• Anonym (Mia)

Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?

Jag och barnens pappa har delad vårdnad och växelvis boende varannan vecka. Imorgon är det min tur att hämta barnen och min vecka inleds. Nu är det dock så att jag fått åka in akut till sjukhuset och blivit inlagd, och kommer således inte kunna hämta dom hur gärna jag än vill.
    Är det mitt ansvar att ordna någon annan som tar barnen? (Jag har ingen)
    Pappan vägrar att ha dom eftersom det är "min" vecka.

Jag tycker ju att det är rimligt att det faller på hans ansvar eftersom han är den andra vårdnadshavaren. Annars måste jag ju försöka ta mig härifrån hur dålig jag än är.

Vill gärna ha någon typ av källa.

• Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?
  • Anonym (123)

De finns verkligen folk till allt men ja kan ändå inte sluta förvånas!

Bryr han sig inte om sina barn alls bara för att de inte råkar va hans vecka. Menar säg att nåt av barnen skulle bli riktigt sjukt sådär akut (kanske rent av livshotande) på din vecka o du blev inlagd med barnet. Skulle han då inte va där eller ens hälsa på? "För att de e din vecka"?

Detta e såklart att dra de till nån form av

Maxgräns men ja förstår inte hur man tänker

som pappa. De viktigaste måste ju va att barnen har de bra o att de blir "kvar" på dagis o han stänger av telefonen....!?

Personalen är skyldig att ringa soc vid ett sådant tillfälle dvs om ingen kommer o hämtar barnet o de inte går att få tag i nån anhörig. Då blir de jourhem osv.

Oerhört synd om barnen om han sätter dem i den sitsen när han VET var du befinner dig o att du faktiskt inte kan ta hand om dem just nu, att du inte kan ta dig hem osv.

Finns de ingen "vettig" på hans sida som kan hjälpa till heller tex farmor, syster, kompis el nån som barnen faktiskt känner?

• Ab imo pectore

Mina barn bor också vv. 
    Själv hade jag med glädje fortsatt ha mina barn så länge det behövdes. Hade tagit med barnen till deras far om han hade legat inne så att dom fick träffa honom,hur mycket dom ville, varje dag om det var så. Allt för deras skull. Dina barns pappa ska ju vara glad att du ändå vill att det är han som ska ha dom när det nu är som, det är för dig. Hoppas han skärper sig.

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (Mia) skrev 2015-03-05 20:46:14 följande:

Det är förlossningsavdelningen jag fått åka till akut och är alltså inlagd på kvinnokliniken nu på grund av komplikationer. Så det är inte så att jag KAN lämna nu och komma tillbaka om en vecka, men jag måste ju ta hand om mina barn.

Har du ingen sambo som kan ta barnen?
  • MajaMaria79

Men vems är barnet du har i magen? Samma pappa? Då är han riktigt sjuk i huvudet.

En annan pappa? Kan det vara någon att fråga om han kan passa de stora barnen?

• Anonym (ännu en)
    Anonym (Mia) skrev 2015-03-05 18:37:24 följande:

Jag och barnens pappa har delad vårdnad och växelvis boende varannan vecka. Imorgon är det min tur att hämta barnen och min vecka inleds. Nu är det dock så att jag fått åka in akut till sjukhuset och blivit inlagd, och kommer således inte kunna hämta dom hur gärna jag än vill.

Jag tycker ju att det är rimligt att det faller på hans ansvar eftersom han är den andra vårdnadshavaren. Annars måste jag ju försöka ta mig härifrån hur dålig jag än är.

Jag kan typen. Det bästa är att ha all kommunikation på e-mail med en sådan man för att kunna spara den till eventuell framtida tvist. Härefter:

Detta har funkat för mig vid allvarlig sjukdom:

Jag skriver till pappan vilka dagar det gäller. Jag förklarar att om han inte vill ha barnen hos sig så antingen får barnen bo hos någon förälder på förskolan eller så blir det socialkontoret som får lösa det.

Båda dessa alternativ blir för pinsamma för honom. Fasaden är viktig, så han vill ju inte framstå i dålig dager för föräldrar i  förskoleklassen. Sedan jag börjat klargöra för honom vad som händer om han inte har barnen när jag är för sjuk för att ha dem, så har problemet löst sig.

Saken är den att ditt ex är dum i huvudet. Han förstår inte sjukdom, utan tror att du ojar dig lite och detta gäller även om du ligger inlagd på sjukhus.

Lycka till!
  • Anonym (Mia)

Tack för alla svar, jag ska ringa till soc imorgon och höra vad de säger men känner att om ingen som barnen känner kan hjälpa till, helst pappan, så får jag faktiskt åka hem själv och ta hand om dom. Hellre det än främlingar på jourhem... Men helst önskar jag ju att deras pappa kunde ta sig samman och ställa upp. Han är annars en bra och ansvarsfull förälder under den tiden han har barnen, bara väldigt ovillig att skjuta på sitt ungkarlsliv några dagar om han inte har något konkret att "tjäna" på det.

Pappan till det nya barnet är inte samma och vi bor inte tillsammans, han har tyvärr inte varken möjlighet eller den typen av relation med mina äldre barn att han kan ta dom.

• Anonym (Stackars barn)

Hur har det gått ts? Vad sa de på socialtjänstkontoret?

• tobbe01
    Anonym (baltazar) skrev 2015-03-05 19:41:47 följande:
    Det finns ingen källa eller lagtext i sig att hänvisa till i ditt fall.

Även om ni har VV så är det er förbannade plikt att sätta barnens behov före sina egna.

Den enda källa jag kan hänvisa till är sunt förnuft och rimlighet och pappan är en dum jävel.
    Hade varigt en annan sak om du skulle ut och roa dig eller ska åka bort med någon och få snabel-terapi. Då får du planera och lösa det.. Men hur planerar man sjukdom och sjukhus...

Ni har gemensam vårdnad och därmed gemensamt ansvar...
  • The past is now

Självklart är det PAPPAN som ska ta sitt jävla ansvar för SINA barn under tiden du är inlagd. Vilket pucko som tycker att han ska vägra. Alltså VA?

• Anonym (asta)
    Anonym (Mia) skrev 2015-03-05 18:37:24 följande:

Vad säger läkarna? Kan du åka hem? Är du svårt sjuk?
Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?