• Anonym (anna panna)

resa utan barn, egoistiskt?

tycker ni det är ego att resa utan barn någon gång utomlands?

• Svar på tråden resa utan barn, egoistiskt?
  • 880215
    Anonym (lm) skrev 2015-01-08 19:36:15 följande:

Jomen givetvis är det ju så.

Man kan ju intala sig själv att det bara är bittra människor som väljer att inkludera hela familjen då det är dags för semester. Ännu mer lustigt blir det då du försöker döva samvetet genom att påstå att folk "står på kö" för att vakta dina barn. Må så vara, men det hela handlar inte om tillgängligheten på barnvakter.

Jag förstår att det ofta är en fråga om ekonomi, men om man inte har råd att åka hela familjen till södern så väljer man ett billigare alternativ. Att föräldrarna drar iväg till playan och lämnar barnen hemma är inget annat än egoistiskt. Sett ur barnens synvinkel uppfattas det lätt så att det är dom man tar semester ifrån. Tyvärr ligger det väl i vissa fall inte helt sällan lite sanning bakom... För det är ju var och en förälders mänskliga rättighet att ha "egentid" nuförtiden.

Fast du talar till helt fel person; jag har aldrig åkt på semester utan mitt barn. Jag har bara ett barn och är väldigt nöjd med det. Jag älskar att spendera all ledig tid med mitt barn. Jag har svårt att se mig själv åka på solsemester och lämna mitt barn hemma i Sverige. Iaf nu när han är så pass liten.

Möjligen att jag skulle kunna göra så för en långhelg, i framtiden, om kompisgänget drar ihop något, men annars inte.

Dock anser jag inte att det är fel att föräldrar väljer att ta en ynka semestervecka för sig själva - för att ro om varann.

Vill man, samt har råd och möjlighet, så kan man ju alltid bjuda med en mor- eller farförälder på resan, så att man har en barnvakt på plats om det är så att man vill ha vuxentid och vårda relationen på kvällarna.
  • modsey
    Anonym (lm) skrev 2015-01-08 19:36:15 följande:
    Jomen givetvis är det ju så.

Man kan ju intala sig själv att det bara är bittra människor som väljer att inkludera hela familjen då det är dags för semester. Ännu mer lustigt blir det då du försöker döva samvetet genom att påstå att folk "står på kö" för att vakta dina barn. Må så vara, men det hela handlar inte om tillgängligheten på barnvakter.

Jag förstår att det ofta är en fråga om ekonomi, men om man inte har råd att åka hela familjen till södern så väljer man ett billigare alternativ. Att föräldrarna drar iväg till playan och lämnar barnen hemma är inget annat än egoistiskt. Sett ur barnens synvinkel uppfattas det lätt så att det är dom man tar semester ifrån. Tyvärr ligger det väl i vissa fall inte helt sällan lite sanning bakom... För det är ju var och en förälders mänskliga rättighet att ha "egentid" nuförtiden.
    eller så kan det vara som hos oss, att vi gör båda delarna. mest reser vi med barnen, men enstaka gånger vill vi göra något själva maken och jag några dagar!
  • Anonym (Lisa)

Klart man kan resa själv! Bara för att man är föräldrar innebär det inte att man inte har egna behov. Vi reser bort en helg ibland. Det har också hänt att en av oss har rest med ett barn själva. Ibland reser vi alla tillsammans och på sommaren har jag oftast besökt kompisar med barnen medan maken jobbat. Jag känner ingen som INTE har rest utan sina barn. Men så har mina vänner heller inte skiljt sig utan har bra relationer och är lyckliga föräldrar.

• Dripknot

Här är en som kommer ha barnvakt ikväll till imorrn kväll så då passar jag och sambon på att smita ner på sena bion senare.

Sen i april åker vi en vecka till Turkiet ensamma. Min dotter ska till mormor & morfar den veckan. Jag tänker åka, ha det gott, vila upp mig, tanka ny energi och komma hem utvilad och med nya krafter.

Vi reser utomlands 2-3 ggr/år och då är både min dotter och svärmor med. Denna gång vill jag åka ensam med min sambo. Punkt.

