• Anonym (anna panna)

resa utan barn, egoistiskt?

tycker ni det är ego att resa utan barn någon gång utomlands?

• Svar på tråden resa utan barn, egoistiskt?
  • Kim Possible
    Anonym (Hm) skrev 2015-01-02 19:20:38 följande:
    Jo, det håller jag med om. Ibland behövs det, men MAJORITETEN av gångerna kan de få följa med. Åker man 3 gånger på ett år och barnen följer med 2 ser jag inga problem. Om man däremot åker iväg 6 gånger och barnet inte alls får följa med så är det sjukt..
    Jo, det håller jag med om. Ibland behövs det, men MAJORITETEN av gångerna kan de få följa med. Åker man 3 gånger på ett år och barnen följer med 2 ser jag inga problem. Om man däremot åker iväg 6 gånger och barnet inte alls får följa med så är det sjukt..
    Är det vanligt då? Har jag aldrig stött på IRL, bara i trådar här på FL där folk förfasat sig över ego-föräldrar. 

• Anonym (anna panna)
    Anonym (nej) skrev 2015-01-02 19:22:34 följande:
    Va med ditt barn när du är ledig för all del. men TS mådde tydligen dåligt för att hon vill åka på semester utan barnen, det ska hon absolut inte må dåligt av.
    Nej, det är inte ego att vara med sitt barn på farmors lantställe. Snarare nyttigt.

Och dit åker ni förmodligen inte flyg eller ligger i starka solstrålar för ditt behag.
    Nej absolut inte att jag mår dåligt, frågan var mer öppen!
  • Anonym (..)

Om man inte tar med sig barnen bara för att dom ändå inte minns så behöver det inte vara så. Jag har flera minnen från när jag är 6 månader och framåt. Från två år minns jag väldigt mycket. Man hade ju inte lidit av att bli lämnad hemma (hos någon man trivs hos) men även som liten kan man ju dels skapa medvetna minnen som sitter kvar tills man är vuxen och dels formas man ju som person även om man inte minns allt.

Däremot tycker jag att det finns flera typer av resor och alla passar kanske inte med barn.En vanlig solsemester med lite lagom shopping och slappande bör ju inte vara så mycket hinder, men jag skulle nog lämna barnen hemma om jag ville iväg och tex vandra eller något som barnen varken skulle uppskatta eller klara av (utan att behöva göra resan mer barnvänlig än jag vill)

• Anonym (nej)
    Anonym (anna panna) skrev 2015-01-02 19:24:51 följande:
    Nej absolut inte att jag mår dåligt, frågan var mer öppen!
    Va bra :) åk på semester och njut. koppla bort allt och ladda batterierna.
  • Anonym (Hm)
    Kim Possible skrev 2015-01-02 19:22:49 följande:
    Är det vanligt då? Har jag aldrig stött på IRL, bara i trådar här på FL där folk förfasat sig över ego-föräldrar. 

Jag drog exempel för att visa att barnen inte alltid måste följa med, en viss tid är vuxentid men att jag inte tycker att det är schysst att låta barnen stanna hemma varje gång. Sen tror jag inte heller det är ett dugg  ovanligt att man låter sina barn stanna hemma många gånger.
  • Anonym (Bf)
    Anonym (Hm) skrev 2015-01-02 19:31:53 följande:
    Jag drog exempel för att visa att barnen inte alltid måste följa med, en viss tid är vuxentid men att jag inte tycker att det är schysst att låta barnen stanna hemma varje gång. Sen tror jag inte heller det är ett dugg  ovanligt att man låter sina barn stanna hemma många gånger.
    Mina barns pappa med fru åker på flera resor per år, dels några gånger inom Europa och dels ett par gånger utanför Europa. All deras semester och inarbetad tid går till resor. Barnen har fått följa med på långhelger två gånger, en gång till Tyskland och en gång till Polen. Barnen försöker låta som att de inte bryr sig men bitterheten lyser igenom. Så visst det föräldrar som i stort sett aldrig tar med sig barnen.

