Sweet Sofia skrev 2015-03-07 17:03:29 följande:
Och pappan har ingen skyldighet att hämta om det inte är överenskommet eller hans vecka...
Du har iofs en point
Ingen förälder har skyldighet att ta hand om sina barn
Den enda skyldighet i lagen är underhåll.
Men normalbegåvad person med sina empatiska och sympatiska känslor på rätt våglängd och har fått någorlunda rätt "pott träning" funkar normalt och tar hand om sin avkomma.
Däremot står det jäkligt mycket i både lagar oh socialens föreskrifter att exempelvis Växelvis boende ställer höga krav på samarbete om barnen.
Jag vet exempelvis att mitt EX hatar mig till den milda grad och önskar att jag försvann från jorden yta och att jag fördärvat hela hennes liv. Vore det lagligt så skulle hon antagligen köra över mig med sin bil och det utan att blinka.
Men aldrig att hon för det skulle göra så för att jag låg på sjukhus eller var så sjuk att jag inte kunde ta hand om våra barn. Det handlar om att hon älskar sina barn utöver allt annat. utöver sitt hat och bitterhet mot mig..
Men du har rätt att ingen har skyldighet att hämta barnen om det inte är överenskommet eller hans vecka. Han har inte ens skyldighet att rädda livet på sina egna barn om man ska dra det väldigt på sin spets.
Dock kommer betyget senare i livet. Vem väljer barnet att hälsa på när barnet är självständigt och vuxet. Den som var där och fanns där eller den som sket i barnet för att det inte var den rätta veckan...
O det är en jäkla skillnad på... Vara på sjukhus eller vara sjuk och inte behöva ta barnen för att den andre vill på semester en vecka..