• Svar på tråden BF september 2015!
  • Nydahl

Kan ni känna er livmoder på magen ?? Jag kan känna min mellan blygbenet och naveln !! Jag har läst att den ska vara där i vecka 16 ?! Och jag går in i vecka 12 i morgon, vad kan de bero på? Detta är ju mitt tredje barn växer kanske livmodern snabbare då? Någon som vet kanske :)

• sagofröken
    Nydahl skrev 2015-02-14 14:37:31 följande:

Kan ni känna er livmoder på magen ?? Jag kan känna min mellan blygbenet och naveln !! Jag har läst att den ska vara där i vecka 16 ?! Och jag går in i vecka 12 i morgon, vad kan de bero på? Detta är ju mitt tredje barn växer kanske livmodern snabbare då? Någon som vet kanske :)

Jag kan känna den på morgonen när blåsan är full, är mitt andra barn. Det MÅSTE vara jätteindividuellt, tjejer har ju olika höga blygdben osv. Mitt sitter väldigt lågt, jag har kort överkropp över huvudtaget (och jag fick mage snabbt redan första graviditeten). 
  • Emeralda
    26number1 skrev 2015-02-14 11:39:53 följande:

Tack för svaren! För en som är jäkligt grön på det här; vad betyder SGI? Hade ni berättat på arbetsintervjuer att ni väntade barn? Jag är bara i vecka 9 så massor kan ju hända..

fyrklöver81 skrev 2015-02-14 10:31:27 följande:

SGI baseras på de senaste 6 månader intjänade inkomst och gäller sen hela graviditeten. Sen kan du skydda ditt SGI genom att ta ut föräldrapenning fast du arbetar jag jobbar 755 och tar ut 25% lägstanivå dagar vilket innebär att jag får behålla mitt SGI från förra barnet nästa barn, trots att jag nu tjänar betydligt mindre=)

Och får du ett till barn innan ditt barn fyllt 2 så skyddas automatiskt ditt SGI.

=)

Rörigt värre =)

SGI= sjukpenningsgrundande inkomst.

Nä. Jag hade inte berättat. Som du säger så kan mycket hända än. Och jag har en kollega som var i samma sits som du när hon fick sin fasta anställning. Hon berättade senare när allt var klart med jobbet. Inte för att det ska spela någon roll, man får inte bli "ratad"bara för att man är gravid. Men arbetsgivare kan ju hitta på andra orsaker än just graviditeten och då kommer man ju ändå undra om det inte var just det ändå som avgjorde om man inte får jobbet.
  • sagofröken
    Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) används till exempel för att räkna ut din sjukpenning och fastställs av Försäkringskassan utifrån din beräknade årliga arbetsinkomst. 

Från försäkringskassans hemsida:
    ----------------------------
    Du behåller samma föräldrapenning i minst två år

Även om din SGI bara är skyddad fram till dess att barnet har fyllt 1 år får du ändå föräldrapenning beräknad utifrån samma sjukpenninggrundande inkomst som du hade vid barnets födelse ända tills barnet fyller två år. Och om du som är mamma blir gravid igen innan barnet blir ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag. Det gäller även om er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts.

(Alltså, Sgin är tyvärr inte skyddad mer än barnets första år, men föräldrapenningen är skyddad! Så om man nollat SGIn får man inget om man är sjuk, men FP är samma.)
  • Lissing

Ny vecka, vecka 11 (10+0) Bara 30 kvar

2008-11-18 | 2010-07-03 | BF 2015-09-12
  • lördagsgodis

Ny har vi varit på bröllop och eftersom vi berättat för nästan alla redan så sa jag som det var när det frågades om varför man inte drack så nu är det bara chefen på måndag kvar. Det var ivf ett jätte fint och roligt bröllop och bruden är en nära vän och var så vacker!

• lördagsgodis

Även jag känner min livmoder en bit ovanför blygdbenet om jag ligger på rygg men jag får som sammandragningar om jag petar på den för mycket.

• Marian03
    lördagsgodis skrev 2015-02-15 09:07:32 följande:

Även jag känner min livmoder en bit ovanför blygdbenet om jag ligger på rygg men jag får som sammandragningar om jag petar på den för mycket.

Hur känns det? Jag var tvungen att prova ligga på rygg och känna men det enda jag känner är till höger, alltså ca 3 cm från navel till höger å sen rätt ner. Känns ungefär som att jag trycker på nåt. Kanske blåsan haha. Nån som vet vad det kan vara? Rakt ner från naveln en bit känner jag inget, bara till höger. Vad lustigt?
  • Nydahl
    lördagsgodis skrev 2015-02-15 09:07:32 följande:

Du väntar oxå ditt 3:e barn va? Jag får sammandragningar av orgasmer annars inte :)
  • lördagsgodis

Jag väntar tredje och jag tycker det känns som en apelsin som liksom smiter ner när jag trycker på den. När läkaren och bm kände efter den när jag låg i gynstolen så liksom höll dom upp den med två fingrar som dom tryckte uppåt i slidan medan de kände efter den på magen just för att den gärna smiter undan annars så här tidigt.

Svar på tråden BF september 2015!