• Iarwain

    Varför Evolutionsteorin inte är något annat än en religion för de Gudlösa

    Vill du ha en diskussion, eller vill du bara skriva av dig?

    Vill du ha en diskussion, så vore det bra om du kunde förklara vad du tror evolutionsteorin säger.
    Det ser ut som om du har missuppfattat vissa saker, från vad jag kan läsa i dina inlägg här.

  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-01-30 23:44:29 följande:

    Evolutionsteorin börjar egentligen efter Big Bang och redan där finner vi att vetenskapen talar emot den. En explosion skapar ingen särskild ordning.


    Sedan påstår evolutionsteorin att liv kan uppstå ur död materia men vetenskapen säger att även om du har alla ämnen på plats uppstår ändå inget liv. Evolutionen är inte naturlig och en evolutionist tror därmed på mirakler.

    Evolutionsteorin fortsätter att beskriva hur nya arter uppstår ur andra arter. Vi har aldrig stött på något sådant och detta kommer aldrig att kunna bevisas. När vi falsifierar evolutionen så förser vi samtidigt argument för kreationism.


    och där ser vi att du inte kan ämnet...

    Evolutionsteorin säger ingenting om hur liv uppstod.
    Läs på ämnet sedan kan vi diskutera.
  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-01-31 00:03:49 följande:
    Jo, ur en ateists perspektiv är evolutionsteorin lösningen på livets uppkomst utan intelligens. Tror man på att en evig varelse startade och skapade genom evolutionen så välkomnar man problematiken med evolutionsteorin men man slipper samtidigt argumentera med hela svenska skolan och SVT. Lathet är inget mått på sanningen och vi vet ju att "Only dead fish follow the stream" vilket säger något om en sådan livsåskådning. Dead.
    Nej, en ateists perspektiv är inte att evolutionsteorin är lösningen på livets uppkomst.

    Läs på, sedan kan vi diskutera.
  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-01-31 10:15:41 följande:
    Tyvärr är detta felaktigt. Evolutionsteorin anser att allt startade med en enda cell och detta färgar teorierna när man sedan söker svaren i hur denna första cell uppstod. Om evolutionsteorin inte hade färgat det forskningsarbetet så hade man kunnat säga att livet startade i miljarder celler samtidigt och därmed sträcker sig evolutionsteorin förbi den första livsgnistan.
    Om du vill diskutera livets uppkomst får du väl skriva det.
    Varför kritisera evolutionsteorin om det är livets uppkomst du vill diskutera?

    På samma sätt så säger teorierna kring "Big Bang", ett uttryck belackare av teorin skapade, ingenting om vad som orsakade inflationen.
    Vill du diskutera vad som orsakade inflationen får du väl angripa dessa hypoteser, inte teorierna kring "Big Bang".

    Läs på.
    Var specifik.
    Diskutera sedan.
  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-02-02 18:52:31 följande:
    Det är inte praktiskt att hänvisa hobbymekanikern till ritningarna för en hel BMW när han försöker laga sin egen bil. Vilket vetenskapligt bevis lutar du dig mot när du tar evolutionsteorin för sanning? Inget svammel om C14 eller annat ovetenskapligt.
    Man har gjort experiment där man förutsäger att viss förändring skall uppstå - Testbarhet

    Man har påvisat genetiska förändring i linje med vad teorin säger. - Observerbarhet

    Man har oberoende återskapat tidigare lyckade försök - Repeterbarhet

    Man har hittat mycket gott om övergångsformer som man redan innan upptäckten säger bör finnas. - Förutsägbarhet

    Man har ännu inte hittat något som säger emot att evolutionsteorin skulle stämma, trots att det finns mycket som direkt skulle ställa denna teori "på huvudet" - falsifierbarhet

    Var det något mer du efterlyste i ditt tidigare inlägg på vad du tror vetenskap innebär?
  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-02-03 01:04:10 följande:
    Vi förutser att Tomten kommer till Jul
    Tomten sågs i Julas
    Vi har kunnat kunnat studera återkomsten av Tomten varje Jul
    Vi kan förutsäga att Tomten kommer till nästa Jul
    Evolutionsteorin är precis som Tomten, lätt att avslöja. Fasaden är vacker och utstuderad men ryck av honom skägget så ser du att det inte var tomten bakom skägget.

    Jag efterlyser vem denne "Man" är som har lyckats med allt detta. Han finns nämligen inte.
    Ett ok exempel.

    På samma sätt, när man drar skägget av tomten och ser att det är pappa, skulle man kunna "dra skägget" av evolutionsteorin.
    Ingen har ännu lyckats, ju mer man drar desto hårdare verkar skägget sitta fast.

