade jag och andra landstinget de började ta prover för att utreda om det är låg nivå av någon faktor men hann inte klart innan dels barnen föddes och sen gick det inte att göra klart när jag ammade så det sköts på framtiden. Å jag hann flytta igen och bli gravid innan någon utredning blev klar. det jag vet att de fått fram är att jag har en lite förlängd blödningstid och förra fl fick jag inte Eda pga att något värde var för lågt.
    ok! låter som det kan vara det, men det finns ju såklart säkert många andra anledningar till längre blödningstid. Varför jag frågade var bra för att min son hade det när han var runt 4 månader. Hoppas det går bättre denna förlossningen nu så du slipper tappa så mkt blod!
  • Hemlighetenshemlis
    Emeralda skrev 2015-02-13 19:41:03 följande:

Denna hunger! Är det fler som till och från känner att det är fullt möjligt att dö av hunger på fläcken? Herregud vad jag har haft hungerattacker idag. Åt en pizza för en stund sen och blev ändå superhungrig efter en halvtimme. Såhär kan man ju inte hålla på, då kommer jag ju hinna gå upp 20 kg innan jag ens är halvvägs!

Oh ja! Precis så har jag det! Inte så himla skoj :/
  • 26number1

Nu behöver jag lite hjälp. På måndag ska jag på arbetsintervju för ett vikariat till våren 2016. Jag tänker självklart inte berätta att jag väntar barn, men hyr funkar det med pengar från försäkringskassan?

Om jag fortfarande är mammaledig när mitt vikariat är slut, hur fungerar det då med föräldrapenningen? Vad baseras den egentligen på?

• lördagsgodis
    26number1 skrev 2015-02-13 22:09:54 följande:

Nu behöver jag lite hjälp. På måndag ska jag på arbetsintervju för ett vikariat till våren 2016. Jag tänker självklart inte berätta att jag väntar barn, men hyr funkar det med pengar från försäkringskassan?

Om jag fortfarande är mammaledig när mitt vikariat är slut, hur fungerar det då med föräldrapenningen? Vad baseras den egentligen på?

Försäkringskassan baserar din föräldrapenning på vad du tjänat de senaste 6 månaderna innan du går på fl som jag fattat det.
  • Emeralda
    paddi84 skrev 2015-02-13 21:02:59 följande:
    Vet tyvärr inte riktigt alls vad som kan vara fel om något är fel. Har fött barn i två landsting, först har bara skrivit "kougalationsdefekt?" Sen flyttade jag och andra landstinget de började ta prover för att utreda om det är låg nivå av någon faktor men hann inte klart innan dels barnen föddes och sen gick det inte att göra klart när jag ammade så det sköts på framtiden. Å jag hann flytta igen och bli gravid innan någon utredning blev klar. det jag vet att de fått fram är att jag har en lite förlängd blödningstid och förra fl fick jag inte Eda pga att något värde var för lågt.
    Fast är det "bara" trombocyterna som är låga så är det ju ingen större fara. Jag har träffat på, och gett behandling till, gravida kvinnor strax innan förlossning med olika sjukdomar som ger låga trombocyter och dom ska vara riktigt riktigt låga innan det är någon större fara (jag är ssk). Sen finns det ju som sagt flera andra koagulationsfaktorer som kan fela. Se till att du får en ordentlig koll på vad det rör sig om.
  • 26number1

Och det gäller sedan för hela graviditeten?

lördagsgodis skrev 2015-02-13 23:05:16 följande:

Försäkringskassan baserar din föräldrapenning på vad du tjänat de senaste 6 månaderna innan du går på fl som jag fattat det.

• fyrklöver81
    26number1 skrev 2015-02-14 10:17:33 följande:

Och det gäller sedan för hela graviditeten?

SGI baseras på de senaste 6 månader intjänade inkomst och gäller sen hela graviditeten. Sen kan du skydda ditt SGI genom att ta ut föräldrapenning fast du arbetar jag jobbar 755 och tar ut 25% lägstanivå dagar vilket innebär att jag får behålla mitt SGI från förra barnet nästa barn, trots att jag nu tjänar betydligt mindre=)
    Och får du ett till barn innan ditt barn fyllt 2 så skyddas automatiskt ditt SGI.
    =)
    Rörigt värre =)
  • lördagsgodis

Din SGI är skyddad tills ditt barn är 2 1/2 det vet jag eftersom min dotter är född två månader innan min SGI hade sjunkit:)

• 26number1

Tack för svaren! För en som är jäkligt grön på det här; vad betyder SGI? Hade ni berättat på arbetsintervjuer att ni väntade barn? Jag är bara i vecka 9 så massor kan ju hända..

lördagsgodis skrev 2015-02-14 10:54:22 följande:

Din SGI är skyddad tills ditt barn är 2 1/2 det vet jag eftersom min dotter är född två månader innan min SGI hade sjunkit:)

fyrklöver81 skrev 2015-02-14 10:31:27 följande:

SGI baseras på de senaste 6 månader intjänade inkomst och gäller sen hela graviditeten. Sen kan du skydda ditt SGI genom att ta ut föräldrapenning fast du arbetar jag jobbar 755 och tar ut 25% lägstanivå dagar vilket innebär att jag får behålla mitt SGI från förra barnet nästa barn, trots att jag nu tjänar betydligt mindre=)

Och får du ett till barn innan ditt barn fyllt 2 så skyddas automatiskt ditt SGI.

=)

Rörigt värre =)

Svar på tråden BF september 2015!