• Anonym (Åskådaren)

Funktionshindrade som skaffar barn

Jag skulle vilja diskutera det här med funktionshindrade som skaffar barn.Vad tycker ni om det?

Jag har i min närhet en svårt funktionshindrad kvinna, beroende av sina assistenter dygnet runt sedan många år. Hon är förlamad från midjan och nedåt på grund av medfött ryggmärgsbråck, har både urin- och avföringsstomi, samt är extremt kortvuxen och gravt överviktig.

Hon är ensamstående med en son på elva år...

När hon blev gravid blev hon, enligt egen utsago, mycket illa behandlad av vården, då både läkare och barnmorskor försökte övertala henne att göra abort. Hon har uttalat sig om detta i alla år: hur diskriminerad hon blev, hur fördomsfulla läkarna och barnmorskorna var, och hur bra det sedan har gått (enligt hennes egen utsago). 

Men i verkligheten föddes hennes son i 28:a veckan, då kvinnans lilla kropp, dessutom extremt överviktig och fjättrad i rullstolen, inte kunde få plats med graviditeten längre. Något som läkare och barnmorskor också varnade för. Pappan tröttnade snart på att ta hand om både en fru och ett barn med särskilda behov, och avvek. Något som alla med lite människokännedom kunde ha förutsett.

Pojken fick "typ alla" komplikationer en förtidigt född kan få. Problem med lungkapacitet, matsmältning, syn och hörsel. Kognitiva svårigheter, lätt utvecklingsstörning och beteendeproblem. I skolan är han helt beroende av en elevassistent, och har knappt några kontakter med sina klasskamrater. Han har ett lustigt, "nördigt" utseende med starka glasögon, avvikande rörelsemönster och beteende. 

Jag brukar se dem på stan. Assistenten skjutsar kvinnan i rullstolen, och pojken springer efter med klumpiga, oregelbundna rörelser. Jag har aldrig sett honom med några kamrater. Mamman, elevassistenten i skolan och de personliga assistenterna i hemmet är hela hans värld.

Var det värt det? Eller hade läkarna och barnmorskorna som ville att hon skulle göra abort rätt? Man får även väga in kostnaderna för samhället, inte bara nu när pojken är barn utan förmodligen hela hans liv.

• Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn
  • Sarakechi
    Anonym (Babblan) skrev 2015-03-11 07:46:24 följande:
    Varför ska inte alla som tror sig vara friska också tvingas testa sig då- dte kan ju finnas "sjukgener" hos dem också. Ska diabetiker få ha barn? De borde väl kosta samhället en hel del med allt insulin de behöver.
    Anonym (oddbird) skrev 2015-03-11 06:06:14 följande:Min gissning är ett samhälle med fler likartade individer och därvid en starkare och mer utbredd gemenskap.

De människor som är annorlunda och på något vis står ut i mängden blir, i olika grad, redan "bortsållade" av sin omgivning ändå. 

Vore nästan mer humant att avsluta deras oönskade liv redan i fosterstadiet så de slipper möta samhällets förakt som färdigutvecklade människor.  
    Gemenskap? Är du dum i huvudet? Det enda som skull hända är ju att man skulle börja titta på andra "avvikelser", som då skulle bli i allt snävare mått. Dig skulle jag t.ex. sålla bort direkt...fast du kanske bara är ironisk?
    Alla diabetiker behöver inte insulin...
  • Anonym (kjhyg)
    Anonym (Babblan) skrev 2015-03-11 13:25:42 följande:
    Men tänk om någonskulle säga att du själv inte verkar ha ett bättre liv än en amöba (vad vet jag, de kanske har jättekul?).

När och om du blir gammal och kanske får massa problem, kan du också komma att kosta samhället mycket pengar- förresten så innebä dessa pengar faktiskt arbetstillfällen, också- men tycker du att vi ska ha bödlar som går runt och "rensar"? Och exakt vilka kriterier ska gälla?