    Återigen, vad tror du evolutionsteorin säger och vad är felet med vad den säger?
  • Iarwain
    kivirush skrev 2015-02-03 08:10:36 följande:

    Jag tänker inte diskutera evolutionsteorin med någon som har klämt ur sig detta påstående.

    Dirpower - "Detta är inte vad som gav evolutionsteorin uppmärksamhet utan den påstår att en katt kan bli hund över tid, men försök du att medvetet avla fram hundar från katter så ska du se att det är omöjligt."


    Precis, detta visar, med all önskvärd tydlighet, att personen inte förstått evolutionen alls.
  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-02-03 20:02:02 följande:
    Att bygga en teori på fakta bevisar inte teorin utan berättar bara hur man valt att studera den. Jag kan studera fakta som avslöjar om det landat några meteoriter i min toalett. Även om det sker helt vetenskapligt så betyder det inte att teorin om meteoriternas inträde i toaletten faktiskt har skett. Hur fina instrument jag än använder och hur många doktorsavhandlingar jag än skrivit påverkar det inte sanningen, att det inte finns några vetenskapliga bevis för att det ens har funnits meteoriter i toaletten.

    Du får gärna presentera ett bevis istället för att slingra dig ur. Vi kan förvänta oss att finna enorma mängder övergångsfossiler mellan arter, exempelvis apa till människa, men några sådana finns inte även om det borde ha existerat miljarder övergångsindivider mellan arterna.
    Här visar du, återigen, att du inte förstår vad evolutionsteorin säger och inte säger.

    Så, vad tror du evolutionsteorin säger och vad anser du vara fel med den?
  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-02-03 20:41:08 följande:
    Låt oss börja med steg ett. Det saknas bevis så det är en saga.
    Vad är det som saknar bevis?
    Du har ju hittills uppvisat okunskap i vad evolutionteorin säger.

    Som jag känner evolutionsteorin finns vetenskapligt belägg för varje steg.
  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-02-03 21:42:04 följande:
    Bibeln säger att djuren ska få avkomma efter sin art. Människor föder människor och att vi inte är kopior av någon annan gör oss inte till olika arter utan det är variation som kan göra oss till olika raser.

    Variation inom arten förklarar varför Noa inte behövde ha så många djur med sig i Arken. Exempelvis kunde ett enda par katter generera den mångfalden vi har idag av allt från tigrar till bondkatter men fortfarande får katter kattungar.

    Charles Darwin påstod att nya arter kan uppstå. Kan du ge ett observerbart bevis för det?
    Nu kanske vi kommer någonstans. Du vägrar ju svara på mina andra frågor, men du kanske kan svara på denna:

    Hur definierar du en art?
    Är det yttre betingelser, en viss genetisk variation eller något annat?
  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-02-03 21:54:37 följande:
    Vad sägs om apa till människa?
    Det var inte svar på min fråga.

    Hur definierar du en apa?
    Är inte människan ett apdjur?
  • Iarwain

    Du vägrar att svara på en enda fråga jag ställer.
    Var snäll och svara på någon eller några av följande:

    Vad tror du evolutionsteorin säger och vad anser du felen i den ligger?

    Hur definierar du en art?
    Är det yttre betingelser, en viss genetisk variation eller något annat?

    Hur definierar du en apa?
    Är inte människan ett apdjur?

  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-02-03 22:08:10 följande:
    Tigrar och Lejon kan få avkomma så vi säger att de är samma art precis så som Bibeln säger.

    Vad skulle du tro om du fick ihop det med en schimpans? Kanske för nära besläktad? Kanske skulle bli inavel?

    Exempelvis har man försökt skapa djuret Lucy som ska föreställa en övergång mellan apa och människa. Sådana borde det fullständigt drälla av bland de fossila fynden med tanke på hur många miljoner individer som skulle behöva födas innan de sorteras ut av en bättre upplaga "Survival of the fittest". Djuret är ett ihopplock av delar utspridda på kvadratkilometer. Höfterna är dessutom söndersågade för att passa fördomarna. Nu är apan på turné och gör skolbarn till evolutionister.

    Det finns genetiker som tror att människan kan få avkomma med vissa andra apsorter.
    Denna forskning är dock inte helt etiskt försvarbar, så vi vet inte säkert.

    Här visar du återigen att du inte förstår evolutionen.
    "Survival of the fittest" betyder inte att det blir en "bättre upplaga".


    Svara gärna på mina frågor istället för att komma med påhopp.

  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-02-03 22:15:43 följande:

    Här kommer en nöt att knäcka. I den här videon frågar Ray Comfort flera personer med ordentliga utbildningar efter ett observerbart bevis som inte kräver tro.

    Vad skulle ni svara när micken hamnar hos er?


