• Anonym (orolig mamma)

Övergrepp på vår 4 månaders?

Jag har under flera års tid själv jobbat och jobbar med frågan om utsatta barn/hört/sett många mammor berätta om övergrepp som det visat sig att pappan utfört på deras gemensamma barn.
    En partner och pappa som de aldrig skulle kunnat tro något sådant om men där det sen ändå visat sig vara så. Där mammorna har en sådan ångest av att inte kunnat se tidigare, inte kunnat förhindra, "borde de inte ha märkt något - kunde de inte ha stoppat det?"
    Detta gör förstås att jag är väldigt vaksam själv, rent teoretiskt har full koll på vad man bör vara vaksam på. Har alltid tänkt att minsta tecken/misstanke/oro om något liknande så skulle jag lämna direkt etc etc...

Men är det så enkelt om man själv hamnar mitt i det? Och hur vet man? Jag har hur mycket kunskap som helst, både teoretiskt och hur man bör agera rent praktiskt... men när man väl står där själv med en partner man älskar (älskat?) och en oro som börjat gro, så är det inte så jäkla lätt ändå. Har man fel ödelägger man en människas liv. Fatta den fruktansvärda sorgen och ångesten som dabbar den som blir misstänkt för något så motbjudande fastän den inte gjort nått.
    Har man rätt i sin misstanke, å andra sidan, riskerar man att förstöra ett barns hela liv om man inte agerar på det - så fruktansvärt om ett barn blir utsatt och det inte blir uppdagat och barnet hjälpt!!!

Jag har nu själv fått barn med en man... och innan förlossningen tänkte jag inte ens tanken på honom som möjlig övergreppsman på vår dotter, så långt bort att jag aldrig ens skulle komma på tanken.
    Men efter att hon kommit har oron smugit sig på mig, av små små saker som jag knappt kan sätta fingret på. Jag har funnit mig själv stå i duschen och känna mig superstressad på att bli klar eftersom jag har en dålig känsla av att "något fel kanske händer". Jag började få en obehagskänsla då han skulle gå och byta blöja på henne. Jag upplevde också ofta att han "tog tillfället i akt att byta blöja" så snart jag duschade. Vissa ggr kunde jag fråga efter "böt du blöja?" och han ja:kar varpå jag frågar "varför, jag bytte ju precis innan jag duscha?" och han "jag tyckte det luktade kiss". Det finns fler sådana "småsaker" som bekymmrat mig.

Jag har slagits med denna oro och obehagskänsla. Å ena sidan känner jag "men gud, tänk om det inte alls är något, om jag är övermisstänksam pga mitt yrke, och så tror jag såhär om mitt barns pappa" och å andra sidan känner jag "men tänk om det är något fel, om jag har en magkänsla av faktiska skäl, och så blir jag ändå en sådan som inte märker eller agerar".

Det är väldigt subtilt, det jag "samlat på mig", svårt att helt ta på, men ändå så pass oroande för mig att jag antecknat "händelserna" för att kunna samla ihop en hel bild om det skulle behövas. Bör sägas att här påverkar förstås min yrkesbakgrund mig också. Många ggr, när något sådant här väl blivit tydligt och ofrånkomligt finner sig mamman (eller pappan för den delen) plötsligt i en sits där den vet att den byggt sin magkänsla på en massa saker men där hen inte kan presentera det såhär i efterhand. Därför känns anteckningar rätt.