Jag tycker inte heller att barn ska komma till  världen som attribut till en vuxen- men jag är inte så förbannat säker på att jag tycker det är ok även hos friska- och för den delen- "rika och välmående": Varför skulle det vara det?
    Jag kan hålla med dig till viss del. Det som irriterar mig mest är devisen att ALLA har "rätt" att skaffa barn. Oavsett vad de har att erbjuda. Nej, att skaffa barn borde vara något man får göra om man kan tillgodose att barns grundläggande behov; anknytning, social trygghet, ekonomisk trygghet, stimulans och utveckling. Kanske en del "rika" familjer också är diskade från den kvalifikationen? 

Nej, det kommer aldrig att ändras, jag vet. Det är bara vad jag tycker.
  • Anonym (Babblan)
    Sarakechi skrev 2015-03-11 13:31:48 följande:
    Alla diabetiker behöver inte insulin...
    Ja, men nog har de väl lite taskiga gener, eller hur? 

Poängen är att jag inte kan se var gränserna skulle gå om man började med detta..
    Anonym (kjhyg) skrev 2015-03-11 13:51:22 följande:
    Jag kan hålla med dig till viss del. Det som irriterar mig mest är devisen att ALLA har "rätt" att skaffa barn. Oavsett vad de har att erbjuda. Nej, att skaffa barn borde vara något man får göra om man kan tillgodose att barns grundläggande behov; anknytning, social trygghet, ekonomisk trygghet, stimulans och utveckling. Kanske en del "rika" familjer också är diskade från den kvalifikationen? 

Nej, det kommer aldrig att ändras, jag vet. Det är bara vad jag tycker.
    Jag kan hålla med dig också- men frågan är ändå väldigt hypotetisk. Jag känner folk som skaffat barn- och haft alla dessa förutsättningar- en del har dessutom adopterat barn. Så kommer sukdomar och familjekriser. Och allt rasar ihop som ett korthus. Ett par jag känner. levde i en idyll - som man säger. Så adopterade de barn, eftersom hon inte kunde föda barn. Ett av de adopterade barnen visade sig vara utvecklingsstörd- så mamman ville skicka tillbaka barnet. Då tog pappan barnen och dumpade mamman. Så var det slut på den sagan. 
  • Sneeze
    Anonym (Åskådaren) skrev 2015-03-10 09:36:52 följande:

Jag skulle vilja diskutera det här med funktionshindrade som skaffar barn.Vad tycker ni om det?

Jag har i min närhet en svårt funktionshindrad kvinna, beroende av sina assistenter dygnet runt sedan många år. Hon är förlamad från midjan och nedåt på grund av medfött ryggmärgsbråck, har både urin- och avföringsstomi, samt är extremt kortvuxen och gravt överviktig.

När hon blev gravid blev hon, enligt egen utsago, mycket illa behandlad av vården, då både läkare och barnmorskor försökte övertala henne att göra abort. Hon har uttalat sig om detta i alla år: hur diskriminerad hon blev, hur fördomsfulla läkarna och barnmorskorna var, och hur bra det sedan har gått (enligt hennes egen utsago). 

Men i verkligheten föddes hennes son i 28:a veckan, då kvinnans lilla kropp, dessutom extremt överviktig och fjättrad i rullstolen, inte kunde få plats med graviditeten längre. Något som läkare och barnmorskor också varnade för. Pappan tröttnade snart på att ta hand om både en fru och ett barn med särskilda behov, och avvek. Något som alla med lite människokännedom kunde ha förutsett.

Pojken fick "typ alla" komplikationer en förtidigt född kan få. Problem med lungkapacitet, matsmältning, syn och hörsel. Kognitiva svårigheter, lätt utvecklingsstörning och beteendeproblem. I skolan är han helt beroende av en elevassistent, och har knappt några kontakter med sina klasskamrater. Han har ett lustigt, "nördigt" utseende med starka glasögon, avvikande rörelsemönster och beteende. 