    Samma sak som jag säger till dig.
    Svara på mina frågor, då du totalt missuppfattat vad evolutionsteorin säger.
  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-02-04 23:44:37 följande:
    I'm sorry for breaking your heart but evolution, as in macro evolution, has never occurred, not on science, not in facts nothing supports it.

    However, this post from you explains why you believe evolution to be true. You think it is based on anything but guesses but it is all based on the pure need to explain creation without God and also, make some people think God would use such a method making us nothing but mammals.
    Eftersom du specifikt tar upp macro evolution.

    Hur många gener måste ändras för att du ska kalla det macro?

    Så kan du få svara på de andra frågorna jag ställt tidigare:
    Vad tror du evolutionsteorin säger och vad anser du felen i den ligger?

    Hur definierar du en art?
    Är det yttre betingelser, en viss genetisk variation eller något annat?

    Hur definierar du en apa?
    Är inte människan ett apdjur?
  • Iarwain

    När man hänvisar till Ray Comfort, så gissar jag att man tror på en ca 6000 år gammal jord.
    Men det vore bra att få det på pränt.

  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-02-15 00:53:51 följande:

    Jag retar mig på evolutionsteorin. Så löjligt och ändå tror folk på smörjan. När jag ställs inför allt material wazooloo på youtube presenterar och när jag själv ser mig om i världen så kan jag inte begripa hur förstoppad man måste vara för att tro på en så ihopkokad soppa som evolutionsteorin innebär. Bara för att man blev matad med den soppan i grundskolan betyder det inte att grundskolan har ensamrätt på sanningen.

    "Forskare" stoltserar med sina upptäckter som om de faktiskt vore miljontals år på riktigt. Någon finner en skalle som visar att alla skelett var samma art ( www.svt.se/nyheter/vetenskap/manniskans-historia-pa-vag-att-skrivas-om ) men ändå är de så tröga till att begripa att det inte funnits någon annan art som var vårt ursprung. Människor har alltid fött människor även om de är varierade i sitt utséende. Det är till och med inbyggt i våra celler att ta bort mutationer och reparera. De enda mutationerna som kan uppstå är mutationer som förstör människan, vi kan inte bli bättre på något vis. Det har aldrig funnits något exempel på någon varelse där en mutation av en gen bidragit till ny information. Endast samma information men att man offrar något för att kunna få mer av något annat.

    Så igenkorkad lära att jag inte finner ord för att uttrycka min frustration över hur människor väljer att fortsätta sörpla sin småbarnssoppa och sedan på allvar sprider rena lögner till resten av sin omgivning som med lika stor säkerhet som om de själva levt miljoner år och faktiskt iakttagit hela teorin. Bara i sin vildaste fantasi går den ihop och där bör den stanna.

    Se wazooloo som sågar precis allt evolutionsteorin någonsin kan hitta på: www.youtube.com/user/wazooloo


    Hämtar man sin uppfattning om världen från youtube har man slängt sitt kritiska tänkande ut genom dörren.

    Har wazaloo svar på de frågor jag ställt dig i tråden?


    Så kan du få svara på de andra frågorna jag ställt tidigare:
    Vad tror du evolutionsteorin säger och vad anser du felen i den ligger?

    Hur definierar du en art?
    Är det yttre betingelser, en viss genetisk variation eller något annat?
    Hur många gener måste ändras för att du ska kalla det macroevolution?
    Hur definierar du en apa?
    Är inte människan ett apdjur?

  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-02-17 00:27:19 följande:
    Materialet finns ju i trådstarten. Se själv.
    Vilket material.
    Det materialet har inte svaret på frågorna jag ställt.
    Varför svarar du inte på frågorna?

    Vad tror du evolutionsteorin säger och vad anser du felen i den ligger?

    Hur definierar du en art?
    Är det yttre betingelser, en viss genetisk variation eller något annat?
    Hur många gener måste ändras för att du ska kalla det makroevolution?
    Hur definierar du en apa?
    Är inte människan ett apdjur?

  • Iarwain
    dirpower skrev 2015-02-20 22:42:10 följande:
    Jag hänvisar till dryga tio timmar material i trådstarten. Är du inte tillräckligt intresserad av sanningen och avstår allt som ifrågasätter din lära så kan jag inte hjälpa dig. Ansvaret ligger hos dig.
    Jag har tittat på allt detta material du länkat till.

    Ingenstans i dessa timmar ges svaret på mina frågor. Så återigen...

    Vad tror du evolutionsteorin säger och vad anser du felen i den ligger?

    Hur definierar du en art?
    Är det yttre betingelser, en viss genetisk variation eller något annat?
    Hur många gener måste ändras för att du ska kalla det makroevolution?
    Hur definierar du en apa?
    Är inte människan ett apdjur?
Svar på tråden Varför Evolutionsteorin inte är något annat än en religion för de Gudlösa