• Anonym (Mia)

Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?

Jag och barnens pappa har delad vårdnad och växelvis boende varannan vecka. Imorgon är det min tur att hämta barnen och min vecka inleds. Nu är det dock så att jag fått åka in akut till sjukhuset och blivit inlagd, och kommer således inte kunna hämta dom hur gärna jag än vill.
    Är det mitt ansvar att ordna någon annan som tar barnen? (Jag har ingen)
    Pappan vägrar att ha dom eftersom det är "min" vecka.

Jag tycker ju att det är rimligt att det faller på hans ansvar eftersom han är den andra vårdnadshavaren. Annars måste jag ju försöka ta mig härifrån hur dålig jag än är.

Vill gärna ha någon typ av källa.

• Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?
  • Anonym (Ambivalent)
    The past is now skrev 2015-03-06 18:20:52 följande:
    Jo men det finns det ju de som gör. I dag är det ju så många olika former av familjer. Vem har rätt att döma?
    Alltså, jag tror att särbo kan vara en väldigt bra lösning - när man är lite äldre och har var sina barn sedan förr. Då lever man med sina barn, sina mer eller mindre separata liv, rör inte ihop sin ekonomi, och träffas bara för mys när det passar båda. 

Men ska man ha BARN tillsammans så funkar ju inte det. Då måste båda vara närvarande när barnen är små, kunna avlasta varandra, turas om att passa barnen så att den andra kan sova ut eller gå ut och hämta andan... Dessutom känns det som bidragsfusk om man håvar in underhållsstöd, bostadsbidrag och kanske socialbidrag (vanligen mamman), fastän man faktiskt ÄR en familj.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Ambivalent) skrev 2015-03-06 21:58:19 följande:
    Alltså, jag tror att särbo kan vara en väldigt bra lösning - när man är lite äldre och har var sina barn sedan förr. Då lever man med sina barn, sina mer eller mindre separata liv, rör inte ihop sin ekonomi, och träffas bara för mys när det passar båda. 

Men ska man ha BARN tillsammans så funkar ju inte det. Då måste båda vara närvarande när barnen är små, kunna avlasta varandra, turas om att passa barnen så att den andra kan sova ut eller gå ut och hämta andan... Dessutom känns det som bidragsfusk om man håvar in underhållsstöd, bostadsbidrag och kanske socialbidrag (vanligen mamman), fastän man faktiskt ÄR en familj.
    Persbrant / Lundell är ju särbo och har två söner tillsammans.
  • Anonym (Ambivalent)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-03-06 22:25:29 följande:
    Persbrant / Lundell är ju särbo och har två söner tillsammans.
    Och de är idealföräldrarna..? Tyckte mig läsa en kolumn av Lundell där hon berättade om hur det är att vara medberoende till en alkoholist... Drömmer

Gissar att deras särboende är en överlevnadsstrategi från hennes sida, faktiskt.
  • Cilla93

Men herre gud han slutar ju inte vara förälder bara för att det inte är hans vecka. Och vad är det för en förälder som stänger av mobilen en hel helg? Han beter sig omåttligt omoget och sätter sig själv före sina barn. Urk. 

• Flygfotogen

Vad fan är det för förälder som "inte vill ha" sina barn extra? Hur i hela friden är man funtad då? I sådana här lägen ställer man upp om man så hatar den som ligger inlagd mer än någon annan. Det är ju FÖR BARNEN.

• Flygfotogen

Vägrar pappan så får väl din nuvarande kliva fram och ta lite ansvar. Du bär på hans barn så det minsta han kan göra är att möjliggöra så du får rätt vård under graviditeten. Innebär det att han får ta hand om dina äldre barn så får han fixa det. De får kanske en chans att lära känna varandra då.

• Anonym (ska)

Men om du nu ska föda ut ett syskon till dina nuvarande barn är det då inte dax att den nya ppappan och börjar få en relation till dom? Perfekt tillfälle att börja nu. Någon måste finnas en mamma/Pappa på dagis? Arbetskollega? Har du komplikationer nu så finns ju risk att du får.åka in fler gånger. Så underlätta för dig själv och försök introducera barnen för någon som kan passa dom vid krisläge.

• Anonym (asta)
    Anonym (Mia) skrev 2015-03-05 21:53:58 följande:

Tack för alla svar, jag ska ringa till soc imorgon och höra vad de säger men känner att om ingen som barnen känner kan hjälpa till, helst pappan, så får jag faktiskt åka hem själv och ta hand om dom. Hellre det än främlingar på jourhem... Men helst önskar jag ju att deras pappa kunde ta sig samman och ställa upp. Han är annars en bra och ansvarsfull förälder under den tiden han har barnen, bara väldigt ovillig att skjuta på sitt ungkarlsliv några dagar om han inte har något konkret att "tjäna" på det.

Pappan till det nya barnet är inte samma och vi bor inte tillsammans, han har tyvärr inte varken möjlighet eller den typen av relation med mina äldre barn att han kan ta dom.

Med all respekt men jag vägrar tro att han någonsin är en "bra och ansvarsfull förälder"! Det faller på sin egen orimlighet när han agerar som han gör.
  • Anonym (N)

Vilka jävla idioter det finns.

Skaffa en avlastningsfamilj, sen tycker jag att du ska försöka få hela boendet. Stackars barnen säger jag bara.

• Anonym (föräldraskap är livslångt)

Märkligt att inte TS rapporterar hur det går. Allt slutar i spekulatinoer. Kan det vara så att pappa ett känner sig lite blåst och svartsjuk och därför först svarar nekande om barnen. Innerst inne kommer han nog att ta hand om sina barn om det kräbs av honom. Men att hans exfru är beroende av honom när hon håller på och startar ny familj måste vara irriterande.. Pappa 2 är inte inspelad på barnen, kommer han ta hand om sitt barn när det behövs.

Folk ställer till dét för sig eller ställer de till med trolltrådar?

Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?