Jag brukar se dem på stan. Assistenten skjutsar kvinnan i rullstolen, och pojken springer efter med klumpiga, oregelbundna rörelser. Jag har aldrig sett honom med några kamrater. Mamman, elevassistenten i skolan och de personliga assistenterna i hemmet är hela hans värld.

Var det värt det? Eller hade läkarna och barnmorskorna som ville att hon skulle göra abort rätt? Man får även väga in kostnaderna för samhället, inte bara nu när pojken är barn utan förmodligen hela hans liv.

Begåvat.
    Att utifrån en person med funktionshinder sätta likhetstecken till alla personer med funktionshinder.
    Du inser väl att i den gruppen ingår allt från synnedsättning, hörselnedsätttning, fysiska rörelsehinder till grava funktionshinder med såväl fysiska som intellektuella funktionsnedsättningar.

Men du fick ju lufta dina åsikter om kvinnan "i din närhet" och hennes val. Samt släppa ut en del andra individer med åsikter som är som hämtade ur rasbiologiska institutets katekes.

Att det finns en stor del människor med funktionshinder som är alldeles ypperliga föräldrar, vare sig de själva behöver assistenter eller inte, behöver du ju inte fundera över eftersom du valt att döma en hel grupp efter en person.

Jag hoppas att du känner dig lyckligare och mer tillfreds med tillvaron. Det kanske gör dig mer välvilligt inställd till din omvärld.
  • Anonym (Hipp Hipp Hippiti Hopp)

Barn är ingen rättighet. Men barn har rättigheter. Världen hade blivit en mycket bättre plats om egoistiska kvinnor (friska eller ej) insett det och gjort abort. Långtifrån alla passar som föräldrar. Vissa aldrig, andra inte där de är i livet just där. 

Tillstånd för att få skaffa barn borde vara ett absolut krav. 

• Anonym (Hipp Hipp Hippiti Hopp)

Där de är i livet just då.

• Anonym (J)
    Anonym (Hipp Hipp Hippiti Hopp) skrev 2015-03-11 15:27:04 följande:

Barn är ingen rättighet. Men barn har rättigheter. Världen hade blivit en mycket bättre plats om egoistiska kvinnor (friska eller ej) insett det och gjort abort. Långtifrån alla passar som föräldrar. Vissa aldrig, andra inte där de är i livet just där. 

Tillstånd för att få skaffa barn borde vara ett absolut krav. 

Vi skulle kunna använda det det där beprövade lebensbornprogrammet?
  • Anonym (nu räcker det)
    Anonym (Åskådaren) skrev 2015-03-10 09:36:52 följande:

Så otroligt tarvligt och snaskigt att skvallra om andra.

det finns säkert många som tycker att du har/gör fel och att du inte borde blivit född men inte sjutton kan man eller ska man gå på vad andra anser, i det här landet har ALLA samma rättigheter

Nu har vi alltså inte bara rasisttrådar på FL utan nu kommer trådarna om handikappade människor också Kräks vilka står på tur sen
  • Prällen
    Anonym (nu räcker det) skrev 2015-03-11 16:34:30 följande:
    Så otroligt tarvligt och snaskigt att skvallra om andra.

det finns säkert många som tycker att du har/gör fel och att du inte borde blivit född men inte sjutton kan man eller ska man gå på vad andra anser, i det här landet har ALLA samma rättigheter

Nu har vi alltså inte bara rasisttrådar på FL utan nu kommer trådarna om handikappade människor också Kräks vilka står på tur sen
    Jag är också oroad. Varför så mycket hat mot andra människor här?
  • Anonym (Babblan)

Vad jag däremot önskar, är att om jag själv blir svårt skadad eller på annat sätt drababs och tycker det är dags att dra ner rullgardinen för gott , att det då finns hjälp. Däremot skulle jag inte vilja vara med och bestämma hur andra ska göra.

Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn