• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • Anonym (-)
    Anonym (brud) skrev 2015-01-11 10:12:44 följande:
    Eh, har du läst mina inlägg? Eller gillar du att bara kliva in på sidan 13 i en random diskussion och spy lite ogrundad galla? 

Jag har aldrig sagt att presenten är "betalning" för festen, det skrev jag till och med i TS. Vi fick två vackra skålar från min gudmor, vad jag vet kan hon köpt dem för en 50-lapp på loppis, men det kvittar för det är hennes tanke bakom som jag tycker om. Och som många skrivit i tråden, det finns många saker man kan ge som inte kostar många kronor som är betydligt mer personliga än ett presentkort på blommor. Men bristen på engagemang är tydlig, gå på middagen och festen och nyttja de arrangemang vi gjort med minibuss tillbaka till stan osv gick tydligen utmärkt, men att lägga mer än 30 sekunder på att planera en bröllopsgåva var tydligen för jobbigt. 

Och som jag sa nyss, om 100 kr/familj är gränsen för vad man klarar i utgift veckan efter jul bör man VERKLIGEN se över sin ekonomiska planering. 
    1. Att gå på festen är att "utnyttja" någon gratis på er bekostnad.

2. Att betala under sin förmåga är snålt.

Dessa är dina ställningstaganden, vilka odiskutabelt visar att du ser detta som ett valutautbyte. Synen att de utnyttjar er gästfrihet är i mina ögon rent ovänlig. Du säger ju indirekt att de som inte ger "riktiga" presenter inte är vördiga gäster, utan snyltare.

Visst kan man tycka att det är snålt med ett presentkort a 300, men att orka göra en tråd och följa upp den i 13 sidor på en sådan detalj, DET är snålt.
  • Anonym (finnen)
    Anonym (brud) skrev 2015-01-11 10:42:35 följande:
    Vem har sagt något om tusentals kronor? Vi brukar lägga mellan 500-1000 kr på bröllopspresenten när vi går på bröllop, förutom när våra respektive bröder gifte sig, då la vi mer. Men summan vi spenderar är inte särskilt viktig, tanken räknas mer tycker jag. Men att du kommer och hävdar att vi KRÄVER att folk lägger tusentals kronor på vårt bröllop är bara absurt, du har uppenbarligen inte brytt dig om att läsa tråden... . 

Vi bjöd på ALLT utom boende, vi valde till och med att ha festen på orten alla bor så att ingen behövde bekosta boende om de inte ville. Vi hade inte ens någon överdriven klädkod, inte ens kavaj/mörk kostym. Jag vet inte vilken knytkalasvärld du lever i men i mina ögon gjorde vi allt för att göra det möjligt för alla gäster att kunna komma utan att det skulle kosta något för dem. Det gick till och med att åka kommunalt ut till herrgården.
    Men du kanske är en sådan där bitter typ som inte får gifta sig och därför ser alla bröllop som en personlig kränkning. De flesta andra skulle uppskatta att bli bjuden på femrätters bröllopsmiddag, och dessutom ha bekväm transport ordnad hem. 
    nejdå till skillnad från dig så blir jag glad av att dom vi bjöd på vårt bröllop dök upp. Det är sällskapet vi ville ha och ha en kul fest efetråt inte en jävla massa presenter som ska kosta tusentalskronor...  
    Och jag är redan gift sen åratal tillbaka lilla du..
  • Anonym (finnen)
    Anonym (...) skrev 2015-01-11 11:14:08 följande:
    Som sagt, du kunde skrivit på inbjudningskortet att gåvor under en viss summa är snålt och accepteras inte.
    Jätteroligt om eran ekonomi är bra, men så ser inte verkligheten ut för alla.
    Dessutom så kanske de lagt ut pengar på kläder, hår osv till själva bröllopet.
    Och du kanske tycker att 100:-/familj är snålt. Ja, det kanske det är. Men såvida du inte skrivit ett kravsumma dina gäster måste betala i bröllopspresent så ska du inte klaga heller.
    Du skriver att du inte lägger tillräckligt mycket energi på detta, men tydligen tillräckligt mycket för att snacka skit om dina egna släktingar på familjeliv, för att presenten inte dög till herrskapet. Patetiskt! Väx upp!
  • Anonym (brud)
    Anonym (-) skrev 2015-01-11 11:57:59 följande:
    1. Att gå på festen är att "utnyttja" någon gratis på er bekostnad.

