• Anonym (Mia)

Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?

Jag och barnens pappa har delad vårdnad och växelvis boende varannan vecka. Imorgon är det min tur att hämta barnen och min vecka inleds. Nu är det dock så att jag fått åka in akut till sjukhuset och blivit inlagd, och kommer således inte kunna hämta dom hur gärna jag än vill.
    Är det mitt ansvar att ordna någon annan som tar barnen? (Jag har ingen)
    Pappan vägrar att ha dom eftersom det är "min" vecka.

Jag tycker ju att det är rimligt att det faller på hans ansvar eftersom han är den andra vårdnadshavaren. Annars måste jag ju försöka ta mig härifrån hur dålig jag än är.

Vill gärna ha någon typ av källa.

• Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 19:23:27 följande:

Fast du förstår ju inte vad jag skriver. Det är inte bara jag som försökt få dig att fatta.

Exempelvis detta:

Jag förstår vad du skriver. Men har du förstått vad jag skriver och menar?

Allt är inte svart eller vitt. Även om man inte tar hand om sitt barn varje sekund så kan man vara en mycket bra och kompetent förälder.
  • Sweet Sofia
    Pescetarian skrev 2015-03-12 19:24:51 följande:

Äh, andas! Hon driver bara med dig. ;) Provokatörer finns det gott om här.

Nej, jag driver inte med Anonym (-). Försöker bare få dennes att förstå att alla inte är som Hen utan att det finns föräldrar som anser att de bara är förälder varannan vecka eftersom det är då de har barnet/barnen. Och dessa kan också vara utmärka och kompetenta föräldrar.
  • Pescetarian
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 19:31:54 följande:

Nej, jag driver inte med Anonym (-). Försöker bare få dennes att förstå att alla inte är som Hen utan att det finns föräldrar som anser att de bara är förälder varannan vecka eftersom det är då de har barnet/barnen. Och dessa kan också vara utmärka och kompetenta föräldrar.

OM du inte driver, så HAR du missat hens budskap dock. Fast jag tror du driver. ;)
  • Donum

Han är vårdnadshavare och som sådan har han "ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov av omvårdnad, trygghet och en god fostran blir tillgodosedda" (6 kap. 2 § FB). Vårdnadshavare är han oavsett vecka. Kan du inte tillgodose barnets behov så är han skyldig att göra det.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Sweet Sofia
    Pescetarian skrev 2015-03-12 19:37:42 följande:

OM du inte driver, så HAR du missat hens budskap dock. Fast jag tror du driver. ;)

Nej, jag har inte missat hens budskap. Hen har däremot missat mitt budskap och tror att världen är svart eller vit och att alla är lika.
  • Donum
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 19:41:25 följande:

Nej, jag har inte missat hens budskap. Hen har däremot missat mitt budskap och tror att världen är svart eller vit och att alla är lika.

Oavsett färg och olikheter - som vårdnadshavare är du skyldig att tillgodose dina barns behov och det gäller oavsett vecka. Om den andra vårdnadshavaren av någon anledning är oförmögen att göra det så ska du göra det. Det går inte att ignorera barnens behov genom att hänvisa till att det var den andres vecka.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Sweet Sofia
    Donum skrev 2015-03-12 19:46:40 följande:

Oavsett färg och olikheter - som vårdnadshavare är du skyldig att tillgodose dina barns behov och det gäller oavsett vecka. Om den andra vårdnadshavaren av någon anledning är oförmögen att göra det så ska du göra det. Det går inte att ignorera barnens behov genom att hänvisa till att det var den andres vecka.

Det finns ibland avtal man har när man har varannan vecka som säger att man inte får blanda sig i den andres vecka. Och då har man ingen skyldighet att ordna barnvakt/ha barnet den veckan som inte är ens egen.
  • Donum
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 19:53:46 följande:

Det finns ibland avtal man har när man har varannan vecka som säger att man inte får blanda sig i den andres vecka. Och då har man ingen skyldighet att ordna barnvakt/ha barnet den veckan som inte är ens egen.

Nej, men man är fortfarande skyldig att tillgodose sina barns behov om den andre inte klarar av det.
  • Sweet Sofia
    Donum skrev 2015-03-12 19:55:31 följande:

Nej, men man är fortfarande skyldig att tillgodose sina barns behov om den andre inte klarar av det.

Skyldig nej. Borde ja.
  • Anonym (-)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 20:05:00 följande:

Skyldig nej. Borde ja.

Men är du helt tappad eller!? Hon citerade just en lagtext!
    Donum skrev 2015-03-12 19:39:51 följande:

Han är vårdnadshavare och som sådan har han "ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov av omvårdnad, trygghet och en god fostran blir tillgodosedda" (6 kap. 2 § FB). Vårdnadshavare är han oavsett vecka. Kan du inte tillgodose barnets behov så är han skyldig att göra det.

Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?