• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • Anonym (@@@@@)
    Anonym (Förbannat snålt) skrev 2015-01-11 16:02:05 följande:

Varför skulle du känna dig felplacerad på en mysig herrgård, med god mat och dryck tillsammans med en liten krets av den närmsta släkten?

Var hade du trivts bättre? I kön till lokala korvmojjen? På donken? I mjukisbyxorna ätandes pizza framför Ensam mamma söker?

Du verkar vara ett riktigt skåp faktiskt!

Denna människa ska ALLTID säga emot och dumförklara trådstartare!
  • Anonym (brud)
    Anonym (...) skrev 2015-01-11 14:11:41 följande:
    Du är ju patetisk. Det märks på dina påhopp *har du inga pengar själv eller* vilken slags person du är. Dessutom verkar du missuppfattat helt vad bröllop är och borde stå för. Du verkar inte riktigt ha empati för andra människor. Tycker dina släktingar gav dig mer än de borde. Med din empati och människosyn borde du inte fått ett dugg.Och den som fokuserar på pengar är du. Du tycker att 300 är för litet, för fantasilöst. Jaha? Du verkar vara väldigt svår att köpa en present åt för det verkar inte som om någonting duger. Dina släktingar känner dig bättre än jag gör, men det märks på dina inlägg här, att du inte verkar vara en särskilt varm person, så förmodligen tycker de inte att du är värd att ödsla fantasi på. Karma is a bitch.
    Oj, du borde bli medium! Kan du "veta" allt det där genom några inlägg i en tråd? Du drar så långtgående slutsatser att jag undrar om du ens befinner dig i samma universum länge. Men, men, om det gör dig salig i din tro så fortsätt med det du... Personligen tror jag att tråden trampat på en av dina ömma tår (du verkar ha flera). 
  • Anonym (min)

Men det handlar väl mer om respekt, vänskap och familjevärderingar än pengar.

Det är väldigt respektlöst och fult gentemot själva brudparet att inte ge något fint, fint i den mån man kan och det behöver absolut INTE vara något dyrt. Tanken bakom är ju guld värt.

Att ens vänner bryr sig om en den viktigaste dagen i ens liv. Ett fotoalbum med gamla vänskapsbilder, text och fina motiv ritade bredvid och jag hade stortjutat och varit så tacksam för denna fina gåva, tex.

Det är av respekt, vänskap, tacksamhet att de finns i mitt liv, önskan om lycka gentemot familjemedlemmen eller vännen som jag av mitt hjärta VILL ge något fint. Skriver det återigen fint är inte likamed dyrt!

• Anonym (min)

Men det handlar väl mer om respekt, vänskap och familjevärderingar än pengar.

Det är väldigt respektlöst och fult gentemot själva brudparet att inte ge något fint, fint i den mån man kan och det behöver absolut INTE vara något dyrt. Tanken bakom är ju guld värt.

Att ens vänner bryr sig om en den viktigaste dagen i ens liv. Ett fotoalbum med gamla vänskapsbilder, text och fina motiv ritade bredvid och jag hade stortjutat och varit så tacksam för denna fina gåva, tex.

Det är av respekt, vänskap, tacksamhet att de finns i mitt liv, önskan om lycka gentemot familjemedlemmen eller vännen som jag av mitt hjärta VILL ge något fint. Skriver det återigen fint är inte likamed dyrt!

• Anonym (finnen)
    Anonym (brud) skrev 2015-01-11 16:12:27 följande:
    Ja, jag blev lite konfunderad av det svaret. Vem väljer bort middag med närmsta släkten på ett trevligt ställe bara för att man inte känner sig bekväm i den miljön? Det var nog den märkligaste ursäkten till att tacka nej till ett bröllop jag sett... 
    kanske såna som inte är välkomna efts att presenten inte va tillräckligt dyr eller att man inte lagt ner en massa tid på den.. 
    Och nu säger jag inte du skrivit så men det finns nga i tråden som avsagt sig gäster om man inte har råd till presneter på högtider..
  • Anonym (brud)
    Anonym (finnen) skrev 2015-01-11 16:17:28 följande:
    kanske såna som inte är välkomna efts att presenten inte va tillräckligt dyr eller att man inte lagt ner en massa tid på den.. 
    Och nu säger jag inte du skrivit så men det finns nga i tråden som avsagt sig gäster om man inte har råd till presneter på högtider..
    Ja, och det är väldigt märkligt. Jag har svårt att föreställa mig den människa som säger "Nej, ni får inte komma på bröllopet om ni inte köper present för XX kr".

Hade någon av mina vänner eller släktingar kommit till mig och sagt att de inte hade råd med transport, eller present eller vad som helst hade jag gladeligen erbjudit dem hjälp, antingen rent praktiskt eller ekonomiskt (alla vill ju inte ta emot pengar som hjälp). 
  • sextiotalist

[quote=74664303][quote-nick]Anonym (Förbannat snålt) skrev 2015-01-11 16:11:08 följande:[/quote-nick][/quote]

jag kan detta med vett och etikett, älskar tillställningar som är mer än enkel middagsbjudning.

Men jag har vänner får ån olika grupper och tycker det är lika givande med t.ex ett informellt bröllop som ett bröllop i prinsess-stil.

När bröllopen hade klädkod högtidsdräkt så var fortfarande många studenter, så gåvorna var ofta enkla och klädseln till trots så var det ofta enkla bröllop (klädkoden var för att en frack och långklänning var nog lättare att hitta i gästernas garderob än en mörk kostym). När jag blev äldre så var det mer klädkod kostym men flottare middagar. Men fortfarande så var gåvorna rätt enkla. Men det var innan "kär och galen" och bröllopen var enklare.

• Anonym (min)
    Anonym (@@@@@) skrev 2015-01-11 15:42:05 följande:

Men ge dig?! Du ska alltid hålla på och dumförklara trådstartare! Du är välkänd på detta forum.

Det är LaLolas uppgift i livet att i varenda tråd hitta fel i ts. Tröttsamt.
  • Anonym (Förbannat snålt)
    Anonym (brud) skrev 2015-01-11 16:12:27 följande:

Ja, jag blev lite konfunderad av det svaret. Vem väljer bort middag med närmsta släkten på ett trevligt ställe bara för att man inte känner sig bekväm i den miljön? Det var nog den märkligaste ursäkten till att tacka nej till ett bröllop jag sett... 

Ja, det verkar onekligen inte helt friskt.

Bara " Nej vet du vad, åka till en sån där snobbig herrgård och äta mat som jag inte vet vad det är och behöva prata med människor och försöka bete mig som folk, nej, se det orkar jag inte med. Varför ska jag anstränga mig för andra. Kom nu Liam och Kevin så bakar vi Neeeegerbollar!!! Mamma ska bara ta en vit blend under köksfläkten först...host host"
  • Anonym (@@@@@)
    Anonym (min) skrev 2015-01-11 16:24:54 följande:

Det är LaLolas uppgift i livet att i varenda tråd hitta fel i ts. Tröttsamt.

Precis!
Svar på tråden Snål bröllopspresent?