2. Att betala under sin förmåga är snålt.

Dessa är dina ställningstaganden, vilka odiskutabelt visar att du ser detta som ett valutautbyte. Synen att de utnyttjar er gästfrihet är i mina ögon rent ovänlig. Du säger ju indirekt att de som inte ger "riktiga" presenter inte är vördiga gäster, utan snyltare.

Visst kan man tycka att det är snålt med ett presentkort a 300, men att orka göra en tråd och följa upp den i 13 sidor på en sådan detalj, DET är snålt.
    Ja, du får väl tolka det så om du vill. Men du har tolkat mina inlägg helt fel så det får stå för dig. 
  • Anonym (brud)
    Anonym (finnen) skrev 2015-01-11 12:18:13 följande:
    nejdå till skillnad från dig så blir jag glad av att dom vi bjöd på vårt bröllop dök upp. Det är sällskapet vi ville ha och ha en kul fest efetråt inte en jävla massa presenter som ska kosta tusentalskronor...  
    Och jag är redan gift sen åratal tillbaka lilla du..
    Vad du tjatar om tusentals kronor (det är två ord om du missat det). Du verkar hänga upp dig väldigt mycket på just tusentals kronor trots att du är den enda som nämner det som summa. Jag har verkligen inte sagt något om "jävla massa presenter som ska kosta tusentals kronor", det får stå för dig. Det säger ju mer om hur du ser på dina vänners fester, du dyker väl upp med ett överblivet julkort i maj och tycker du har ansträngt dig nog. 
  • sextiotalist

Jag hade blivit väldigt glad för ett presentkort på en blomsteraffär, än gladare på en trädgårdshandel, men det är för att jag gillar trädgård. När jag fyllde 50 fick jag presentkort, tre stycken på det stora beloppet 200 kronor var. Jag har fortfarande glädje av det jag köpte.

Nej, mina vänner är inga fattiglappar, men det är på den nivån vi har lagt oss. För vi ser gåvor som en symbolisk gest och att vi träffas desto viktigare

• Froststar

Ja, det var jävligt snålt.

Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • AnnaSthlm

Låter nästan som att några present skulle ha kommit bort? Jag som gäst hade skämts ögonen ur mig...

• Froststar

Tyckte att det var en bra id´e med det någon föreslog. Att köpa något fult, billigt skit på Interflora och bifoga foto till tackkortet där ni explicit tackar alla 6 vuxna och alla barn de har för vad ni lyckats få för 300 spänn på Interflora.

50 kronor per vuxen, som är inbjudna till en herrgård med mat och körning och övernattning? Och anstränger sig inte ens att hitta något för pengarna? På TRadera t.ex. kan man hitta riktigt fina glassaker för 300. Men då måste man ju anstränga sig lite. Så de borde skämmas. Vad är det för socialt inkompetent och snål släkt har du, kan man undra? Fast det är så vanligt idag. Ingen orkar lägga någon energi eller pengar på andra.

Nu vet du i alla fall var gåvorna ligger inom släkten. Hela familjen får julklapp för totalt 100 kronor från dig och din man. Samma vid giftermål. Kuvertavgift - då tackar man nej. Tyvärr men sådana människor förstår inget annat språk.

Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Anonym (Samma här)

Nej, jag tycker också att det var snålt. Har varit med om liknande (eller värre, eftersom de var närmre): när min exman och jag gifte oss, hade hela hans familj: pappan, mamman och hennes nye man, äldsta systern och hennes man, samt yngsta systern (denna var dock bara tonåring då) gått samman om ett påslakanset till en dubbelsäng. Inte ens särskilt exklusivt, utan ett sådant som man kan köpa för 250-300 kr i dagens penningvärde på Hemtex. Det kändes jättesnålt! Särskilt som vi fick dyrare saker från vänner...

När vår son sedan föddes, fick han från samma konstellation två rostiga mässingljusstakar, som man SKRUVAR ihop, förmodligen gamla/andrahand och inte upputsade...

I 30-årspresent från alla utom äldsta systern och hennes man, som gav mig en separat present (en tekanna som var fin, men gick sönder snabbt), fick jag en "Hallon" ljuslykta, som de hade hittat på bensinstationen på vägen (fick höra det av min exman långt senare) för 19:90... den var inte ens inslagen.

Svar på tråden Snål bröllopspresent?