• Svar på tråden BF september 2015!
  • MrsHeinerborg

Hej! Ett tag sedan jag var här. Var på inskrivning i fredags, 11+2 o fick lyssna på hjärtat. ?? Nu längtar jag precis som alla andra tills kubb om 1 vecka.

• lördagsgodis

Jag tror mig känna plutten ibland när man ligger still och det är lugnt men det är ju hemskt lätt att förväxla med tarmarna.

Mun mage börjar bli riktigt rund nu i v12+3:)

• sagofröken
    MrsHeinerborg skrev 2015-02-22 08:42:42 följande:

Nån annan som känt ngt? Jag har känt lilla bebben, oftast på kvällen.

Jag har åtminstone inbillat mig att jag känt bubbel/fladder från livmodern, men är inte alls säker på vad det är. Min känsla är iaf att jag kommer känna tidigare denna gång, förra graviditeten kände jag bara något enstaka fladder fram till v20 någonting. Hade moderkakan i framvägg då, nu sitter den lite mer på sidan.

Ang ultraljud/doppler så är det just sambandet med lite ökad "risk" för vänsterhänthet som man känner till (än så länge). Men man vet inte vad det beror på. Många ul tyder ju oftast på en riskgraviditet av nån anledning. En del gravida måste ju göra ul varannan vecka, av medicinska orsaker. Då tycker man att en risk uppväger en annan. Ultraljud sänker ju också en massa risker, det är därför vi alla i Sverige har möjlighet till 1-2 ultraljud under en graviditet. Räddar både mammor och barn i många fall. Allt handlar ju om överväganden i sjukvård, Mediciner har biverkningar osv. Extrem oro kan ju också påverka en blivande mammas hälsa, så jag vet att extrem oro kan ses som medicinskt skäl.

Jag har hittills gjort 4 ultraljud denna graviditet, 3 av medicinska skäl + Kub. För mig personligen känner jag mig lugn med att ha gjort så många, men hoppas förstås att jag slipper fler än ett till (RUL) under graviditeten. Skulle det behövas fler så kommer jag känna mig lugn med det också. Och även om jag inte skulle skaffa en egen doppler kommer jag inte tacka nej när min BM vill lyssna på hjärtat, jag litar på att hon inte gör det i onödan och att riskerna med att inte upptäcka ett fel på barnet/mig är större än att mitt barn blir vänsterhänt. Men jag har full förståelse för föräldrar som väljer att avstå från undersökningarna och tycker det är viktigt att informationen finns så att vi föräldrar kan ta välinformerade beslut.
  • Manik
    MrsHeinerborg skrev 2015-02-22 08:42:42 följande:

Nån annan som känt ngt? Jag har känt lilla bebben, oftast på kvällen.

Åhh så mysigt! Har också känt av den lilla på kvällen några gånger. :) Så mysigt! Magen hare börjat synas ordentligt nu.
  • fyrklöver81

Sitter på kk akut. Har idag vart på UL såg en frisk bebis 11+4. Men även en misstänkt dött foster i äggledarna. Är sjukt nervös :/

• Pyrola
    fyrklöver81 skrev 2015-02-22 13:08:25 följande:

Sitter på kk akut. Har idag vart på UL såg en frisk bebis 11+4. Men även en misstänkt dött foster i äggledarna. Är sjukt nervös :/

Oj, hoppas du får bra hjälp och att det går bra!
Svar på tråden BF september 2015!