Men så nu... här om dagen.. hände något way tydligare/större än vad jag ens varit i närheten av att notera tidigare. Tidigare har jag haft känslan av att något kan ha hänt men inte haft/funnit något som helst bevis/tecken för det reeelt. Det jag "antecknat" har endast varit min känsla och omständigheterna kring den.
    Men nu hade flickans pappa en stund ensam med henne - vilket inte händer så ofta. Det rörde sig om 1-2 timmar då de var ensamma. När jag sen bytte blöja på vår tjej så hade hon något vitt kring analen. OBS INTE spermalikt. Såg ungefär ut som om man smörjt med idominsalva eller liknande, det tagit upp av huden/torkats av och detta var resterna. Jag blev fundersam då jag inte använt någon form av salva på henne sista dagarna. Jag kikade därför närmare och jag ser då att hon är lite sårig/har en spricka/öm/tunn hud på ett ställe utanför analen. Jag kikar då även kring slidan och ser att hon är röd/öm på ett ställe där också. Det är dessa två fakta i kombo som jag reaferar på. Jag får nu panik!!! FINNS det naturliga förklaringar till detta - och det är jag som är så misstänksam att jag går igång direkt åt ett enda håll - eller är det här nått jag ska agera på direkt?
    En del av mig skriker att det måste va så att min man använt någon form av salva och möjligt förgripit sig på henne (kan inte tänka mig annat än finger)? en annan del av mig försöker finna logiska förklaringar. Men så tänker jag också: Kan det verkligen slumpa sig så att jag haft en underliggande oro OCH att jag sen upptäcker detta på henne just den dagen de två varit ensamma?? Jag ställer frågorna till mig själv lika mycket som till "er".... Jag vill ABSOLUT inte missa att agera, men jag vill inte utsätta min man för misstanke om det inte alls rörde sig om något sådant.

Jag vet knappt om det var fel eller rätt, vilket jag väl borde veta, men jag konfronterade på sätt och vis min man där direkt. Frågade bara "har du använt någon salva på henne idag?" och han svarade "nä" och jag "okej, vad konstigt för hon har något vitt här, undrar vad det kan va". Jag sa sen också att hon var röd/hade ett sår och att jag funderade på vad det kunde bero på, at jag inte sett det förut (obs, innan jag ens sa något till honom fotade jag faktiskt hur det såg ut). Han var ganska snabb på att säga ?ja jag vet inte / jag har inte gjort nått? och gå därifrån? vilket jag finner lite konstigt. Samtidigt blev han kanske illa till mods av undertonen om anklagning...?  Jag sa då ?om du nu inte vet vad det är blir du inte nyfiken på att se vad jag pratar om istället för att gå iväg?? Det framgick tillslut vad jag antydde och han blev arg och undrade hur jag kunde tro något sådant om honom. Men ja... det skulle ju en person som gjort något säga också förstås. Jag förtydligade att jag inte anklagar honom men att jag funderar på vad tusan det är och att - med min bakgrund - skulle jag aldrig låta bli att reagera.

Förstår att mitt inlägg är långt och svamligt, dessutom har jag utelämnat de andra "små tecknen" som väckt min misstanke.... Jag vet hur jag ska agera om jag måste gå vidare med detta? så det jag undrar ifrån är väl främst:

Vad kan det ha varit om det INTE var ett övergrepp? Finns det ens några möjliga logiska förklaringar? För jag har så svårt att se några sådana logiska förklaringar just nu...
    Hon har haft svårt med magen/hård i magen vilket förstås kan ge sprickor/öm anal?  men nu var det ett tag sedan hon bajsade - kan hon ändå få/ha fått sår/spricka där pga det? Varför är hon i så fall även rödlätt kring slidans mynning? Är det vanligt att bebisar är/blir det? Får man sprickor/sår i analen av andra anledningar än att där pressas ut för hårt bajs när man är förstoppad? För bajsa har hon som sagt inte på ett par dagar (vi har hjälp kring det på BVC) men förstoppad kan hon ju va. Hon har precis börjat med smakportioner... kan det vita på något vis vara från det? Det känns sjukt att ens skriva det men vill lämna alla möjliga detaljer och hon har ätit ?fast? föda (potatispuré) för första ggr nyligt innan detta. Kan det på något vis varit oprocessad potatis? Kan de få annan typ av vätska/flytning från slidan/rumpan som är vitaktig och lite "bitig" inte rinnig i konstistensen?

Om jag inte går vidare direkt, hur försäkrar jag mig ändå om att hon inte blir utsatt, hur kan jag säkra eventuella ?bevis? etc.  Så länge jag är föräldraledig är jag i hennes närhet i stort sett HELA tiden? men det kommer ju en dag då jag börjar jobba igen också. Den ger mig ångest.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-09 19:01
    EDIT:
    Skriver faktiskt i min TS att där finns andra saker som hör till historien som jag inte lyft.

Någonstans var/är jag så rädd att bara få kommentarer som "men Gud, anmäl direkt" att jag tryckte väldigt mycket på den motsatta sidan av historien (att det kanske är
    min förstorade rädsla). Hade jag istället skrivit ett inlägg som riktat sig på allt han gjort och sagt hade jag högst troligt fått motsatta reaktioner. Allt beror ju på vilka fakta man lägger fram...

