• Anonym (orolig mamma)

Övergrepp på vår 4 månaders?

Jag har under flera års tid själv jobbat och jobbar med frågan om utsatta barn/hört/sett många mammor berätta om övergrepp som det visat sig att pappan utfört på deras gemensamma barn.
    En partner och pappa som de aldrig skulle kunnat tro något sådant om men där det sen ändå visat sig vara så. Där mammorna har en sådan ångest av att inte kunnat se tidigare, inte kunnat förhindra, "borde de inte ha märkt något - kunde de inte ha stoppat det?"
    Detta gör förstås att jag är väldigt vaksam själv, rent teoretiskt har full koll på vad man bör vara vaksam på. Har alltid tänkt att minsta tecken/misstanke/oro om något liknande så skulle jag lämna direkt etc etc...

Men är det så enkelt om man själv hamnar mitt i det? Och hur vet man? Jag har hur mycket kunskap som helst, både teoretiskt och hur man bör agera rent praktiskt... men när man väl står där själv med en partner man älskar (älskat?) och en oro som börjat gro, så är det inte så jäkla lätt ändå. Har man fel ödelägger man en människas liv. Fatta den fruktansvärda sorgen och ångesten som dabbar den som blir misstänkt för något så motbjudande fastän den inte gjort nått.
    Har man rätt i sin misstanke, å andra sidan, riskerar man att förstöra ett barns hela liv om man inte agerar på det - så fruktansvärt om ett barn blir utsatt och det inte blir uppdagat och barnet hjälpt!!!

Jag har nu själv fått barn med en man... och innan förlossningen tänkte jag inte ens tanken på honom som möjlig övergreppsman på vår dotter, så långt bort att jag aldrig ens skulle komma på tanken.
    Men efter att hon kommit har oron smugit sig på mig, av små små saker som jag knappt kan sätta fingret på. Jag har funnit mig själv stå i duschen och känna mig superstressad på att bli klar eftersom jag har en dålig känsla av att "något fel kanske händer". Jag började få en obehagskänsla då han skulle gå och byta blöja på henne. Jag upplevde också ofta att han "tog tillfället i akt att byta blöja" så snart jag duschade. Vissa ggr kunde jag fråga efter "böt du blöja?" och han ja:kar varpå jag frågar "varför, jag bytte ju precis innan jag duscha?" och han "jag tyckte det luktade kiss". Det finns fler sådana "småsaker" som bekymmrat mig.

Jag har slagits med denna oro och obehagskänsla. Å ena sidan känner jag "men gud, tänk om det inte alls är något, om jag är övermisstänksam pga mitt yrke, och så tror jag såhär om mitt barns pappa" och å andra sidan känner jag "men tänk om det är något fel, om jag har en magkänsla av faktiska skäl, och så blir jag ändå en sådan som inte märker eller agerar".

Det är väldigt subtilt, det jag "samlat på mig", svårt att helt ta på, men ändå så pass oroande för mig att jag antecknat "händelserna" för att kunna samla ihop en hel bild om det skulle behövas. Bör sägas att här påverkar förstås min yrkesbakgrund mig också. Många ggr, när något sådant här väl blivit tydligt och ofrånkomligt finner sig mamman (eller pappan för den delen) plötsligt i en sits där den vet att den byggt sin magkänsla på en massa saker men där hen inte kan presentera det såhär i efterhand. Därför känns anteckningar rätt.

Men så nu... här om dagen.. hände något way tydligare/större än vad jag ens varit i närheten av att notera tidigare. Tidigare har jag haft känslan av att något kan ha hänt men inte haft/funnit något som helst bevis/tecken för det reeelt. Det jag "antecknat" har endast varit min känsla och omständigheterna kring den.
    Men nu hade flickans pappa en stund ensam med henne - vilket inte händer så ofta. Det rörde sig om 1-2 timmar då de var ensamma. När jag sen bytte blöja på vår tjej så hade hon något vitt kring analen. OBS INTE spermalikt. Såg ungefär ut som om man smörjt med idominsalva eller liknande, det tagit upp av huden/torkats av och detta var resterna. Jag blev fundersam då jag inte använt någon form av salva på henne sista dagarna. Jag kikade därför närmare och jag ser då att hon är lite sårig/har en spricka/öm/tunn hud på ett ställe utanför analen. Jag kikar då även kring slidan och ser att hon är röd/öm på ett ställe där också. Det är dessa två fakta i kombo som jag reaferar på. Jag får nu panik!!! FINNS det naturliga förklaringar till detta - och det är jag som är så misstänksam att jag går igång direkt åt ett enda håll - eller är det här nått jag ska agera på direkt?
    En del av mig skriker att det måste va så att min man använt någon form av salva och möjligt förgripit sig på henne (kan inte tänka mig annat än finger)? en annan del av mig försöker finna logiska förklaringar. Men så tänker jag också: Kan det verkligen slumpa sig så att jag haft en underliggande oro OCH att jag sen upptäcker detta på henne just den dagen de två varit ensamma?? Jag ställer frågorna till mig själv lika mycket som till "er".... Jag vill ABSOLUT inte missa att agera, men jag vill inte utsätta min man för misstanke om det inte alls rörde sig om något sådant.

