• Svar på tråden BF september 2015!
  • Pluppla

Grattis alla kub testare :) själv var jag och tog blodprover igår inför mitt kub nästa vecka. Längtar ihjäl mig men samtidigt jätte nervös..

• fyrklöver81

Går in i vecka 12 imorgon och hoppas allt vänder nu. Har vart sängliggandes sen i måndags eftermiddag med illamående och en trötthet som inte går att beskriva. Jag orkar ingentig. Skulle en tjuv försöka råna mig skulle jag antagligen inte reagera så trött är jag. Får dessutom dåligt samvete mot make och barn:: / inte alls kul detta längre.

Dock har jag bokat in mig på privat ul på söndag, 1100 kr:) jag hoppas allt ser bra ut då. Kanske lättare att motivera sig med.

Känner dessutom dåligt samvete mot jobb. Förlåt för min negativa klagan:/

• lördagsgodis

Vad härligt att allt såg bra ut:) sagofröken.

Jag känner med er som är trötta, jag fick svininfluensan när jag var gravid med nr2 och var ju super trött och trist enligt sonen och jag hade mycket dåligt samvete mot honom då.

• Emeralda

Hur lång tid efter blodprovet brukar ul göras vid kub? Jag behövde inte meddela om jag ville göra kub eller ej förrän jag har tid för inskrivning hos BM. Då tas även blodprovet. Men jag börjar fundera på om det brukar gå till så att man bokar in ul:et så tätt inpå när det ska utföras. Jag tänker på hur pressad sjukvården är här... Tänk om det inte finns tid för mig inom "rätt" tidsperiod för mitt kub...?

För övrigt är jag trött på att vara trött och illamående nu!! Vi har skid-VM här nu och jag orkar inte ens ta mig ut för att kolla på allt folk :( Så nesligt då jag hör tävlingarna hem om jag går utomhus. Och kvällstid hör jag allt stoj på stan även inomhus :p Hade gärna orkat vara med!!

• sagofröken
    Emeralda skrev 2015-02-20 15:57:07 följande:

Hur lång tid efter blodprovet brukar ul göras vid kub? Jag behövde inte meddela om jag ville göra kub eller ej förrän jag har tid för inskrivning hos BM. Då tas även blodprovet. Men jag börjar fundera på om det brukar gå till så att man bokar in ul:et så tätt inpå när det ska utföras. Jag tänker på hur pressad sjukvården är här... Tänk om det inte finns tid för mig inom "rätt" tidsperiod för mitt kub...?

Från 1177: "Blodprovet kan lämnas efter graviditetsvecka 9 och undersökningen med ultraljud ska göras i vecka 11-14."
    Jag hade 11 dagar mellan blodprov och ultraljud. 

Lider med er som mår illa och är trötta, idag mår jag mkt bättre igen och är "bara" förkyld! Dock sjukt obehagligt att kräkas med svullen hals, har jag erfarit nu. Småäter därför konstant för att slippa göra det mer...
  • detfannsingetanvändarnamnkvar

Grattis till alla som har gjort lyckade kub test och fått se era små liv. Otroligt häftigt, men förstår samtidigt läskigt att se i 3D, vart gör man det?

Är det någon här som inte tänker göra kub eller tidigt ul? Här erbjuds man inget förrän v 18 rutinultraljud. Jag tror vi kommer vänta på det men vi har inte bestämt än. Har försökt ringa runt lite vart man kan få göra men vi har ganska långt till de klinikerna. .

• sagofröken
    detfannsingetanvändarnamnkvar skrev 2015-02-21 07:31:57 följande:

Grattis till alla som har gjort lyckade kub test och fått se era små liv. Otroligt häftigt, men förstår samtidigt läskigt att se i 3D, vart gör man det?

Är det någon här som inte tänker göra kub eller tidigt ul? Här erbjuds man inget förrän v 18 rutinultraljud. Jag tror vi kommer vänta på det men vi har inte bestämt än. Har försökt ringa runt lite vart man kan få göra men vi har ganska långt till de klinikerna. .

Jag går på mama mia söder i Sthlm, tydligen har de nuförtiden 3D på "vanliga maskinen" för att kunna se bättre. Sköterskan switschade till och från mellan 2D och 3D. Nu låg fostret och sov (och suger på tummen!) annars blir väl bilderna ännu mer utsmetade, men det läskigaste är ju att det ser ut som att den inte har ögon...brrrr... Svårt att inte fascineras ändå, när alla detaljer syns så där. Maskinen var jättebra, sköterskan hittade och mätte också mitt myom och en cysta (kanske samma som vi trodde var borta) som de ska kolla upp igen på RUL så att de inte växer för mkt.

Jag tycker det är vansinnigt orättvist hur olika det är i olika landsting. På en del ställen har man ett tidigt ultraljud som standard vid inskrivning, på en del ställen får man slåss för att få ultraljud ens när det FINNS medicinska skäl... Jag är jättetacksam över att vi fått se att allt ser ok ut med graviditeten nu i v.13, nu kan vi njuta mer av graviditeten och se fram emot RUL i vecka 20 istället för att bara oroa oss. 
  • fyrklöver81

Här får vi ett UL bor i Skåne. Det görs v. 18. Sen inget mer. Med de andra barnen fick vi dessutom v. 32. Vilket är jätremysigt.

Jag betalar 1100 för att göra tidigt UL inorgon. Men vill se att allt ser bra ut. Gör det det tänker jag berätta på jobb i veckan. Går i i v 12 idag.

• rosali84

Går in i v 14 idag :) Har idag rejäl växtvärk i magen. Inte haft det på ett par veckor nu så det känns bra :) Ska ta och börja fota magen ordentligt idag. Syns inte så mycket än, men känns väldigt tydligt att kläderna börjar sitta trångt.

Svar på tråden BF september 2015!