Det är inte särskilt konstriktivt att enbart lämna kommentarer i stil med "du verkar ju sjuk" etc. Det jag bad om - om man nu ser mig som problemet - var att hjälpa mig finna logiska förklaringar till händelsen. Det tar jag tacksamt emot.
  • Svar på tråden Övergrepp på vår 4 månaders?
  • Anonym (Hemskt!)
    Anonym (nn) skrev 2015-03-10 19:00:31 följande:

Kan inte folk läsa ALLT Ts skrivit innan ni kommenterar? Klicka 'visa endast' under TS.
    Blir lätt irriterande att läsa en massa påhopp mot TS om att hon är paranoid osv när ni inte ens läst allt hon skrivit.
    Man ska aldrig ta en massa mediciner (som vissa skrivit) som ångestdämpade när man endast är orolig och misstänksam. Ibland bör man lita på sin magkänsla. Det är något inbyggt i människan sedan vi föddes att ha instinkter som varnar oss. Att dämpa och skjuta undan tankarna är inte hälsosamt!
    Istället bör nu TS se till att filma honom i smyg under en längre tid för att se så att allt står rätt till.
    Sen så tycker jag inte folk, framförallt män, ska detta med pedofili och våldtäkt personligt! Skärp er!
    Det här handlar inte om Er och Era personliga problem. Det handlar om TS och hennes situation, respektera det.

Filmar hon och misstror hon sin sambo kan man ju hoppas sambon har vett nog och lämnar ts och då även anmäler henne, det är hon som är ner i sitt barns underliv och tar kort och rådar runt och försöker hitta bevis på sin förmodligen oskyldiga sambo. Ts analyserar och överdriver och det syns i varje inlägg tyvärr. Det är ts som begår övergrepp i sin jakt på att få sin sambo stämplad som pedofil. Det här kommer aldrig sluta lyckligt, stackars barn! Hur ska det bli när barnet ev får en manlig förskolepedagog eller en manlig lärare, fritidspedagog eller skräcken, en manlig simlärare? Inget av det hon skriver bevisar eller ens visar på att han gjort något mot sitt barn och att misstro sin sambo på det här sättet är ju hemskt! Och till dem som säger separera, ja han är fortfarande pappa och har umgänge och han kommer ganska snart (tiden går fort) att ha barnet själv på umgänge, även över natten. Fortsätter ts så här så är det nog ändå inte hon som lämnar det är nog sambon.
  • Anonym (nn)
    Anonym (justdet) skrev 2015-03-10 19:25:32 följande:
    Nej.

Såvida du inte menar att det är TS som ser missbruk och övergrepp när det inte finns?
    Och det därför är ett problem som endast finns hos TS?
    Va?
    Jag förstår inte vad du skriver, tyvärr.
    Jag menar att detta handlar om TS och hennes situation, inte om utsatta pappor och andra som vädrat sina problem i tråden.
    Många har problem med att skilja på en individs situation och sin egen.
    Väldigt många är också känsliga när det gäller just pedofili och våldtäkt och ser det som en anklagelse mot alla män när det egentligen handlar om EN individ som är man. Det är ingen som anklagar någon utan TS vill ha hjälp med sin situation och hur hon kan gå tillväga.
    Hon har fått många tips och råd i tråden. Ingen har sagt att TS man är skyldig, utan att hon ska se till att hennes oro inte är befogad och det gör hon bäst genom att ta till sig av tips och råd från människor som är kunniga inom området.
  • Anonym (nn)
    Anonym (Hemskt!) skrev 2015-03-10 19:27:27 följande:
    Filmar hon och misstror hon sin sambo kan man ju hoppas sambon har vett nog och lämnar ts och då även anmäler henne, det är hon som är ner i sitt barns underliv och tar kort och rådar runt och försöker hitta bevis på sin förmodligen oskyldiga sambo. Ts analyserar och överdriver och det syns i varje inlägg tyvärr. Det är ts som begår övergrepp i sin jakt på att få sin sambo stämplad som pedofil. Det här kommer aldrig sluta lyckligt, stackars barn! Hur ska det bli när barnet ev får en manlig förskolepedagog eller en manlig lärare, fritidspedagog eller skräcken, en manlig simlärare? Inget av det hon skriver bevisar eller ens visar på att han gjort något mot sitt barn och att misstro sin sambo på det här sättet är ju hemskt! Och till dem som säger separera, ja han är fortfarande pappa och har umgänge och han kommer ganska snart (tiden går fort) att ha barnet själv på umgänge, även över natten. Fortsätter ts så här så är det nog ändå inte hon som lämnar det är nog sambon.
    Fast, nog måste man sätta sin egen stolthet åt sidan och göra det bästa för sitt barn?
    Om han nu inte är skyldig så vad gör det om hon filmar honom i smyg när han sköter om barnet? Hur tar någon skada av det? Barnet är för litet och mannen vet ingenting om det.
    Så återigen, hur tar någon av dem skada av att bli smygfilmad under en kort period för att stilla TS oro?
    Jag vet inte hur det är med dig men jag skulle göra allt för att se till att mitt barn mår bra, sen så läser du och jag TS helt olika....jag ser mer som TS söker efter svar som säger att hon är paranoid och att mannen är oskyldig. För mig låter som hon försöker hitta fel på sig själv istället för att ta till med praktiska lösningar på problemet.
  • Anonym (xx)

