• Anonym (anna panna)

resa utan barn, egoistiskt?

tycker ni det är ego att resa utan barn någon gång utomlands?

• Svar på tråden resa utan barn, egoistiskt?
  • Anonym (nej)
    Anonym (anna panna) skrev 2015-01-02 18:53:51 följande:
    måste de minnas allt för att må bra.
    Mina barn minns inte julklapparna eller födelsedagspresenterna de fick som 2-5 åringar men likväl var det mysigt och kul där och då!
    Nä.. de kan må bra fast de inte minns.. men det känns inte direkt nödvändigt att ta med barnen.

Jag skulle snarare kunna påstå att det är ego ATT ta med sig barnen på semester.
  • Anonym (Hm)

Tycker det beror på syftet med resan- har man småbarn/yngre barn (kanske 10år eller yngre) som tycker det är jobbigt att gå en massa så kan de stanna hemma. Är det en solsemester tycker jag att barnen ska med. Jag var på Kanarieöarna, Spanien och Grekland som liten och jag kommer ihåg de resorna. Sen har mina föräldrar sagt i efterhand att de inte skulle få för sig att lämna mig hemma. Resor är något man gör som en familj och barnen är familj. Tycker inte heller man ska lämna bort barnen en längre tid (dock lite beroende på vem de lämnas till och hur länge). Är det däremot en bröllopssemester tycker jag inte det är passande att föräldrarna tar med sina barn.

Barnens ålder spelar också in. Tycker generellt att så länge barnet bor hemma ska de få följa med om de vill. Är de över 16/17 år tycker jag däremot det är mer acceptabelt att föräldrarna säger att de vill resa själv än om barnet är ett "barn". Man är ju inte lika beroende av sina föräldrar då och det skadar kanske inte att man får ta hand om sig själv med mat, tvätt och annat en tid.

Sen resans längd. Handlar det om en kortresa över helgen till en nära resmål så är det mer OK än en 3 veckors resa till Thailand. Just utifall om något händer.

• Anonym (OK)
    Anonym (nej) skrev 2015-01-02 18:57:17 följande:
    Nä.. de kan må bra fast de inte minns.. men det känns inte direkt nödvändigt att ta med barnen.

Jag skulle snarare kunna påstå att det är ego ATT ta med sig barnen på semester.
    Ego att vilja vara med sitt barn när man är ledig? Hur tänker du nu? Är det ego att vara med sitt barn på farmors lantställe också, eftersom barnet inte minns det?
  • Anonym (anna panna)
    Anonym (Hm) skrev 2015-01-02 19:05:20 följande:

Tycker det beror på syftet med resan- har man småbarn/yngre barn (kanske 10år eller yngre) som tycker det är jobbigt att gå en massa så kan de stanna hemma. Är det en solsemester tycker jag att barnen ska med. Jag var på Kanarieöarna, Spanien och Grekland som liten och jag kommer ihåg de resorna. Sen har mina föräldrar sagt i efterhand att de inte skulle få för sig att lämna mig hemma. Resor är något man gör som en familj och barnen är familj. Tycker inte heller man ska lämna bort barnen en längre tid (dock lite beroende på vem de lämnas till och hur länge). Är det däremot en bröllopssemester tycker jag inte det är passande att föräldrarna tar med sina barn.

Barnens ålder spelar också in. Tycker generellt att så länge barnet bor hemma ska de få följa med om de vill. Är de över 16/17 år tycker jag däremot det är mer acceptabelt att föräldrarna säger att de vill resa själv än om barnet är ett "barn". Man är ju inte lika beroende av sina föräldrar då och det skadar kanske inte att man får ta hand om sig själv med mat, tvätt och annat en tid.

Sen resans längd. Handlar det om en kortresa över helgen till en nära resmål så är det mer OK än en 3 veckors resa till Thailand. Just utifall om något händer.

rent generellt så tycker jag att man ska ta med sig hela familjen, men enstaka gånger kan man behöva åka själv några dagar också.
  • Anonym (....)

Drottningen, alltid lika trevlig och glad i alla trådar.!
    Du måste seriöst må väldigt dåligt.

• Drottningen70
    Anonym (....) skrev 2015-01-02 19:11:19 följande:

Drottningen, alltid lika trevlig och glad i alla trådar.!

Du måste seriöst må väldigt dåligt.

Tack för din omtanke jag mår toppen.
  • Gweny

Nej! Tror det är viktigt att man får lite vuxentid och ladda batterierna. Då blir man bättre förälder också.

Som en sa till mig en gång. : 51 veckor per år gör vi allt för våra barn och deras intresse i 1a hand. En vecka är våran egna!

• Kim Possible

Nej, jag tycker inte det är egoistiskt. Jag tycker inte det är egoistiskt med barnvakt då och då heller, till skillnad från många andra. 

Med det sagt ser jag inget konstigt i att vilja ha med barnen heller, även när de är små. Att de inte minns resan framöver är inget argument i mitt tycke, det är mycket de kanske inte kommer att minnas från uppväxttiden men som är rätt trevligt ändå när det sker. 

Åt var och en efter fason, helt enkelt. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (anna panna) skrev 2015-01-02 19:07:36 följande:
    rent generellt så tycker jag att man ska ta med sig hela familjen, men enstaka gånger kan man behöva åka själv några dagar också.
    Jo, det håller jag med om. Ibland behövs det, men MAJORITETEN av gångerna kan de få följa med. Åker man 3 gånger på ett år och barnen följer med 2 ser jag inga problem. Om man däremot åker iväg 6 gånger och barnet inte alls får följa med så är det sjukt..
  • Anonym (nej)
    Anonym (OK) skrev 2015-01-02 19:07:25 följande:
    Ego att vilja vara med sitt barn när man är ledig? Hur tänker du nu? Är det ego att vara med sitt barn på farmors lantställe också, eftersom barnet inte minns det?
    Va med ditt barn när du är ledig för all del. men TS mådde tydligen dåligt för att hon vill åka på semester utan barnen, det ska hon absolut inte må dåligt av.
    Nej, det är inte ego att vara med sitt barn på farmors lantställe. Snarare nyttigt.

Och dit åker ni förmodligen inte flyg eller ligger i starka solstrålar för ditt behag.
Svar på tråden resa utan barn, egoistiskt?