:)

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Hedebris

Håller med. Såå ego att åka på semester med eller utan barnen när de är små. Bättre att lägga pengarna på andra saker som gynnar barnen mer. Resa kan man vänta med tills de är tillräckligt stora att uppskatta det. Åka utan barnen? Fy tusan

• Anonym (OK)
    Hedebris skrev 2015-01-10 17:31:26 följande:

Håller med. Såå ego att åka på semester med eller utan barnen när de är små. Bättre att lägga pengarna på andra saker som gynnar barnen mer. Resa kan man vänta med tills de är tillräckligt stora att uppskatta det. Åka utan barnen? Fy tusan

Att ha vuxentid tillsammans är inte ego. Tvärtom, tycker jag. Vårdar man sin relation så håller den bättre, vilket är mycket viktigt för barnen. Barn mår bäst om de har föräldrar som älskar varandra, inte föräldrar som sätter barnen framför den vuxna relationen. 

Relationer är som blommor, de måste vårdas och skötas om för att överleva. 
  • Anonym (-)
    Anonym (OK) skrev 2015-01-10 17:44:53 följande:
    Att ha vuxentid tillsammans är inte ego. Tvärtom, tycker jag. Vårdar man sin relation så håller den bättre, vilket är mycket viktigt för barnen. Barn mår bäst om de har föräldrar som älskar varandra, inte föräldrar som sätter barnen framför den vuxna relationen. 

Relationer är som blommor, de måste vårdas och skötas om för att överleva. 
    Håller med.

Dock, om barnet visar eller till och med talar om att det känner sig utanför och orättvist behandlad, så får man som förälder tänka om.
    Det finns ju gränser även i detta fall.

Men rent generellt så håller jag med.
  • modsey
    Hedebris skrev 2015-01-10 17:31:26 följande:

På vilket sätt är det ego om man reser själv i bland?? Det betyder ju för de flesta inte att mana inte reser/ gör saker med barnen också.
    Det gynnar förmodligen barnen att mamma o pappa får vila och göra lite vuxensaker i bland också.
    Vi har rest med våra barn sen de var ganska små ( typ 8 månader) och de är med 9 ggr av 10, men enstaka resor som jag o mannen gör är de inte lika intresserade av. Som en weekend i någon stad med museibesök i kanske -4-5 timmar och sånt.
    som de helt enkelt inte tycker är lika kul som vi!
  • modsey
    Hedebris skrev 2015-01-10 19:45:51 följande:

Sen beror det kanske på vad barnen får göra istället...

Våra barn är såklart hemma med barnvakt de gånger vi rest själva. Vi kommer rent utav ha dem på förskolan i tre dagar nu när vi åker nästa gång och är borta hela fem dagar.
  • modsey
    Hedebris skrev 2015-01-10 20:21:54 följande:

Det tycker jag är egoistiskt.. Med det är jag..

Tror som sagt var inte de kommer uppskatta små konstgallerier och museum. Däremot kommer de uppskatta skidresan vi kommer åka på veckan efter vi kommer hem och den tre veckor långa resan till ett Sydeuropeiskt land i sommar där vi ska bila runt en vecka och sen hyrt ett hus två veckor. Tror också de kommer uppskatta de övriga 4 veckorna hemma på sommarlovet i Sverige till olika ställen som vi kommer besöka .
    Så ja jag kan väl vara lite egoistiskt ändå några dagar, det tror inte de kommer ta skada av faktiskt.
  • Anonym (-)
    modsey skrev 2015-01-10 20:29:46 följande:

Tror som sagt var inte de kommer uppskatta små konstgallerier och museum. Däremot kommer de uppskatta skidresan vi kommer åka på veckan efter vi kommer hem och den tre veckor långa resan till ett Sydeuropeiskt land i sommar där vi ska bila runt en vecka och sen hyrt ett hus två veckor. Tror också de kommer uppskatta de övriga 4 veckorna hemma på sommarlovet i Sverige till olika ställen som vi kommer besöka .

Så ja jag kan väl vara lite egoistiskt ändå några dagar, det tror inte de kommer ta skada av faktiskt.

Oavsett om ni skulle göra allt det där sedan, eller inte, spelar ingen roll. Faktum kvarstår; det är INTE egoistiskt att resa utan barn!
  • modsey
    Anonym (-) skrev 2015-01-10 20:50:39 följande:
    Oavsett om ni skulle göra allt det där sedan, eller inte, spelar ingen roll. Faktum kvarstår; det är INTE egoistiskt att resa utan barn!
    Du har helt rätt. Även om jag inte tycker att om man har en tight ekonomi och aldrig kan göra något med barnen så är det mindre schysst att sticka i väg själva och lägga pengarna på det. Men, det kan finnas skäl för det valet också vill jag nog säga som gör att jag förstår det valet.
    En kollega till mig gjorde just så efter en lång sjukdomstid och där de behövde få komma i väg bara de två och vila och tanka lite.
Svar på tråden resa utan barn, egoistiskt?