• Anonym (anna panna)

resa utan barn, egoistiskt?

tycker ni det är ego att resa utan barn någon gång utomlands?

• Svar på tråden resa utan barn, egoistiskt?
  • Anonym (lm)

Ja, det är ego utav bara helvete. Varför vill man inte spendera tid tillsammans med barnen man satt till världen? I min familj är vi tre barn och vi var på årliga semestrar sedan äldsta barnet (jag) var fyra år. Det var aldrig tal om att mina föräldrar skulle åka iväg utan oss. Min far sade alltid att det inte fanns någon resa där de inte hade velat dela upplevelsen med oss barn och det hade samtidigt känts väldigt konstigt om de hade valt att åka utan oss.

• modsey
    Anonym (lm) skrev 2015-01-04 18:53:17 följande:
    Ja, det är ego utav bara helvete. Varför vill man inte spendera tid tillsammans med barnen man satt till världen? I min familj är vi tre barn och vi var på årliga semestrar sedan äldsta barnet (jag) var fyra år. Det var aldrig tal om att mina föräldrar skulle åka iväg utan oss. Min far sade alltid att det inte fanns någon resa där de inte hade velat dela upplevelsen med oss barn och det hade samtidigt känts väldigt konstigt om de hade valt att åka utan oss.

jag älskar mina barn och jag älskar min man. I bland spenderar jag dock tid utan min man och gör något själv med barnen.
    I bland vill jag spendera tid med min man utan barn.
    I bland spenderar jag tid med ett eller två av barnen för att nästa gång spendera/ göra eller resa med ett annat barn.
    Måste man sitta ihop 24 timmar om dygnet årets alla veckor för att man älskar varandra och är en familj?
  • Anonym (lm)
    modsey skrev 2015-01-04 18:57:16 följande:
    jag älskar mina barn och jag älskar min man. I bland spenderar jag dock tid utan min man och gör något själv med barnen.
    I bland vill jag spendera tid med min man utan barn.
    I bland spenderar jag tid med ett eller två av barnen för att nästa gång spendera/ göra eller resa med ett annat barn.
    Måste man sitta ihop 24 timmar om dygnet årets alla veckor för att man älskar varandra och är en familj?
    Nej, men i den typiska familjen spenderar man de flest av dygnets vakna timmar ifrån varandra pga jobb, skola och fritidsaktiviteter. Man ses knappast mer än några timmar per dag. Roliga saker som solsemstrar och skidresor till fjällen ser jag som självklart att man gör som familj och inte åtskilt. 

Däremot, om föräldrarna fixar barnvakt en kväll pga restaurangbesök med vänner eller liknande, är helt ok. Att dra iväg till Grekland en vecka och dumpa barnen hos mor eller farföräldrar är inget annat än ren egoism och jag kan lova att barnen i något skede tänker på varför mamma och pappa inte vill ha med dom.
  • Anonym (lm)
    Anonym (Fritzygirl) skrev 2015-01-04 10:14:36 följande:
    Om du vill göra saker själv, låt bli att skaffa ungar. Det får du liksom göra innan ungarna eller efter det att de är stora nog. Enkel ekvation. Modern påhitt av egoföräldrar, som det förresten kryllar av, att "förverkliga sig själva", "hitta sig själva", "hitta tillbaka till sina förhållanden" och en massa annan goja. Enbart för att ha "legitima" skäl till att dumpa ungarna här och var. Men ja, övertyga dig gärna om att ungarna har det bra i flera dagar utan sina föräldrar. Det krävs nog om du ska kunna dumpa samvetet på samma ställe där ungarna dumpas.
    Huvudet på spiken!
  • modsey
    Anonym (lm) skrev 2015-01-04 19:09:20 följande:
    Nej, men i den typiska familjen spenderar man de flest av dygnets vakna timmar ifrån varandra pga jobb, skola och fritidsaktiviteter. Man ses knappast mer än några timmar per dag. Roliga saker som solsemstrar och skidresor till fjällen ser jag som självklart att man gör som familj och inte åtskilt. 

