• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • Anonym (Förbannat snålt)

Tycker det var sjukt snålt!

Det visar på en total brist på omdöme.

Ca 1000 kr är normalt för en bröllopsgåva. Tre familjer bör ge en gåva för mella 2-3000 om de är normala.

Skit i alla som försöker få dig att känna dig fel och otacksam TS. De kan sälla sig till apflocken på zoo om de inte har koll på sådana här grundläggande saker.

• Froststar
    Anonym (Veronica) skrev 2015-01-11 06:15:08 följande:

Ja, men alla har inte normal ekonomi. Eller tid att hitta en present. Eller tusen andra anledningar! Vi har ingen aning om varför de gav den här presenten. Jättelätt att sitta och säga att det är snåla och saknar hyfs när man inte vet anledningen bakom. 

Och ja, jag får ångest. För jag är en person med lite pengar och se att människor tycker det är så viktigt med en dyr present får mig att tänka på vad jag har gett folk och undrar hur de pratat bakom ryggen på mig. 

Om någon varken har råd, fantasi eller tid kanske personen ska avstå bröllopet då. Det är lätt att hitta ursäkter för varje dåligt beteende. Det betyder dock inte att man får bete sig hur som helst och hur socialt missanpassat som helst.

Synd att du får ångest. Bästa rådet jag kan ge dig, tacka nej om någon skulle bjuda dig på ett bröllop.
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • sextiotalist
    Anonym (Förbannat snålt) skrev 2015-01-11 13:52:36 följande:

Tycker det var sjukt snålt!

Det visar på en total brist på omdöme.

Ca 1000 kr är normalt för en bröllopsgåva. Tre familjer bör ge en gåva för mella 2-3000 om de är normala.

Skit i alla som försöker få dig att känna dig fel och otacksam TS. De kan sälla sig till apflocken på zoo om de inte har koll på sådana här grundläggande saker.

1000 kronor, nej. När jag har pratat med folk som gifter sig eller ska på bröllop om dessa trådar så har de skakat på huvudet och undrat vilka kretsar folk umgås i. Detta gäller välutbildade kolleger, med ok ekonomi. Det var bla min chef som önskade sig upplevelser, värdet var noll intressant.

Nej, det är inte standard och jag har en känsla av att det är ett nyrikt beteende, att visa att man har pengar.
  • Froststar
    Anonym (brud) skrev 2015-01-11 10:58:08 följande:

Men vad fan! Sluta spamma varenda jävla tråd med din trista blogg eller vad sjutton det nu är! Du har redan fått flera inlägg bortplockade, hoppas moderatorerna stänger av dig. 

Det är inte samma so lägger in det, verkar vara olika. Det är kanske FL som har problem igen.
  • Anonym (...)
    Anonym (brud) skrev 2015-01-11 11:43:58 följande:
    Du fokuserar väldigt mycket på pengar hela tiden, trots att jag påpekat att jag inte haft några som helst krav på att gästerna ska lägga ut en viss summa, vare sig på kläder, transport, boende eller presenter. Men pengar är ditt fokus, har du inga själv eller?

Du läser tydligen det du vill läsa för jag har redan, upprepade gånger, sagt att summan egentligen inte är relevant. Det är fantasilösheten som stör mig. Hur mycket de la på kläder, frisör och dylikt intresserar mig inte, vi hade ingen klädkod på bröllopet, just för att ALLA skulle kunna komma, oavsett ekonomisk situation. Jag kan ju nämna min gudmor (OBS, hon är inte min gudmor men jag väljer den titeln för att hen inte eventuellt ska kunna känna igen sig), som är arbetslös sedan två år tillbaka (OBS! Även denna detalj är ändrad). Hon (OBS! Även den här detaljen är ändrad!) gav oss två (OBS! Även den här detaljen är ändrad!) skålar (OBS! Även den här detaljen är ändrad!). Hon kunde köpt dem på loppis, eller haft dem stående i skåpet hemma, det kvittar. Hon la ner lite mer tanken än att gå till interflora.se och beställa ett presentkort. 

Om någon gav oss 5000 kr på Interflora hade jag fortfarande tyckt det var en jäkligt trist present, även om jag inte tyck att den var snål så klart. 
    Du är ju patetisk. Det märks på dina påhopp *har du inga pengar själv eller* vilken slags person du är. Dessutom verkar du missuppfattat helt vad bröllop är och borde stå för. Du verkar inte riktigt ha empati för andra människor. Tycker dina släktingar gav dig mer än de borde. Med din empati och människosyn borde du inte fått ett dugg.Och den som fokuserar på pengar är du. Du tycker att 300 är för litet, för fantasilöst. Jaha? Du verkar vara väldigt svår att köpa en present åt för det verkar inte som om någonting duger. Dina släktingar känner dig bättre än jag gör, men det märks på dina inlägg här, att du inte verkar vara en särskilt varm person, så förmodligen tycker de inte att du är värd att ödsla fantasi på. Karma is a bitch.
  • Froststar
    Anonym (brud) skrev 2015-01-11 10:58:08 följande:

Men vad fan! Sluta spamma varenda jävla tråd med din trista blogg eller vad sjutton det nu är! Du har redan fått flera inlägg bortplockade, hoppas moderatorerna stänger av dig. 

Det är inte samma so lägger in det, verkar vara olika. Det är kanske FL som har problem igen.
  • sextiotalist
    Froststar skrev 2015-01-11 13:58:14 följande:

Om någon varken har råd, fantasi eller tid kanske personen ska avstå bröllopet då. Det är lätt att hitta ursäkter för varje dåligt beteende. Det betyder dock inte att man får bete sig hur som helst och hur socialt missanpassat som helst.

Synd att du får ångest. Bästa rådet jag kan ge dig, tacka nej om någon skulle bjuda dig på ett bröllop.

eller omge dig med vänner som inte värderar vänskap i pengar
  • Froststar
    sextiotalist skrev 2015-01-11 13:59:27 följande:

1000 kronor, nej. När jag har pratat med folk som gifter sig eller ska på bröllop om dessa trådar så har de skakat på huvudet och undrat vilka kretsar folk umgås i. Detta gäller välutbildade kolleger, med ok ekonomi. Det var bla min chef som önskade sig upplevelser, värdet var noll intressant.

Nej, det är inte standard och jag har en känsla av att det är ett nyrikt beteende, att visa att man har pengar.

T.o.m. du skrev att dina vänner lade 200 kronor var på f-present. TS släkt lade 50 kronor, .v.s. 150 mindre per vuxen. 6 vuxna och några ungar, ett presentkort för 300 kronor, dessutom på Interflora som knappt har något vettigt för 300.
  • yodi
    Froststar skrev 2015-01-11 13:58:14 följande:

fast det beror väl ändå på hur det är i den "kretsen", jag och sambon börjar fundera så smått på vårt bröllop och jag för min del ser hellre att någon kommer utan present än att dom inte kommer, jag bjuder dom för att jag vill dela mitt bröllop med dom, inte för att få fina presenter.
  • Froststar
    sextiotalist skrev 2015-01-11 14:13:58 följande:

eller omge dig med vänner som inte värderar vänskap i pengar

Mina vänner har varierande finansiell förmåga. Men det de inte har i pengar, uppväger de i intresse, kreativitet och att de bryr sig. Till skillnad från den jag svarade som hittade en ursäkt för varje grej.

Så nej, vänskap värderas inte i pengar. Men vänner som inte anstränger sig och visar att de bryr sig behöver inte dyka upp på mitt bröllop. FÖr då är de inga vänner.
Svar på tråden Snål bröllopspresent?