• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Skogisen
    Fru Hermelin skrev 2015-08-27 15:21:09 följande:

Är det någon mer än jag som börjar bli riktigt less nu?

Jag är i v33 och känner mig så himla less på i princip allting. Jag har inte kunnat ligga ner på över en månad pga tryck mot diafragma+vena cava som ger mig hjärtklappning och gör mig andfådd. Sedan ett par veckor tillbaka kan jag heller inte varken sitta eller stå längre stunder, vilket gör det jäkligt tungt att orka med jobbet (trots kontorsjobb). Hittar ingen position jag kan slappna av i längre. Sover risigt. Konstant trött. Känner hela tiden att jag inte hänger med, att jag inte räcker till. Hemska humörsvängningar och urdåligt tålamod. Ingen energi till dottern längre, orkar inte hitta på någonting. Orkar inte träffa folk. Så jäkla less på att inte orka. Så less på att dra på ett leende och låtsas orka. Så less på att känna mig som en usel mamma, att inte orka med dottern som jag brukar. Less på att inte kunna gå snabbare än 2 km/h, less på att behöva stanna var 20-50m pga sammandragningar eller hugg ner i underlivet. Så less på att vara less!

Förlåt, vilket oerhört trist inlägg det blev men ÅH fy vad jag svackar just nu. Så himla frustrerande att känna sig såhär. Vill vara mitt vanliga, pigga (nåja), positiva och starka jag. Vill kunna ligga ner (åh vad jag längtar efter det!!), vill ut och springa, vill orka med min dotter och vara en kul mamma igen smile4.gif

Jag skriver under på den, sjukt less på att känna det som att man har en parasit i kroppen som i dags läget bara sabbar för en :( längtar efter o få sova en hel natt, ja bröstpump införskaffad o har en sambo som längtar efter egentid med bebisen (winnwinn) sover i snitt 2h/dygn, vill sova, vill kunna äta normalt, kunna tänka, kunna träna, kunna jobba... Lite för mycket som inte funkar som det ska just nu :P
  • Hoppanloppan

Bara jag som mår bra? Älskar att vara gravid, det är inte alla förunnat och eftersom detta blir vår fjärde har vi bestämt att det inte blir fler barn. Lite vemodigt men jag njuter extra mycket denna graviditet kanske just därför :) V 33+0 imorn och snart räknar jag timmarna till bf!

• emeloi
    Hoppanloppan skrev 2015-08-27 19:13:30 följande:

Bara jag som mår bra? Älskar att vara gravid, det är inte alla förunnat och eftersom detta blir vår fjärde har vi bestämt att det inte blir fler barn. Lite vemodigt men jag njuter extra mycket denna graviditet kanske just därför :) V 33+0 imorn och snart räknar jag timmarna till bf!

Vad härligt att du mår så bra jag mår också ganska bra och älskar att vara gravid :-P jag är i v 35 så det känns lite konstigt att första graviditeten snart är över.. Men jag längtar efter att få träffa det lilla livet som bökar så förskräckligt i magen.
  • Fru Hermelin

Tack, vad skönt ändå att man inte är ensam. Givetvis önskar jag ingen av er andra att må dåligt och vara lika less som jag, men ändå liten tröst att höra att det liksom är okej... Att man får vara less.

Jag kämpar på och försöker hålla mig på banan ändå. Fått träffa läkare idag som sjukskrivit mig på halvtid. Känns rätt bra, om än lite trist, och jag ska försöka vara lite extra snäll mot mig själv. Givetvis ser jag jättemycket fram emot att få träffa lillebror och vill ändå att han ska få bo kvar så länge han behöver. Det är ju så tudelat, som nån sa. Behövde nog bara spy ur mig allt elände litegrann

• Fru Hermelin

Vad jätteskönt att du får må så bra! Unnar dig (och andra som har den förmånen) verkligen att trivas i din graviditet! Det får man verkligen göra och du behöver absolut inte stämma in i min klagolåt, haha! Låter jättehärligt att kunna känna så. Njut för fulla muggar!

Själv har jag accepterat att jag helt enkelt inte gillar att vara gravid. Slutprodukten är alldeles fantastisk och jag är helt med på att låna ut min kropp så länge det behövs. Men nej, det är inte min grej helt enkelt! Och det har hjälpt mig oerhört att erkänna det! Förra gången försökte jag tränga undan det jag kände, trodde det var fel på mig som inte alls tyckte det var så fantastiskt som alla påstod att man skulle. Mådde oerhört dåligt psykiskt och drabbades av förlossningsdepression efteråt. Dumt! Så det känns så oerhört skönt att bara erkänna för både mig själv och andra den här gången att nej, just den här biten är inte min grej och det är faktiskt helt okej!
  • mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2015-08-27 21:04:34 följande:
    Tack, vad skönt ändå att man inte är ensam. Givetvis önskar jag ingen av er andra att må dåligt och vara lika less som jag, men ändå liten tröst att höra att det liksom är okej... Att man får vara less. Jag kämpar på och försöker hålla mig på banan ändå. Fått träffa läkare idag som sjukskrivit mig på halvtid. Känns rätt bra, om än lite trist, och jag ska försöka vara lite extra snäll mot mig själv. Givetvis ser jag jättemycket fram emot att få träffa lillebror och vill ändå att han ska få bo kvar så länge han behöver. Det är ju så tudelat, som nån sa. Behövde nog bara spy ur mig allt elände litegrann smile5.gif
    När jag läste ditt första inlägg tänkte jag just att du hade varit behjälpt av en sjukskrivning, så skönt att du fick det så lätt. Har du koll på ditt hb för det kan ju också påverka att du är extra trött.