Däremot, om föräldrarna fixar barnvakt en kväll pga restaurangbesök med vänner eller liknande, är helt ok. Att dra iväg till Grekland en vecka och dumpa barnen hos mor eller farföräldrar är inget annat än ren egoism och jag kan lova att barnen i något skede tänker på varför mamma och pappa inte vill ha med dom.
    ja om det är den enda resan man gör så vore det ju konstigt om man aldrig tog med barnen. Vi har olika åldrar på våra barn ( unga vuxna och små barn) och de har även av det skälet lite olika "behov"
    Nu gör vi både och och jag ser inget märkligt att jag o min man åker på en cityresa 4-5 dagar utan dem, de får följa med på andra resor.

• Anonym (b)
    Anonym (Fritzygirl) skrev 2015-01-04 01:37:30 följande:

Ja, jag tycker att det är egoistiskt. Har man valt att skaffa barn ska man inte dumpa ansvaret på alla andra så fort det inte passar ens egna prioriteringar. Föräldrar får helt enkelt stå för det de producerat tills produkten är gammal nog att ta hand om sig själv. Det är bara till att fatta - om du skaffar barn så är det slut på singellivet och på det barnlösa dito.

Jag håller med om att man inte ska dumpa ansvaret för barnen på andra så fort man har inte lust med det, men att någon gång gå resa bort utan barnen ser jag inget fel i så länge man inte är borta jättelänge från väldigt små barn.
  • modsey
    Anonym (b) skrev 2015-01-04 19:49:05 följande:

Jag håller med om att man inte ska dumpa ansvaret för barnen på andra så fort man har inte lust med det, men att någon gång gå resa bort utan barnen ser jag inget fel i så länge man inte är borta jättelänge från väldigt små barn.

Man gör såklart som man vill utifrån sin familesituation och jag ser som du inget konstigt att enstaka gånger resa utan barne . Förusatt att man har trygga barnvakter och sh såklart spenderar semestrar med barnen oxå
  • Anonym (anna panna)

tack för alla svar, känns som många resonerar som vår familj och tycker att några gånger att få kunna resa utan barn är ganska naturligt.

• 880215
    Anonym (anna panna) skrev 2015-01-07 16:15:27 följande:

tack för alla svar, känns som många resonerar som vår familj och tycker att några gånger att få kunna resa utan barn är ganska naturligt.

Givetvis är det så.

Ignorera alla bittra människor som säger att "har ni väl skaffat barn så får ni ta ansvar för de, och inte lämpa av de hos barnvakter!"
    Här står folk mer eller mindre på kö, för att få sitta barnvakt. Sonens mormor, farmor, faster, en kompis till mig, samt några till skulle mer än gärna vilja barnvakta.

Ha det så kul på resan!
  • Anonym (lm)
    880215 skrev 2015-01-07 17:20:22 följande:
    Givetvis är det så.

Ignorera alla bittra människor som säger att "har ni väl skaffat barn så får ni ta ansvar för de, och inte lämpa av de hos barnvakter!"
    Här står folk mer eller mindre på kö, för att få sitta barnvakt. Sonens mormor, farmor, faster, en kompis till mig, samt några till skulle mer än gärna vilja barnvakta.

Ha det så kul på resan!
    Jomen givetvis är det ju så.

Man kan ju intala sig själv att det bara är bittra människor som väljer att inkludera hela familjen då det är dags för semester. Ännu mer lustigt blir det då du försöker döva samvetet genom att påstå att folk "står på kö" för att vakta dina barn. Må så vara, men det hela handlar inte om tillgängligheten på barnvakter.

Jag förstår att det ofta är en fråga om ekonomi, men om man inte har råd att åka hela familjen till södern så väljer man ett billigare alternativ. Att föräldrarna drar iväg till playan och lämnar barnen hemma är inget annat än egoistiskt. Sett ur barnens synvinkel uppfattas det lätt så att det är dom man tar semester ifrån. Tyvärr ligger det väl i vissa fall inte helt sällan lite sanning bakom... För det är ju var och en förälders mänskliga rättighet att ha "egentid" nuförtiden.
Svar på tråden resa utan barn, egoistiskt?