Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Jag är uppe minst tre gånger varje natt och kissar. Jag äter Novalucol för halsbrännan och jag blir så törstig av den, vilket såklart bara ökar toabesöken...
Jag har också funderat lite på ytterkläder åt bebisen. Jag tror det räcker med en fleeceoverall (där händer och fötter är inbonade) och en ordentlig mössa. Man kan ju komplettera med filtar om det är kallt, bebisen ligger ju ändå bara still i en vindskyddad vagn eller möjligtvis till och från bilen i ett babyskydd. Bor man längre norrut och/eller kommer att ta bebisen på långa uteturer kanske man får ha någonting varmare.
Jag har köpt polarn o pyret vindfleece I flera storlekar (traderat hem dom) så vi har hela vintern. Vi har fått en ullpläd att ha i vagnen tillsammans med en filt och blir det kallare så har vi åkpåse som du kan kombinera med ullpläden. Det var typ samma koncept som vi hade till våran förstfödda och det året blev det en sån där vargavinter med typ -25 grader och det funkade fint också. Men vi bor i stockholms län så jag räknar inte med att det kommer vara så himla kallt faktiskt.
Är det någon mer än jag som börjar bli riktigt less nu?
Jag är i v33 och känner mig så himla less på i princip allting. Jag har inte kunnat ligga ner på över en månad pga tryck mot diafragma+vena cava som ger mig hjärtklappning och gör mig andfådd. Sedan ett par veckor tillbaka kan jag heller inte varken sitta eller stå längre stunder, vilket gör det jäkligt tungt att orka med jobbet (trots kontorsjobb). Hittar ingen position jag kan slappna av i längre. Sover risigt. Konstant trött. Känner hela tiden att jag inte hänger med, att jag inte räcker till. Hemska humörsvängningar och urdåligt tålamod. Ingen energi till dottern längre, orkar inte hitta på någonting. Orkar inte träffa folk. Så jäkla less på att inte orka. Så less på att dra på ett leende och låtsas orka. Så less på att känna mig som en usel mamma, att inte orka med dottern som jag brukar. Less på att inte kunna gå snabbare än 2 km/h, less på att behöva stanna var 20-50m pga sammandragningar eller hugg ner i underlivet. Så less på att vara less!
Förlåt, vilket oerhört trist inlägg det blev men ÅH fy vad jag svackar just nu. Så himla frustrerande att känna sig såhär. Vill vara mitt vanliga, pigga (nåja), positiva och starka jag. Vill kunna ligga ner (åh vad jag längtar efter det!!), vill ut och springa, vill orka med min dotter och vara en kul mamma igen ![]()
Hoppanloppan skrev 2015-08-27 23:38:13 följande:
Här är min bb-väska från tidigare förlossningar: Hoppas den kan hjälpa någon.
Kläder till bebis: (i skötväskan)
¤ Tunna mössor ¤ Filt
¤ Långärmade bodies
¤ Byxor ¤ Lypsyl
¤ Sparkdräkter ¤ Pengar till parkering
¤ Sockar
¤ Pyjamasar Energipåfyllning:
¤ Tjock tröja ¤ Cola
¤ Tjock mössa ¤ Godis
¤ 5 Blöjor ¤ Frukt
¤ Våtservetter ¤ Choklad
¤ Soppåsar ¤ Flaska att dricka ur
¤ Babyolja
Saker till mamma Hygien:
Kläder: ¤ Hårsnoddar
¤ Amningsbh ¤ Schampo
¤ Amningstoppar ¤ Balsam
¤ Gravidbyxor ¤ Duschcreme
¤ Morgonrock ¤ Ansiktsrengöring
¤ Mysbyxor ¤ Borste
¤ Koftor ¤ Deo
¤ Strumpor ¤ Tandborste
¤ Innetofflor ¤ Tandkräm
¤ Tjocka bindor
¤ Handkräm
¤ Varm overall ¤ Nagelsax
¤ Mer blöjor ¤ Amningskupor
Underhållning: Saker till pappa:
¤ Kamera ¤ T-shirt
¤ Laddare ¤ Kalsonger
¤ Block och penna ¤ Strumpor
¤ Något att läsa ¤ Tandborste
¤ Något att lyssna på ¤ Deo
¤ Mobiltelefon
¤ Laddare ¤ Dricka
¤ Kexchoklad
I ytterklädesväg hoppas jag vi klarar oss med en fleeceoverall i 56 från första barnet som föddes innan nyår eller med kofta, långärmad body, byxor och filtar över, om det skulle vara varmare. I vagnen och bilen är det ju alltid lättare att anpassa lagren tänker jag. Sedan har vi en större fleeceoverall i 68 som ser ut som en åkpåse med uttag för bältet, så den borde fungera resten av vintern. Ja, efter andra barnet (sommarbarn) finns tjock vinteroverall i 74 med, så vi är välförsedda med overaller upp till 86 i alla fall. Återstår att se om nuvarande yngsta behöver 92 i vinter när hon är ca 2,5 år, i så fall har vi upp till 116, men dock rosa i de senaste upplagorna, så kanske inte kul om det blir en pojke.
Tjocka bindor finns ju på förlossningen och smart att sno med några hem inklusive nättrosor man kan slänga/tvätta sedan. Visst man ser inte snygg ut, men de klarar blödningarna bättre, då det kan rinna i början, än med de tjockaste nattbindorna man kan hitta. Med första hade jag svårt att få på mig kläderna när jag hade duschat efter förlossningen för det blödde så.
Nagelsax har jag haft med till bebisen då de mjuka naglarna är hopplösa att fila och riva känns för brutalt. Babyoljan är bra att få bort första bajset (becket) som är som tjära i konsistensen och skitjobbigt att få bort.
Smart att ha med något att äta och dricka då man kan bli både vrålhungrig och törstig på nätterna när man börjar amma. Likaså skönt att ha något gott att dricka och lypsyl då lustgasen gör en torr.
Morgonrocken är skön att ha när man ska amma mitt i natten och kan vara lite frusen.
Med andra barnet fick vi ta på egna kläder på bebisen nästan direkt och ha egna blöjor med, vilket vi inte var vana vid, då vi födde på ett annat sjukhus med första där allt fanns. Så ha koll på vad som gäller dit ni ska. Har man tur får man två babypaket med lite blöjor från Pampers och Libero plus diverse småsaker, men det skiljer mellan olika sjukhus.
Var hos bm idag, alla värden va bra, bebisens hjärta slog bra men och här kommer menet som alltid för mig känns det som, kurvan för magen har planat ut helt (30+4) ska tillbaka på fredag o mäta igen, har någon här provat o mäta själv? Känns som att min mage varierar väldigt mycket i storlek beroende på om jag fått äta eller inte...
Var hos bm idag, alla värden va bra, bebisens hjärta slog bra men och här kommer menet som alltid för mig känns det som, kurvan för magen har planat ut helt (30+4) ska tillbaka på fredag o mäta igen, har någon här provat o mäta själv? Känns som att min mage varierar väldigt mycket i storlek beroende på om jag fått äta eller inte...
Tack för era svar, nu kanske jag får sova mina 2h i natt oxå :) är nog en aning överkänslig o lätt påverkad pga bristen på sömn, lillpruppan snurrar på hela tiden (som vanligt) så är nog lugnt :)