• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2016-05-12 15:19:55 följande:

Hej!

Sira, hoppas du hinner "vila" lite för att återhämta dig från din operation, även om jag förstår att det inte är så lätt!

Bell, hoppas verkligen att Douglas mår bättre. Era stackare, inte kul med öroninflammation. Klart sömnen påverkas rejält...styrkekram!

Kelsson, grattis skönt att Niilo växer som han ska. Hoppas också att det vänder och att han blir helt frisk fort.

Johjen, hur mår ni?

Kan säga att trots att Victor är pigg så är han fortfarande rätt snorig.

Annars är det bra med oss, mina föräldrar kommer på besök en vecka, de anländer idag. Ska bli skönt att få lite hjälp också!
    Igår var vi på inskolningssamtal då V har varit på FSK in två månader nu. Inget att anmärka, de tyckte att han var trygg, snäll och gosig och att det hade gått väldigt lätt. Alltid skönt att höra .

Kram på er.

Hej Irma, verkligen katastrof med hans öron. I lördags började han kräkas upp penicillinet och igår började han få ont igen och natten har varit hemsk väntar nu på hembesök av läkare för ny kontroll samt nytt penicillin. Tydligen vanligt att Kåvepenin kräks upp för det smakar vidrigt.
    Kram
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2016-05-17 10:26:25 följande:

Bell: Väldigt vanligt, Niilo kräktes upp den också . Hoppas att ny medicin botar fort!

Förstod att det är vanligt. Läkaren tyckte att det såg bättre ut och skrev inte ut ny medicin. Lite rött var det men det skulle läka av sig själv. Gav ändå en Ipren innan han somnade och han sover gott
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2016-05-19 06:07:25 följande:

Bell: Läkare är bra konstiga ibland. Hoppas att det är som läkaren sa att det läker ihop av sig själv.

Hon verkar ha rätt för han har varit som vanligt idag och det är hur skönt som helst. Han sov bra inatt och det var en fröjd för en trött mamma.
    Kram
  • Bell13

Ni som har äldre barn än mig, när gick ni från 2 sovstunder till bara 1?
    Inatt vaknade Douglas kl 03.00 och tyckte det var morgon. Lyckades få honom att somna om till 05.00.
    Han sover 2.5 till 3 h på dagen fördelat på 2 ggr. Kanske är det dags att byta till bara en gång, han är 13 månader nu.

• Bell13
    Kelsson1 skrev 2016-05-20 06:38:18 följande:

Bell: Skönt att få sova ut.
    Här har Niilo varit lite kinkig ett tag o det förklarades med att igår märkte vi att två små tänder kommit fram i överkäken igår . Så nu har han 4 små pärlor att tugga med.
    Jag funderar i samma banor även om Niilo bara är 11 månader, så svårt att veta när man ska byta till att låta honom sova bara en gång. Tycker att han blir så trött vid 16-17 men det är för sent att låta honom sova, då somnar han aldrig på kvällen. Bra tips efterfrågas!

Azurea: Det är verkligen nära för dig nu, förstår att du är trött. Försök att få lite tid till vila även om det inte är lätt med en aktiv liten i hasorna.

Åh vad gulligt. Dolle har 2 tänder uppe och 4 nere. Han är för övrigt helt frisk och herregud så skönt.
    Har fr o m idag kortat hans sovtid. 45 min på FM och 45 min på EM. Han sover annars 1 h per gång så provar så här. Han vaknar kl 05.00 sedan nån vecka och sover oroligt på natten och vill ibland gå upp vid 03.00 och det vill icke hans mamma
    Han har varit oerhört kinkig med maten men älskar thaigryta samt texmexgryta så mycket smak är nog hans grej äter som en häst när han får det, skönt att ha knäckt matkoden.
    Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2016-05-31 10:25:55 följande:

Hej tjejer!

Jag är kvar... Bara så galet intensiva dagar nu med start runt 06 eller så, ibland tidigare, och sen är det fullt ös utan några direkta pauser tills maken kommer hem vid 18. Middag efter det och så sover så gott som alltid båda barnen vid 21 och vi kan lägga oss i soffan en stund innan vi också måste sova för att orka upp till jobb/en ny dag med barnen... Skrikandes  Nu är vi inne i den perioden jag tyckte var som allra jobbigast med storasyster - från runt 8 månader tills ca 2 år. Det är ständig passning, nån som klänger runt benen, gnäll och skrik, vill äta själv, kladd. Varje blöjbyte, på- och avklädning blir en brottningsmatch och i princip ingenting går smidigt. Och så kan jag samtidigt känna lite dåligt samvete över att jag inte enbart är glad och tacksam, framförallt som vi hade så svårt att få barn och det verkligen inte varit en självklarhet att få två stycken. Men det _är_  jobbigt att aldrig få sova ut ordentligt, att bli biten, klöst, riven, dragen i håret och bara köra på när man egentligen behöver vila en stund... I grunden är jag ju så oändligt glad och tacksam för mitt liv och hur det blev men ja, just nu är det rätt så jobbigt ganska ofta och jag har börjat längta till att få jobba igen och få lite mer balans i livet, få in fler delar som också är jag, inte bara mammadelen... 