Så -hur gick det på BVC ts ? 

Jag tycker så här : Om man ens tänker tanken om sin man / sambo / bebis så ja, då ligger det kanske nåt i det ? Varför skulle man annars slås av tanken.

Jag tror ju på det där med magkänsla energier och allt sånt. Om du är en sån person och vet med dig att du är normal så att säga och brukar ha rätt i din känsla tycker jag du ska gå på den.

• Anonym (anklagad)

Man ska aldrig ta en massa mediciner (som vissa skrivit) som ångestdämpade när man endast är orolig och misstänksam. Ibland bör man lita på sin magkänsla. Det är något inbyggt i människan sedan vi föddes att ha instinkter som varnar oss. Att dämpa och skjuta undan tankarna är inte hälsosamt!

Det var just lätt ångestdämpande medicin (ej massa som du skrev) + terapi som fick mamman till mitt barn att komma över sina fobier om att jag skulle vara pedofil. Inget annat hjälpte. Magkänslan är fel ibland tyvärr. Därav dessa fobier.
  • Anonym (nn)
    Anonym (anklagad) skrev 2015-03-10 19:50:48 följande:
    Det var just lätt ångestdämpande medicin (ej massa som du skrev) + terapi som fick mamman till mitt barn att komma över sina fobier om att jag skulle vara pedofil. Inget annat hjälpte. Magkänslan är fel ibland tyvärr. Därav dessa fobier.
    Ibland kan man ha fel men då är det extra viktigt att först se till att man också har fel innan man anklagar eller ignorerar problemet.
    Hur som helst hoppas jag TS tar till sig av alla råd hon fått i tråden då det kan hjälpa i hennes situation.
  • Anonym (malin)

Först vill jag bara skriva att det är vanligt att små flickor blir röda och irriterade i slidan.

Sen tror jag att du behöve hjälp med din oro och mmisstänksamhet mot din man.

Det finns inget konstigt med att han byter blöja om han tycker det luktar kiss trots att du redan bytt.

Kanske att du har depression eller bara är "arbetsskadad" men för er relations skull så bör du få hjälp.

• Anonym (Lizzie Lei)

Kan inte folk läsa ALLT Ts skrivit innan ni kommenterar? Klicka 'visa endast' under TS.
    Blir lätt irriterande att läsa en massa påhopp mot TS om att hon är paranoid osv när ni inte ens läst allt hon skrivit.
    Istället bör nu TS se till att filma honom i smyg under en längre tid för att se så att allt står rätt till.
    Sen så tycker jag inte folk, framförallt män, ska detta med pedofili och våldtäkt personligt! Skärp er!
    Det här handlar inte om Er och Era personliga problem. Det handlar om TS och hennes situation, respektera det.