Jag vet knappt om det var fel eller rätt, vilket jag väl borde veta, men jag konfronterade på sätt och vis min man där direkt. Frågade bara "har du använt någon salva på henne idag?" och han svarade "nä" och jag "okej, vad konstigt för hon har något vitt här, undrar vad det kan va". Jag sa sen också att hon var röd/hade ett sår och att jag funderade på vad det kunde bero på, at jag inte sett det förut (obs, innan jag ens sa något till honom fotade jag faktiskt hur det såg ut). Han var ganska snabb på att säga ?ja jag vet inte / jag har inte gjort nått? och gå därifrån? vilket jag finner lite konstigt. Samtidigt blev han kanske illa till mods av undertonen om anklagning...?  Jag sa då ?om du nu inte vet vad det är blir du inte nyfiken på att se vad jag pratar om istället för att gå iväg?? Det framgick tillslut vad jag antydde och han blev arg och undrade hur jag kunde tro något sådant om honom. Men ja... det skulle ju en person som gjort något säga också förstås. Jag förtydligade att jag inte anklagar honom men att jag funderar på vad tusan det är och att - med min bakgrund - skulle jag aldrig låta bli att reagera.

Förstår att mitt inlägg är långt och svamligt, dessutom har jag utelämnat de andra "små tecknen" som väckt min misstanke.... Jag vet hur jag ska agera om jag måste gå vidare med detta? så det jag undrar ifrån är väl främst:

Vad kan det ha varit om det INTE var ett övergrepp? Finns det ens några möjliga logiska förklaringar? För jag har så svårt att se några sådana logiska förklaringar just nu...
    Hon har haft svårt med magen/hård i magen vilket förstås kan ge sprickor/öm anal?  men nu var det ett tag sedan hon bajsade - kan hon ändå få/ha fått sår/spricka där pga det? Varför är hon i så fall även rödlätt kring slidans mynning? Är det vanligt att bebisar är/blir det? Får man sprickor/sår i analen av andra anledningar än att där pressas ut för hårt bajs när man är förstoppad? För bajsa har hon som sagt inte på ett par dagar (vi har hjälp kring det på BVC) men förstoppad kan hon ju va. Hon har precis börjat med smakportioner... kan det vita på något vis vara från det? Det känns sjukt att ens skriva det men vill lämna alla möjliga detaljer och hon har ätit ?fast? föda (potatispuré) för första ggr nyligt innan detta. Kan det på något vis varit oprocessad potatis? Kan de få annan typ av vätska/flytning från slidan/rumpan som är vitaktig och lite "bitig" inte rinnig i konstistensen?

Om jag inte går vidare direkt, hur försäkrar jag mig ändå om att hon inte blir utsatt, hur kan jag säkra eventuella ?bevis? etc.  Så länge jag är föräldraledig är jag i hennes närhet i stort sett HELA tiden? men det kommer ju en dag då jag börjar jobba igen också. Den ger mig ångest.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-09 19:01
    EDIT:
    Skriver faktiskt i min TS att där finns andra saker som hör till historien som jag inte lyft.

Någonstans var/är jag så rädd att bara få kommentarer som "men Gud, anmäl direkt" att jag tryckte väldigt mycket på den motsatta sidan av historien (att det kanske är
    min förstorade rädsla). Hade jag istället skrivit ett inlägg som riktat sig på allt han gjort och sagt hade jag högst troligt fått motsatta reaktioner. Allt beror ju på vilka fakta man lägger fram...

Det är inte särskilt konstriktivt att enbart lämna kommentarer i stil med "du verkar ju sjuk" etc. Det jag bad om - om man nu ser mig som problemet - var att hjälpa mig finna logiska förklaringar till händelsen. Det tar jag tacksamt emot.
  • Svar på tråden Övergrepp på vår 4 månaders?
  • Lady Godiva
    Anonym (Lämna nu) skrev 2015-03-10 05:46:26 följande:

Du ska alltid följa din instinkt. Känner du att nåt är fel så kan det mycket väl vara så. Jag tycker du borde satt stopp för det där med blöjbytena så fort det började kännas suspekt. Jag tycker inte det låter normalt att springa och byta blöja så fort man är ensam med barnet. Speciellt när du talat om för han att du bytt precis. Min erfarenhet är att pappan ger mat till barnet i tid och otid som ett sätt att sköta om. Sen hans reaktion när du frågar är inte heller normal. Jag skulle ha varit ärlig med min man och sagt exakt hur jag känner. Hellre att han känner sig obekväm än att utsätta mitt barn för något i onödan.

Ja men naturligtvis. Lämna! En mors instinkt är alltid rätt! Mannen är alltid den onde! Jisses...

Här har vi en kvinna som långt innan hon fick barn såg sin man nästan naken i en i hennes tycke märklig situation med sin dotter, men hennes mage åstadkom inte minsta knorr(fast det berodde kanske som någon sade på att det ju inte var hennes barn, det var väl inte så noga då kanske...) och hon gjorde inget åt saken. I själva verket litade hon så mycket på mannen att hon själv skaffade barn med honom.

Jag tycker det är ganska uppenbart att TS är skadad av sitt jobb och otroligt osäker och överbeskyddande. Ska man börja gasta "lämna!" ska man väl göra det åt barnets far. Herregud, mamman inspekterar dotterns underliv (kanske pillar och petar lite också) samt fotograferar, det är väl suspekt beteende om något? Är det inte övergrepp att fotografera underliv på små barn? Visst, hon säger sig ha en magkänsla, men nu är hon mamma. Det är inte yrkeskvinnan TS som agerar. I sitt yrke måste hon slå larm vid eventuell misstanke om övergrepp, men hemma kan hon alltså mer eller mindre begå övergrepp själv på grund av en magkänsla?!

Det här får mig att undra hur många pappor som oskyldigt anklagats för övergrepp efter att TS haft med deras barn att göra. Vem vet hur pålitlig hennes magkänsla egentligen är...? Eller har jag missförstått, är det så att TS jobbar med barn som man redan vet har utsatts för övergrepp?
    Är det du vill säga värt mitt svar?
  • K med lilla E
    Haskel skrev 2015-03-10 22:32:19 följande:

Att smygfilma kommer inte att lugna TS ett dugg. Så länge hon inte finner något uppenbart kommer hon enbart se filmerna om och om igen för att hitta saker som kan tolkas början/försök till övergrepp. Hon kommer inte att kunna sluta filma.

Att filma kommer enbart spä på hennes oro. Tänk på hur du själv ser ut när du byter blöja. Du måste torka, tvätta, smörja, pudra kring barnets kön. Allt vidrörande kring könet, busande och gullande med barnet kan tolkas som sexuellt om man vill.

Som en parentes kan jag, som man, även nämna att jag aldrig kunnat förlåta en sådan misstro som smygfilmning innebär. Då vore förtroende som bortblåst, likaså förhållandet. 

Håller helt med dig. Hon kommer att tolka de filmerna om och om igen och inte bli ett dugg lugnare.

Och som du skriver, mitt förtroende för en sådan person hade också för alltid varit borta. Aldrig att jag hade förlåtit något sådant.

• Lady Godiva
    Anonym (justdet) skrev 2015-03-10 11:24:17 följande:
    Därför att jag arbetat med kollegor från andra kulturer, där en son fortfarande är lite bättre (eller kanske bara roligare) än en dotter. En beskrev förtjust hur den sögs in i näsan när hun luktade på sin späda sons snopp. Inget sexuellt alls i det, hon var bara glad för att hennes barn hade en fin penis. Ungefär som att räkna tår och fingrar.
    Jag har aldrig gjort det själv, men jag är ju också uppväxt i Sverige, där sådant är oacceptabelt.
    Men du sade ju att folk pussar på sina söners penisar. Det du beskriver nu är ju inte pussande utan sniffande. Inte för att det känns mer okej så här spontant men det är väl en fråga om vad som är accepterat i den kultur där man bor.

Jag skulle inte pussa min sons penis (om inte annat så för att om någon sk*tnödig typ får reda på det ringer denne omedelbart soc) men i de kulturer där man gör det (om man nu gör det, vilket du fortfarande inte visat) ser man det kanske inte som en sexuell handling. Och det är väl fint om människor inte ser precis all kontakt med barns könsorgan som en sexuell handling. Det är väl egentligen den som tänker tanken att en mamma som pussar sin son på penis har sexuella motiv som är sjuk? Så länge det är frågan om ett spädbarn finns det ju egentligen ingen anledning att tro något sådant.