Bell och Kelsson: Usch, era stackare, så jobbigt när barnen är sjuka. Hoppas verkligen det går över snarast eller redan har gått över så ni slipper det här nu. Denna säsongen "ska" man ju slippa infektioner...

Irma: Tack!
    Vad skönt att det går så bra på förskolan! Hoppas du haft en bra vecka nu med din familj på besök. 

Azurea: Förstår verkligen att du inte har mycket ork kvar. Det är jobbigt i slutet och särskilt med ett så litet barn att ta hand om också. Skäms nästan över mitt gnäll här ovanför när jag tänker på hur du har det. Kan inte vara lätt att ta hand om en 16-månaders som höggravid med foglossning. Vet inte om jag har något bra tips men lekpark om ni har någon nära och annars lek med vatten brukar vara populärt. Enklare nu när det börjar bli varmt också. Bara av med kläderna och fram med vatten och saker att hälla ur. Kanske en stor pensel att måla med vattnet på altan eller gata? Det älskar min stora, vet inte om det funkar på en 16-månaders också? Men vatten och vattenkannor och sånt minns jag att hon älskade i den åldern. Kunde roa henne långa stunder. 

Hej Sira, kan relatera till det du skriver. Känner så själv ibland, riktigt kämpigt att roa Douglas, ta hand om de större och vara en glad sambo. Tycker det ibland är skitjobbigt. Douglas är frisk och kry och det gör allt enklare nu. Har skrivit tenta idag så är helt slut i huvudet. Har varit jobbig vår med allt plugg samtidigt med att ta hand om Douglas men belöning om 2,5 v - Florida i 3 v längtar massor.
    Kram
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2016-06-02 07:26:57 följande:

Bell: Minns så väl hur slut i huvudet man är efter en tenta och ha en liten att ta hand om dessutom, förstår inte hur du klarar det. Duktigt jobbat!
    Härligt med Florida i hela 3 veckor! Hoppas att ni får det supermysigt!
    Min semester börjar ungefär samtidigt men blir inte lika exotiskt men så länge vi får vara tillsammans i familjen blir det nog bra ändå

Fattar inte själv hur jag lyckas plugga samtidigt men det går Douglas är så himla gosig nu och delar ut kramar och pussar hela tiden. Han kramas ofta och lägger huvudet på min axel, hjärtat smälter ju.
    Håller med dig om att det viktigaste är ju att vara tillsammans och ni var ju iväg för inte så länge sedan vi har inte varit utomlands på tre år så det var liksom dags nu
    Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2016-06-09 13:29:30 följande:

Bell och Kelsson: Skönt att höra att det finns fler som känner igen sig. Det är så lätt att känna sig ensam i det här och bara se de fina fasaderna på fb och instagram. Som ju även jag bidrar till även om jag försöker balansera upp med lite vardagsrealism också. Men det är ju roligare att visa de fina harmoniska stunderna...

Åh sådana vänner har jag med det är bara så underbart och livet skimrar i rosa så vet man att de också har lika många vakna nätter, bajsblöjor som luktar och knappt hinner äta om dagarna.
    Min sambo och Douglas har åkt till farmor och farfar imorse och kommer hem imorgon kväll hade sett fram emot egentid så som på beställning så får mellanbarnet kräksjuka igår kväll och Douglas är mitt i utvecklingsfas så det har varit en natt from hell
    Kram
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2016-06-10 07:42:36 följande:

Sira: Jag försöker leva i nuet, med det menar jag att jag försöker att inte tänka så mycket på det som måste göras. Niilo är så otroligt gullig så jag försöker verkligen stanna upp och leka med honom när han vill det och jobbiga brukar också bara vara små stunder åt gången. Så om man inte stannar upp i det jobbiga blir det lite lättare att bära.

Bell: Men stackars dig! Just när man hade fått lite egentid så blir ett annat barn sjukt, inte lätt. Hoppas att du ändå kan få dig en liten stund för dig själv.

Det blev rätt ok ändå och ingen annan blev smittad. Att ha en kräksjuk ettåring skrämde mig rejält.
    Nu är det sommarlov och om 9 dagar åker vi 3 veckor till Florida. Vi ser fram emot den resan sååå mycket och vi ska bara njuta och ta hand om varandra och uppleva Florida

Som alltid när jag får en stund för mig själv så tvättar, rensar, fixar och organiserar jag. Känns ändå skönt att få göra det utan att ha en ettåring som drar i byxbenen.
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2016-06-12 18:56:59 följande:

Bell: Skönt att du fick en stund för dig själv ändå. Jag smet iväg o shoppade lite inför sommaren så har också haft lite egen tid 
    Förstår det, se till att njuta riktigt så kan ni leva länge på minnena sen

Man får ta vara på livets guldstunder tror han kommer gå snart. I flera dagar har han tagit steg, 4 till 5 stycken åt gången. Ser ut som han inte tänker på det utan bara gör
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015