• Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

• Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-04 05:11:24 följande:

Svar: "så summan av kardemumman är..."

Debattera seriöst istället.
  • Ogenomtänkt

TS,

Du har bara det ansvar du vill ta. Vill man verka för att bryta könsnormer så gör man det, man eller kvinna spelar ingen roll. Vill man inte så struntar man i det. Principiellt kan man ju jämföra med civilkurage. Ser du att någon vandaliserar på bussen, vad är ditt ansvar?

Tror att det ör bra att kolla upp ordet patriarkat också. Grundbetydelsen är antropologisk.

• Anonym (Förklaring?)
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-04 15:32:11 följande:

TS,

Du har bara det ansvar du vill ta. Vill man verka för att bryta könsnormer så gör man det, man eller kvinna spelar ingen roll. Vill man inte så struntar man i det. Principiellt kan man ju jämföra med civilkurage. Ser du att någon vandaliserar på bussen, vad är ditt ansvar?

Tror att det ör bra att kolla upp ordet patriarkat också. Grundbetydelsen är antropologisk.

Jag känner till det ordet. Det är ju kopplat till mansrollen.

Jag brukar säga ifrån när strukturer upprätthålls. Men jag känner inte att jag kan förhindra män som våldtar kvinnor, bara genom min existens, som exempel. Samhället måste in där.
  • ica
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-04 15:49:55 följande:
    Jag känner till det ordet. Det är ju kopplat till mansrollen.

Jag brukar säga ifrån när strukturer upprätthålls. Men jag känner inte att jag kan förhindra män som våldtar kvinnor, bara genom min existens, som exempel. Samhället måste in där.
    Men du kan bidra till att normen förblir att våldtäkt mm är så fel och att det är nåt en man bara inte gör.
  • Anonym (Förklaring?)
    ica skrev 2015-03-05 15:49:44 följande:

Men du kan bidra till att normen förblir att våldtäkt mm är så fel och att det är nåt en man bara inte gör.

Visst, men det ansvaret tycker jag alla vettiga människor borde ta.
  • ica
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-05 18:59:51 följande:
    Visst, men det ansvaret tycker jag alla vettiga människor borde ta.
    Visst! Men ändå säger massor med vettiga människor inte ifrån!
  • Anonym (Förklaring?)
    ica skrev 2015-03-07 13:35:58 följande:

Visst! Men ändå säger massor med vettiga människor inte ifrån!

Jo, precis. Men det är inte kopplat till kön. Alla bör säga ifrån men tyvärr är vi inte där än, i samhällsstadiet.
  • ica
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-07 16:08:33 följande:
    Jo, precis. Men det är inte kopplat till kön. Alla bör säga ifrån men tyvärr är vi inte där än, i samhällsstadiet.
    Tråkigt nog. Jag tror att samhället skulle bli bättre av det. Och att vi som individer skulle må bättre.
  • Anonym (Förklaring?)
    ica skrev 2015-03-09 14:26:55 följande:

Tråkigt nog. Jag tror att samhället skulle bli bättre av det. Och att vi som individer skulle må bättre.

Klart vi skulle.
  • Solidaritet
    DickRex skrev 2015-02-28 11:10:18 följande:
    Va, vad är det med dig? Jag pratade inte om F!, utan att man utesluter män i diverse kvinnoförbund, utbildningar (och en hel skola, kvinnofolkhögskolan), många tävlingar (tjejvasan idag) och massor av kvinnliga nätverk. Eftersom du konsekvent inte bemöter detta så misstänker jag (men jag kan ha fel) att du inte har några synpunkter på dessa företeelser, utan tycker att det är helt OK och oproblematiskt att prata vackert om hur likställda kvinnor och män ska vara samtidigt som män i tusentals stadgar faktiskt är uteslutna.

Likaså verkar du se mellan fingrarna när det gäller kvinnors sanna natur. Du motiverar namnet "feminism" med att det kvinnliga (underförstått goda) beteendet ska vara norm, och sedan tycker du ingenting om att kvinnor slår sina män lika ofta som tvärt om och att 4 av 10 straffade för barnmisshandel är kvinnor. Är det så OK att kvinnor slår barn att man trots den höga representationen bland "våldsverkare" kan anse att kvinnor ändå är så goda av naturen att de får namnge en ism av godhet?

Jag tror gott om dig och om män i allmänhet som kallar sig feminister, men ni är lurade, och alltihop är en bluff.

...och de hårdföra feministerna (F!) är förledda, manshatande bittra stackare som inte bidrar med något annat än splittring och onödig frustration hos dem som köper deras budskap.
    Kvinnors sanna natur Glad
    Vi är tydligen grundlurade. Åtminstone jag, för jag trodde att kvinnor var människor, precis som dig och mig, med mänskliga fel och brister, varken mer eller mindre. Nåväl, den upplevelsen är fortfarande intakt, så jag fortsätter gärna att vara lurad. 
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.