detfannsingetanvändarnamnkvar skrev 2015-02-21 07:31:57 följande:
Grattis till alla som har gjort lyckade kub test och fått se era små liv. Otroligt häftigt, men förstår samtidigt läskigt att se i 3D, vart gör man det?
Är det någon här som inte tänker göra kub eller tidigt ul? Här erbjuds man inget förrän v 18 rutinultraljud. Jag tror vi kommer vänta på det men vi har inte bestämt än. Har försökt ringa runt lite vart man kan få göra men vi har ganska långt till de klinikerna. .
Jag går på mama mia söder i Sthlm, tydligen har de nuförtiden 3D på "vanliga maskinen" för att kunna se bättre. Sköterskan switschade till och från mellan 2D och 3D. Nu låg fostret och sov (och suger på tummen!) annars blir väl bilderna ännu mer utsmetade, men det läskigaste är ju att det ser ut som att den inte har ögon...brrrr... Svårt att inte fascineras ändå, när alla detaljer syns så där. Maskinen var jättebra, sköterskan hittade och mätte också mitt myom och en cysta (kanske samma som vi trodde var borta) som de ska kolla upp igen på RUL så att de inte växer för mkt.
Jag tycker det är vansinnigt orättvist hur olika det är i olika landsting. På en del ställen har man ett tidigt ultraljud som standard vid inskrivning, på en del ställen får man slåss för att få ultraljud ens när det FINNS medicinska skäl... Jag är jättetacksam över att vi fått se att allt ser ok ut med graviditeten nu i v.13, nu kan vi njuta mer av graviditeten och se fram emot RUL i vecka 20 istället för att bara oroa oss.