Men det här påståendet ger mig Sd:vibbar - ännu ett sätt att visa hur hemska di däringa utlänningarna är.
  • Anonym (magkänsla)

Ts
    Jag förstår att du är orolig, men det är mycket annat jag inte förstår.
    Om du på allvar tror att din man förgriper sig på er lilla dotter så borde du ju direkt ingripa o ta henne därifrån. Du pratar om din magkänsla hela tiden. Brukar din magkänsla i andra sammanhang vara rätt? I så fall förstår jag inte varför du väntar.
    Du har dessutom iaktaggit honom med sina andra barn o det har också oroat dig.
    Hur kom det sig att du valde att skaffa barn med denna man? Eftersom du alltså redan upplevt vissa saker besynnerliga i hans kontakt med sina äldre barn.
    Det ska ju trots allt inte finnas en tillstymmelse av oro eller misstanke (trots ditt jobb eller kanske just pga att du vet så mycket!)
    Det verkar skumt allting du beskriver, men det kan ju också vara du som inte riktigt är ok. Det verkar i mina ögon väldigt konstigt att ta foton på sitt barns underliv som dokumentation, att hela tiden undra varför Pappan byter blöja o varför persiennnerna är nere osv...och ändå inte göra mer än att skriva på familjeliv!
    Du borde verkligen prata med någon om detta. Säg till på BVC o gör det direkt, det finns ju ingen tid att förlora. Antingen har du rätt i dina misstankar o då måste ditt barn o hans äldre barn skyddas omedelbart. Eller så kanske du själv behöver hjälp? Vanligtvis går man ju inte runt o oroar sig för att Pappan till ens barn, den man man älskar, skulle förgripa sig på barnet.
    Som sagt, konstigt att du skriver här, känner du en så stark misstanke så borde du ju självklart agera på det. Det är en bebis vi pratar om, totalt skyddslös.

• Anonym (annan tolkning)

Säg så här till din man: Jag misstänker att du begår sexuella övergrepp på vår dotter. Oberoende av om jag har rätt eller fel, så behöver vi prata med någon utomstående, för så här kan jag inte fortsätta.

På det här sättet kan du klara dig igenom en utredning med hedern i behåll, oberoende av om du har rätt eller fel. För om du anmäler eller smygfilmar, och det visar sig att du har fel, då tror jag ni får svårt att reparera er relation.

• Anonym (Hoppas inte)

Hahaha "det skulle även dr Phil säga", skönaste kommentaren ;)

• Lady Godiva
    Anonym (svårt) skrev 2015-03-10 10:59:22 följande:

´Säker kan man inte vara, men allt du beskriver är vagt, så det mest troliga är , är att du är yrkesskadad.
    Magkänsla i all ära, men man tolkar utifrån de erfarenheter man har.
    Om det skulle vara övergrepp...

Vilket fullständigt osannolikt sammanträffande att du som arbetar med utsatta barn, skulle lyckats träffa en av de, trots allt, få pedofiler som finns.
    Just sayin.

Ja, exakt. Jag tror TS är miljöskadad av sitt arbete helt enkelt.

Och det säger jag inte för att vara taskig, TS. Jag förstår ärligt talat inte varför du reagerar så aggressivt när folk kommer med annat än övergrepp som möjlig orsak till dotterns rodnad och säger att du nog är överkänslig på grund av ditt jobb. Vill du att det ska vara övergrepp?
    Anonym (Trebarnspappa) skrev 2015-03-10 11:16:55 följande:

Seriöst:
    1. Sök hjälp.
    2. Lär dig lite om barn.

Har själv tre barn och törs inte tänka på hur många gånger jag skulle kunna ha blivit misstänkt för övergrepp, om man hade velat tolka det så och letat efter detaljer som styrker det.

Under ett barns uppväxt har man ofta anledning att vara och pilla i de nedre regionerna, både på flickor och pojkar. Att det uppstår rodnader och sprickor där är inte ett dugg ovanligt och det är ju vanligen därför man är där och pillar. Kan inte räkna hur många gånger jag har fingrarna i närheten analen på mina mina barn. Men att det skulle finnas något SEXUELLT i det har aldrig ens föresvävat mig.

Vet inte ens hur jag skulle ha reagerat om mina barns mamma hade anklagat mig för det. Hade nog varit mycket svårt att smälta att hon skulle kunnat tro något sådant om mig.

Det måste vara jobbigt att vara man med tanke på hur lättvindigt somliga kastar ur sig anklagelser om övergrepp mot främst just män. Jag skulle inte våga peta på en unge utan att ha några vittnen.