Med mig har de följt med på alla resor utom en (en likadan långhelg till Tyskland som de varit på med pappa, fast några år senare).
  • Anonym (OK)
    Anonym (nej) skrev 2015-01-02 19:22:34 följande:
    Va med ditt barn när du är ledig för all del. men TS mådde tydligen dåligt för att hon vill åka på semester utan barnen, det ska hon absolut inte må dåligt av.
    Nej, det är inte ego att vara med sitt barn på farmors lantställe. Snarare nyttigt.

Och dit åker ni förmodligen inte flyg eller ligger i starka solstrålar för ditt behag.
    Fast nu svarade jag inte på TS inlägg (det gjorde jag tidigare, och svarade att det är ok att åka på semester själv) utan på ditt:

Jag skulle snarare kunna påstå att det är ego ATT ta med sig barnen på semester.

Det är detta jag svarade på. Och du har fortfarande inte svarat hur du tänker. Hur är det ego att vara på semester med sina barn?

Sedan vet du väl inte var farmors lantställe finns?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Bf) skrev 2015-01-02 21:14:16 följande:
    Mina barns pappa med fru åker på flera resor per år, dels några gånger inom Europa och dels ett par gånger utanför Europa. All deras semester och inarbetad tid går till resor. Barnen har fått följa med på långhelger två gånger, en gång till Tyskland och en gång till Polen. Barnen försöker låta som att de inte bryr sig men bitterheten lyser igenom. Så visst det föräldrar som i stort sett aldrig tar med sig barnen.

Med mig har de följt med på alla resor utom en (en likadan långhelg till Tyskland som de varit på med pappa, fast några år senare).
    Samma här, mina föräldrar gick skilda vägar när jag var 8 år, har sen dess följt med min mamma på de flesta semestrar, i början var det bara hon och jag men sen träffade hon en man. Nu för tiden har jag fått stanna hemma de flesta gångerna men det har varit för att jag inte kunnat/velat komma ifrån skolan och för att någon måste ta hand om djuren :) Min pappa har jag däremot aldrig åkt på semester med sen skilsmässan. Han har dock utan problem kunnat bjuda med brudar han dejtat, men mig har han inte frågat en gång. Det är rent av bara taskigt. När mamma påpekat detta har jag också sagt att "det gör inget, jag har ju redan åkt med dig"men visst f*n blir man ledsen.
  • Trampar

Nej ,det går alldeles utmärkt, lämna barnet hos någon dom trivs hos.
    Ring minst en gång om dagen (inte ens säkert att barnet har tid att prata med dig, hen har trevlig på sitt håll), njut.
    Pussa massa på barnet när du kommer hem (inte säkert barnet har tid att att pussa massa på dig ,då barnet har mycket att berätta för dig om vad hen själv gjort under veckan).
    Ha det trevligt!

• Kim Possible
    Anonym (Bf) skrev 2015-01-02 21:14:16 följande:

Anonym (Hm) skrev 2015-01-02 21:23:47 följande:
    Samma här, mina föräldrar gick skilda vägar när jag var 8 år, har sen dess följt med min mamma på de flesta semestrar, i början var det bara hon och jag men sen träffade hon en man. Nu för tiden har jag fått stanna hemma de flesta gångerna men det har varit för att jag inte kunnat/velat komma ifrån skolan och för att någon måste ta hand om djuren :) Min pappa har jag däremot aldrig åkt på semester med sen skilsmässan. Han har dock utan problem kunnat bjuda med brudar han dejtat, men mig har han inte frågat en gång. Det är rent av bara taskigt. När mamma påpekat detta har jag också sagt att "det gör inget, jag har ju redan åkt med dig"men visst f*n blir man ledsen.
    Så tragiskt. Rynkar på näsan Inget jag upplevt i min närhet. 

Svar på tråden resa utan barn, egoistiskt?