• Anonym (Mia)

Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?

Jag och barnens pappa har delad vårdnad och växelvis boende varannan vecka. Imorgon är det min tur att hämta barnen och min vecka inleds. Nu är det dock så att jag fått åka in akut till sjukhuset och blivit inlagd, och kommer således inte kunna hämta dom hur gärna jag än vill.
    Är det mitt ansvar att ordna någon annan som tar barnen? (Jag har ingen)
    Pappan vägrar att ha dom eftersom det är "min" vecka.

Jag tycker ju att det är rimligt att det faller på hans ansvar eftersom han är den andra vårdnadshavaren. Annars måste jag ju försöka ta mig härifrån hur dålig jag än är.

Vill gärna ha någon typ av källa.

• Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?
  • Anonym (baltazar)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-07 17:03:29 följande:
    Och pappan har ingen skyldighet att hämta om det inte är överenskommet eller hans vecka...
    Du har iofs en point

Ingen förälder har skyldighet att ta hand om sina barn
    Den enda skyldighet i lagen är underhåll.

Men normalbegåvad person med sina empatiska och sympatiska känslor på rätt våglängd och har fått någorlunda rätt "pott träning" funkar normalt och tar hand om sin avkomma.

Däremot står det jäkligt mycket i både lagar oh socialens föreskrifter att exempelvis Växelvis boende ställer höga krav på samarbete om barnen.

Jag vet exempelvis att mitt EX hatar mig till den milda grad och önskar att jag försvann från jorden yta och att jag fördärvat hela hennes liv. Vore det lagligt så skulle hon antagligen köra över mig med sin bil och det utan att blinka.

Men aldrig att hon för det skulle göra så för att jag låg på sjukhus eller var så sjuk att jag inte kunde ta hand om våra barn. Det handlar om att hon älskar sina barn utöver allt annat. utöver sitt hat och bitterhet mot mig..

Men du har rätt att ingen har skyldighet att hämta barnen om det inte är överenskommet eller hans vecka. Han har inte ens skyldighet att rädda livet på sina egna barn om man ska dra det väldigt på sin spets.

Dock kommer betyget senare i livet. Vem väljer barnet att hälsa på när barnet är självständigt och vuxet. Den som var där och fanns där eller den som sket i barnet för att det inte var den rätta veckan...

O det är en jäkla skillnad på... Vara på sjukhus eller vara sjuk och inte behöva ta barnen för att den andre vill på semester en vecka..

• Anonym (-)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-07 17:03:29 följande:

Och pappan har ingen skyldighet att hämta om det inte är överenskommet eller hans vecka...

Men hur många normalfungerade föräldrar svarar fritidspersonalen: "nej, jag kommer inte, det är inte min vecka!"!?

Öh, nä, men det är ditt barn - dygnet runt, varenda jävla dag i veckan, hela långa året om! Hämta sitt barn, ffs!
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 08:33:59 följande:

Men hur många normalfungerade föräldrar svarar fritidspersonalen: "nej, jag kommer inte, det är inte min vecka!"!?

Öh, nä, men det är ditt barn - dygnet runt, varenda jävla dag i veckan, hela långa året om! Hämta sitt barn, ffs!

Många gör det just för att det inte är dennes vecka. Korkat ja, men inget att göra åt.

Har man varannan vecka så har man.
  • Anonym (-)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 10:08:31 följande:

Många gör det just för att det inte är dennes vecka. Korkat ja, men inget att göra åt.

Har man varannan vecka så har man.

Det skulle jag kalla en icke normalfungerade förälder, som inte sätter sitt barns bästa främst.

Socialen brukar vara intresserad av att sätta in åtgärder för föräldrar som inte tycks förstå innebörden av ett föräldraskap.

Man undrar ju om sådana föräldrar öht är kapabla att läsa av det egna barnet?

Man borde tvingas genomgå flertalet tester innan man sätter barn till världen. Vissa människor borde verkligen inte få ha barn!
  • Anonym (-)

Intressant att höra vad pappan skulle säga, om mamman dog av den akuta åkomman hon var på sjukhus för.

"Nä, du vet, jag är bara pappa på halvtid. Så varannan vecka får barnen bo bredvid mammas gravsten, eller nått. Ja, hur som helst så kommer de inte hit iaf! Jag har aldrig skrivit under på att vara pappa på heltid!"

• Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 10:13:35 följande:

Det skulle jag kalla en icke normalfungerade förälder, som inte sätter sitt barns bästa främst.

Socialen brukar vara intresserad av att sätta in åtgärder för föräldrar som inte tycks förstå innebörden av ett föräldraskap.

Man undrar ju om sådana föräldrar öht är kapabla att läsa av det egna barnet?

Man borde tvingas genomgå flertalet tester innan man sätter barn till världen. Vissa människor borde verkligen inte få ha barn!

Fast att man som skilda föräldrar har varannan vecka med barnen är inte att varæ en icke normal fungerande förälder och inte heller något soc bryr sig om.

Soc har viktigare saker att göra.
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 10:15:52 följande:

Intressant att höra vad pappan skulle säga, om mamman dog av den akuta åkomman hon var på sjukhus för.

"Nä, du vet, jag är bara pappa på halvtid. Så varannan vecka får barnen bo bredvid mammas gravsten, eller nått. Ja, hur som helst så kommer de inte hit iaf! Jag har aldrig skrivit under på att vara pappa på heltid!"

Om den ena föräldern dör upphör varannan vecka boende och den andre blir förälder på heltid. Om det inte finns saker som gör denne föräldern ekstremt olämplig att ta hand om barnen.

Verkar som att du antingen missförstår och förlöjligar allt med flit eller att du bara provocerar. Eller en kombination.
  • Anonym (-)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 11:52:21 följande:

Fast att man som skilda föräldrar har varannan vecka med barnen är inte att varæ en icke normal fungerande förälder och inte heller något soc bryr sig om.

Soc har viktigare saker att göra.

Fast att vägra ta hand om sitt eget barn bara för det inte är "rätt" vecka, känns väldigt...ja, efterblivet.
  • Anonym (men herregud)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 11:55:07 följande:
    Om den ena föräldern dör upphör varannan vecka boende och den andre blir förälder på heltid.
    Tror du missuppfattar saker och ting, man är inte förälder enbart varannan vecka bara för att man är umgängesförälder varannan vecka.

Tycker fler borde lära sig vadatt vara förälder innebär innan man skaffar barn
  • Anonym (-)
    Anonym (men herregud) skrev 2015-03-12 14:15:11 följande:

Tror du missuppfattar saker och ting, man är inte förälder enbart varannan vecka bara för att man är umgängesförälder varannan vecka.

Tycker fler borde lära sig vadatt vara förälder innebär innan man skaffar barn

Precis!
Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?