För egen del har graviditeten varit rätt okej även om jag varit trött, sur och grinig mellan varven, men rent kroppsligt har jag mått okej utan onda sammandragningar eller foglossning. Nu de senast dagarna börjar det dock kännas mer. Det värsta här är väl att vakna varje morgon och vara trött i vaderna, trots stödstrumpor hela dagen på jobbet. Igår hade jag dem även till läggdags, men det hjälpte inte ändå. Det blir ju så varmt till slut. Jag får kanske ta med en kudde och lägga upp dem de stunder jag är medveten om att jag sover på rygg i natt.

Innan idag var jag totalt slut vid elva och höll på att sitta och somna när jag fick extra planering då en av mina grupper var på startfest med sitt spår. Så ikväll gick jag och vilade så fort jag kom hem i 1,5 timmar, dock var jag inte så trött att det gick att sova även om jag höll på att somna mitt i ett mobilspel.
    Sedan var jag skitsur på sambon då han inte meddelat/skrivit upp att nudlarna var slut och dessutom ätit upp hälften av resterna jag räknat med i måndags då han skulle vila en stund innan han gick till jobbet och sov i 6,5 timmar. Det är tur han har sin far som arbetsgivare, annars hade han väl varit avskedad vid det här laget. Han tyckte jag kunde äta makaroner till woken, men det slutade med att jag fick gå och handla för att få ordentlig mat. Suck!
  • Hoppanloppan
    Fru Hermelin skrev 2015-08-27 21:30:03 följande:
    Vad jätteskönt att du får må så bra! Unnar dig (och andra som har den förmånen) verkligen att trivas i din graviditet! Det får man verkligen göra och du behöver absolut inte stämma in i min klagolåt, haha! Låter jättehärligt att kunna känna så. Njut för fulla muggar! smile1.gif

Själv har jag accepterat att jag helt enkelt inte gillar att vara gravid. Slutprodukten är alldeles fantastisk och jag är helt med på att låna ut min kropp så länge det behövs. Men nej, det är inte min grej helt enkelt! Och det har hjälpt mig oerhört att erkänna det! Förra gången försökte jag tränga undan det jag kände, trodde det var fel på mig som inte alls tyckte det var så fantastiskt som alla påstod att man skulle. Mådde oerhört dåligt psykiskt och drabbades av förlossningsdepression efteråt. Dumt! Så det känns så oerhört skönt att bara erkänna för både mig själv och andra den här gången att nej, just den här biten är inte min grej och det är faktiskt helt okej!
    Klart det är okej att känna på annat sätt, var absolut inte så jag menade <3
  • Fru Hermelin
    Hoppanloppan skrev 2015-08-27 22:28:19 följande:
    Klart det är okej att känna på annat sätt, var absolut inte så jag menade <3
    Nejdå, jag tog det absolut inte så heller! <3
    Njut på, tycker det är fantastiskt att du kan älska att vara gravid! Jag är bara glad att jag själv äntligen fattat att man FÅR känna som jag gör också
  • Mijjan

Jag tycker graviditeten är som bäst just nu!! Gick in i vecka 36 idag... Första trimestern var jag så trött och första 25 veckorna var jag så viktfixerad och ville helst inte någon skulle veta jag var gravid (haft lite jobbigt med den mentala biten inser jag nu..) sen fick jag en rejäl blodpropp och hade väldigt ont några veckor. Nu när det släppt, magen inte går att förneka trots att jag ändå känner mig ganska smidig så önskar jag att jag kunde frysa tiden. Vet inte om jag är riktigt redo för det här med att bli förälder än bortsett från att nattsömnen blir störd av ett toabesök och halsbränna så tycker jag att jag mår jättebra. Men vill gärna ha tillbaka min kropp och bestämmanderätten över den snart
  • Hoppanloppan
    Mijjan skrev 2015-08-27 23:17:38 följande:
    Jag tycker graviditeten är som bäst just nu!! Gick in i vecka 36 idag... Första trimestern var jag så trött och första 25 veckorna var jag så viktfixerad och ville helst inte någon skulle veta jag var gravid (haft lite jobbigt med den mentala biten inser jag nu..) sen fick jag en rejäl blodpropp och hade väldigt ont några veckor. Nu när det släppt, magen inte går att förneka trots att jag ändå känner mig ganska smidig så önskar jag att jag kunde frysa tiden. Vet inte om jag är riktigt redo för det här med att bli förälder än smile3.gif bortsett från att nattsömnen blir störd av ett toabesök och halsbränna så tycker jag att jag mår jättebra. Men vill gärna ha tillbaka min kropp och bestämmanderätten över den snart smile1.gif
    Nattliga toabesök och halsbränna känner jag igen! Inget man lär sakna när bebisen väl har kommit :)

Har ni börjat fundera vad som ska packas i BB väskan? Och vad tror ni behövs för typ av ytterplagg till bebisen i oktober? Jag tänkte först köpa en lurv overall men kom på att vi har inte så kallt i oktober. Kan det funka med fleecejacka och filt i bilstol och vagn första tiden kanske? Fjärde barnet och jag har noll koll haha!!
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015