Helt OT, men det här får mig att tänka på en sak som hände när min kusin var liten. Hennes pappa, min morbror, hade badat henne, och plötsligt ropade hon till min moster: "Mamma, pappa säger fula ord till mig!" Min moster blev inte arg eller misstänksam, men undrade förstås vad min morbror hade sagt. Min kusin sade "Han sade trosa!"

Det var det närmaste han kom att bli anklagad för övergrepp, och det var ju rätt oskyldigt. Men det här var ju på 70-talet, då man såvitt jag kan minnas inte såg pedofiler i varenda buske.
  • Anonym (justdet)
    Lady Godiva skrev 2015-03-11 10:57:15 följande:
    Men du sade ju att folk pussar på sina söners penisar. Det du beskriver nu är ju inte pussande utan sniffande. Inte för att det känns mer okej så här spontant men det är väl en fråga om vad som är accepterat i den kultur där man bor.

Jag skulle inte pussa min sons penis (om inte annat så för att om någon sk*tnödig typ får reda på det ringer denne omedelbart soc) men i de kulturer där man gör det (om man nu gör det, vilket du fortfarande inte visat) ser man det kanske inte som en sexuell handling. Och det är väl fint om människor inte ser precis all kontakt med barns könsorgan som en sexuell handling. Det är väl egentligen den som tänker tanken att en mamma som pussar sin son på penis har sexuella motiv som är sjuk? Så länge det är frågan om ett spädbarn finns det ju egentligen ingen anledning att tro något sådant.

Men det här påståendet ger mig Sd:vibbar - ännu ett sätt att visa hur hemska di däringa utlänningarna är.
    Hur kan man dra SD-kortet i en tråd om övergrepp på spädbarn???????

Jag beklagar att jag inte kan komma med bildbevis. 
    Jag återberättar vad en kollega sagt. Jag har inte sagt ett ord om att det hade ett sexuellt motiv, tvärtom skriver jag att det inte hade det. Jag jobbade ihop med henne i mer än 20 år, vi är jämnåriga och fick barn ca. samtidigt, så jag känner henne och hennes barn mycket väl. Jag kan med gott samvete säga att hon inte utsätter sina barn för övergrepp. Hon var bara glad för sin lille son, som mammor kan vara.
    Jag skrev inlägget för att informera en annan debattör om att det kanske inte var så ovanligt att mödrar pussade sina späda söners könsorgan, eftersom jag hade en kollega som satte näsan där. Det var inte ett utlänningsfientligt inlägg (eller rasistiskt, som det heter på detta forum)

Jag skulle inte nämnt att min kollega kommer från ett annat land och kultur, 
    även om det är en del av historien. Jag ber om ursäkt för det.

Känns det bättre nu? 
  • MaryM
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-03-09 22:47:46 följande:
    Har tänkt tanken ja, även om den känns något överilad. Men som du skriver kan den ju även hjäpa mig att släppa det hela.
    TS. Det med sår och så har du ju fått en del förklaringar på. Det jag tycker är skumt är att han sa "jag har inte gjort nåt" och gick därifrån. Där börjar en varningsklocka ringa i mig. Jag tycker faktiskt du ska göra detta med kameran. Det är det bästa sättet att få reda på om nåt är snett. Visst, om han skulle få reda på det är det ju fruktansvärt, men det kommer han förhoppningsvis aldrig få och du behöver inte undra. Mycket bättre det än att BVC ska fatta misstankar eller att du anklagar honom och förstör er relation för evigt.
    Jag tycker INTE du är knäpp för övrigt. Önskar att alla mammor skyddade sina barn och inte ignorerade sånt här.
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • jagmamma

Brukar du inspektera din dotters kön så noggrant? Jag vet ju då att jag själv inte gör det. Kanske har hon sår ibland annars som du inte ser för att du inte kontrollerar hennes underliv när du haft henne själv?

Min dotter på 13 mån är till och från vit runt blygdläppar etc, det har jag alltid utgått från är lite smegma.

Sår runt kanalen får hon ibland, kommer nästan direkt om det är "tandbajs" etc då det bara tar några sekunder för det att fräta på huden.

Jag tänker att det första du ska grubbla över är hur dottern reagerar när hon ser sin pappa eller är med honom. Förekommer det upprepade övergrepp så kommer hon snabbt visa obehag kring honom tänker jag. Sedan kan man ju inte blanda ihop det med klassisk "mammighet" eller så.

Det är lätt att hitta potentiella "bevis" om man är övertygad om något, men jag skulle be läkare på BVC etc ta en titt på dottern snarast om något konkret kring sår etc kommer upp igen.

Svar på tråden Övergrepp på vår 4 månaders?