• Anonym (Mia)

Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?

Jag och barnens pappa har delad vårdnad och växelvis boende varannan vecka. Imorgon är det min tur att hämta barnen och min vecka inleds. Nu är det dock så att jag fått åka in akut till sjukhuset och blivit inlagd, och kommer således inte kunna hämta dom hur gärna jag än vill.
    Är det mitt ansvar att ordna någon annan som tar barnen? (Jag har ingen)
    Pappan vägrar att ha dom eftersom det är "min" vecka.

Jag tycker ju att det är rimligt att det faller på hans ansvar eftersom han är den andra vårdnadshavaren. Annars måste jag ju försöka ta mig härifrån hur dålig jag än är.

Vill gärna ha någon typ av källa.

• Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?
  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Mia) skrev 2015-03-05 21:53:58 följande:

Tack för alla svar, jag ska ringa till soc imorgon och höra vad de säger men känner att om ingen som barnen känner kan hjälpa till, helst pappan, så får jag faktiskt åka hem själv och ta hand om dom. Hellre det än främlingar på jourhem... Men helst önskar jag ju att deras pappa kunde ta sig samman och ställa upp. Han är annars en bra och ansvarsfull förälder under den tiden han har barnen, bara väldigt ovillig att skjuta på sitt ungkarlsliv några dagar om han inte har något konkret att "tjäna" på det.

Pappan till det nya barnet är inte samma och vi bor inte tillsammans, han har tyvärr inte varken möjlighet eller den typen av relation med mina äldre barn att han kan ta dom.

Alltså, först tyckte jag synd om dig som hade ett så räligt ex. Men nu börjar jag undra hur du beter dig själv..? Hur kan du skaffa barn med en ny man, innan han, du, dina barn (och hans barn sedan förr?) har etablerat er som en familj..?
  • Anonym (-)

Fritids kommer att ringa dig, du meddelar att du är på sjukhus, fritids kontaktar då pappan och säger "hämta!".

• Anonym (asta)
    Anonym (-) skrev 2015-03-06 17:23:01 följande:

Fritids kommer att ringa dig, du meddelar att du är på sjukhus, fritids kontaktar då pappan och säger "hämta!".

Pappan kan ju ställa ungarna och packningen ute på gatan och hoppas på det bästa.
  • mammalovis

Jag har delvis hamnat i din situation, då barnets pappa har sviktande psykisk hälsa. Den gången hade han stuckit till sin mamma 20 mil bort när han inte blev inlagd på sjukhuset. Detta var min första dag på sommarjobbet och jag visste inget utan fick plötsligt på kvällen ett samtal från förskolan att jag fick åka och hämta omgående eller så fick de koppla in socialtjänsten. Självklart valde jag mitt barn, även om jag lämnade min kollega i sticket med 10 boende att lägga. Jag antar hon fick ringa in någon. Tack och lov hade jag jobbat där året innan, så jag inte blev dömd p g a detta, men resten av sommaren fick jag lösa med barnvakt eller mamma när jag jobbade kväll eller helg. Det går, men det är tufft och barnet accepterade att vara hos kompisar bara jag förberedde en stund genom att vara där.

I ditt fall låter det redan nu bra att fundera på hur du löser det om förlossningen sker "FEL" vecka. Antingen får du etablera ett nätverk eller också är det kanske bättre att socialtjänsten blir inblandad och ni får hjälp. Genom dem kanske pappan tar sitt förnuft tillfånga, när han har att välja på att bli bedömd som en olämplig förälder.

Har du eller han föräldrar eller syskon som kan hjälpa dig? Du kanske ändå behöver tänka igenom alla möjligheter. I värsta fall kanske till och med en pedagog kan erbjuda sin hjälp, allt beror ju omständigheterna och hur länge du förväntas behöva ligga inlagd.

Frågan är också när den "nya pappan" ska bli en del av ert liv? Det känns som du har ganska mycket att ta tag i.

• The past is now
    Anonym (Ambivalent) skrev 2015-03-06 17:20:28 följande:
    Alltså, först tyckte jag synd om dig som hade ett så räligt ex. Men nu börjar jag undra hur du beter dig själv..? Hur kan du skaffa barn med en ny man, innan han, du, dina barn (och hans barn sedan förr?) har etablerat er som en familj..?
    De kanske inte ska bli en familj dvs bo ihop. Utan lever som särbos.
  • Lord Hans

Du har alltså inte ett, utan flera barn med denna man? Intressant.

• Anonym (Ambivalent)
    The past is now skrev 2015-03-06 17:54:34 följande:
    De kanske inte ska bli en familj dvs bo ihop. Utan lever som särbos.
    Då skaffar man väl inte BARN tillsammans..?!! Spöke
  • The past is now
    Anonym (Ambivalent) skrev 2015-03-06 18:17:05 följande:
    Då skaffar man väl inte BARN tillsammans..?!! Spöke
    Jo men det finns det ju de som gör. I dag är det ju så många olika former av familjer. Vem har rätt att döma?
  • Anonym (!)

Självklart har din x-man ansvar för barnen. Har ni delad vårdnad så innebär inte det att ansvaret juridiskt upphör för att det inte är förälderns boendevecka. Om den ena av föräldrarna är förhindrad av rimliga skäl att ha ansvaret så faller ansvaret på den andra automatiskt. Och det faller på sin egen orimlighet att ansvaret endast skulle gälla på halvtid. Ponera att boendeföräldern skulle råka ut för en olycka och inte kunna hämta sina barn? Skulle det då plötsligt bli samhällets ansvar att ordna för barnen tillhördeom barnen har en vårdnadshavare till?

• Anonym (Ambivalent)
    The past is now skrev 2015-03-06 18:20:52 följande:
    Jo men det finns det ju de som gör. I dag är det ju så många olika former av familjer. Vem har rätt att döma?
    Det verkar ju inte fungera så bra enligt TS..?
Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?