• Anonym (Mia)

Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?

Jag och barnens pappa har delad vårdnad och växelvis boende varannan vecka. Imorgon är det min tur att hämta barnen och min vecka inleds. Nu är det dock så att jag fått åka in akut till sjukhuset och blivit inlagd, och kommer således inte kunna hämta dom hur gärna jag än vill.
    Är det mitt ansvar att ordna någon annan som tar barnen? (Jag har ingen)
    Pappan vägrar att ha dom eftersom det är "min" vecka.

Jag tycker ju att det är rimligt att det faller på hans ansvar eftersom han är den andra vårdnadshavaren. Annars måste jag ju försöka ta mig härifrån hur dålig jag än är.

Vill gärna ha någon typ av källa.

• Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 13:57:23 följande:

Fast att vägra ta hand om sitt eget barn bara för det inte är "rätt" vecka, känns väldigt...ja, efterblivet.

Jag håller med. Men jag bet att det sker och har man varannan vecka så har man faktiskt inte bpgot ansvar att ordna barnvakt eller ta barnen själv den veckan som inte är ens egen.
  • Sweet Sofia
    Anonym (men herregud) skrev 2015-03-12 14:15:11 följande:

Tror du missuppfattar saker och ting, man är inte förälder enbart varannan vecka bara för att man är umgängesförälder varannan vecka.

Tycker fler borde lära sig vadatt vara förälder innebär innan man skaffar barn

Jag har inte missuppfattat!

Det finns föräldrar som enbart är förälder varannan vecka, som håller hårt på just varannan vecka.

Nu bor jag med mina små barns pappa men hade jag haft varannan vecka hade jag inte betett mig som ts ex.
  • Anonym (-)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 17:45:18 följande:

Jag håller med. Men jag bet att det sker och har man varannan vecka så har man faktiskt inte bpgot ansvar att ordna barnvakt eller ta barnen själv den veckan som inte är ens egen.

Inte juridiskt, men moraliskt.

Man ÄR ingen bra förälder om man inte är beredd att ställa upp för sitt barn varje dag, dygnet runt, året om.

Som sagt; vissa människor borde aldrig ha fått skaffa barn.
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 17:58:46 följande:

Inte juridiskt, men moraliskt.

Man ÄR ingen bra förälder om man inte är beredd att ställa upp för sitt barn varje dag, dygnet runt, året om.

Som sagt; vissa människor borde aldrig ha fått skaffa barn.

Man kan absolut vara bra förälder även om man bara är varannan vecka förälder!
  • Anonym (-)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 18:21:02 följande:

Man kan absolut vara bra förälder även om man bara är varannan vecka förälder!

Inte om man vägrar ta hand om sitt barn - ett barn man är FÖRÄLDER för vaaaaaarje sekund.
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 19:03:46 följande:

Inte om man vägrar ta hand om sitt barn - ett barn man är FÖRÄLDER för vaaaaaarje sekund.

Jodå, man kan absolut bara en bra förälder trots att man har barnet varannan vecka eller bara umgänge. Du ska inte döma alla för att de inte är som du.
  • Anonym (-)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 19:05:52 följande:

Jodå, man kan absolut bara en bra förälder trots att man har barnet varannan vecka eller bara umgänge. Du ska inte döma alla för att de inte är som du.

Du verkar ju inte riktigt ha alla hästar hemma.
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 19:17:58 följande:

Du verkar ju inte riktigt ha alla hästar hemma.

Eller så är jag inte lika dömande som dig... Allt är inte svart och vitt.
  • Anonym (-)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 19:19:24 följande:

Eller så är jag inte lika dömande som dig... Allt är inte svart och vitt.

Fast du förstår ju inte vad jag skriver. Det är inte bara jag som försökt få dig att fatta.

Exempelvis detta:
    Anonym (men herregud) skrev 2015-03-12 14:15:11 följande:

Tror du missuppfattar saker och ting, man är inte förälder enbart varannan vecka bara för att man är umgängesförälder varannan vecka.

Tycker fler borde lära sig vadatt vara förälder innebär innan man skaffar barn

• Pescetarian

Äh, andas! Hon driver bara med dig. ;) Provokatörer finns det gott om här.

Anonym (-) skrev 2015-03-12 19:23:27 följande:

Fast du förstår ju inte vad jag skriver. Det är inte bara jag som försökt få dig att fatta.

Exempelvis detta:

Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?