Och genom att smygfilma honom förstör hon tilliten ännu mera om han är oskyldig. TS är rejält yrkesskadad och har säkerligen en förlossningsdepression som inte lämnar barnet ifrån sig till dess fader utan hittar på en massa för att kunna lägga band helt och hållet på flickebarnet. Tänk om mannen har samma tankar om TS. Att hon utesluter honom för att kunna begå övergrepp och han kan inte ens kontrollera det för ts lämnar inte ifrån sig barnet. Nä TS bör lämna mannen om hon inte har någon tillit till honom. Vem vill leva och dela sitt liv med någon man inte litar på? Och eftersom bebisen är så pass liten kommer ju bebisen automatiskt bo hos henne i början och då kommer hon ju automatiskt utesluta honom ur barnets liv genom att man tar umgänget via soc också berättar hon om pedofilen hon skaffade barn med
  • Anonym (nn)
    Anonym (Lizzie Lei) skrev 2015-03-10 20:01:26 följande:
    Och genom att smygfilma honom förstör hon tilliten ännu mera om han är oskyldig. TS är rejält yrkesskadad och har säkerligen en förlossningsdepression som inte lämnar barnet ifrån sig till dess fader utan hittar på en massa för att kunna lägga band helt och hållet på flickebarnet. Tänk om mannen har samma tankar om TS. Att hon utesluter honom för att kunna begå övergrepp och han kan inte ens kontrollera det för ts lämnar inte ifrån sig barnet. Nä TS bör lämna mannen om hon inte har någon tillit till honom. Vem vill leva och dela sitt liv med någon man inte litar på? Och eftersom bebisen är så pass liten kommer ju bebisen automatiskt bo hos henne i början och då kommer hon ju automatiskt utesluta honom ur barnets liv genom att man tar umgänget via soc också berättar hon om pedofilen hon skaffade barn med
    Som sagt, jag kan bara utgå från mig själv och för mig skulle mitt barns säkerhet komma först. Jag ser inte hur det förstör något, snarare så om han visar sig vara oskyldig så stärks min kärlek gentemot honom då jag vet att han är oskyldig. Det handlar ju bara om en kortare period och sen om det visar sig att han inte är skyldig så kan man ta tag i terapi osv.
    Jag tycker faktiskt det viktigaste i denna situationen är barnet och om du har läst TS andra inlägg så ser du att det inte är första gången varningsflaggorna visat sig.
    Efter en eller två gånger, okej, men efter flera? Nej, då tycker jag faktiskt man har en skyldighet att ta reda på vad som egentligen försigår.
    Man ska aldrig ignorera sin magkänsla.
  • Anonym (Omg)
    Anonym (nn) skrev 2015-03-10 19:35:06 följande:

Fast, nog måste man sätta sin egen stolthet åt sidan och göra det bästa för sitt barn?

Om han nu inte är skyldig så vad gör det om hon filmar honom i smyg när han sköter om barnet? Hur tar någon skada av det? Barnet är för litet och mannen vet ingenting om det.

Så återigen, hur tar någon av dem skada av att bli smygfilmad under en kort period för att stilla TS oro?

Jag vet inte hur det är med dig men jag skulle göra allt för att se till att mitt barn mår bra, sen så läser du och jag TS helt olika....jag ser mer som TS söker efter svar som säger att hon är paranoid och att mannen är oskyldig. För mig låter som hon försöker hitta fel på sig själv istället för att ta till med praktiska lösningar på problemet.

Hur hade du reagerat om din respektive filmade dig för att hen misstänker att du antastar ditt barn? Och sedan hade den enda motiveringen till dennes misstankar varit att flickan var röd i stjärten? Som majoriteten av spädbarn blir ibland?

Jag hade hellre sett att jag blev dumpad av mitt barns pappa med delad vårdnad så länge han inte kan bevisa i rättegång att jag är en opassande föräldrer (vilket inte hade gått om jag är oskyldig) än att min integritet blir kränkt av mannen jag lever med som smygfilmar mig för att han inte litar på mig som förälder eller människa öht. Vad händer när/om ts finner att pappan är oskyldig och enbart kärleksfull som förälder, fortsätter man bara och låtsas som ingenting? Berättar man att "älskling, jag misstänkte att du antastat vår dotter så jag smygfilmade dig ett tag när du böt blöja, men det är lugnt du är grön"

Så kan man ju visserligen göra men personligen hade jag stuckit samma sekund jag insåg att jag lever med en människa som tror det absolut värsta om mig så lättvindigt.
Svar på tråden Övergrepp på vår 4 månaders?