• Anonym (Åskådaren)

Funktionshindrade som skaffar barn

Jag skulle vilja diskutera det här med funktionshindrade som skaffar barn.Vad tycker ni om det?

Jag har i min närhet en svårt funktionshindrad kvinna, beroende av sina assistenter dygnet runt sedan många år. Hon är förlamad från midjan och nedåt på grund av medfött ryggmärgsbråck, har både urin- och avföringsstomi, samt är extremt kortvuxen och gravt överviktig.

Hon är ensamstående med en son på elva år...

När hon blev gravid blev hon, enligt egen utsago, mycket illa behandlad av vården, då både läkare och barnmorskor försökte övertala henne att göra abort. Hon har uttalat sig om detta i alla år: hur diskriminerad hon blev, hur fördomsfulla läkarna och barnmorskorna var, och hur bra det sedan har gått (enligt hennes egen utsago). 

Men i verkligheten föddes hennes son i 28:a veckan, då kvinnans lilla kropp, dessutom extremt överviktig och fjättrad i rullstolen, inte kunde få plats med graviditeten längre. Något som läkare och barnmorskor också varnade för. Pappan tröttnade snart på att ta hand om både en fru och ett barn med särskilda behov, och avvek. Något som alla med lite människokännedom kunde ha förutsett.

Pojken fick "typ alla" komplikationer en förtidigt född kan få. Problem med lungkapacitet, matsmältning, syn och hörsel. Kognitiva svårigheter, lätt utvecklingsstörning och beteendeproblem. I skolan är han helt beroende av en elevassistent, och har knappt några kontakter med sina klasskamrater. Han har ett lustigt, "nördigt" utseende med starka glasögon, avvikande rörelsemönster och beteende. 

Jag brukar se dem på stan. Assistenten skjutsar kvinnan i rullstolen, och pojken springer efter med klumpiga, oregelbundna rörelser. Jag har aldrig sett honom med några kamrater. Mamman, elevassistenten i skolan och de personliga assistenterna i hemmet är hela hans värld.

Var det värt det? Eller hade läkarna och barnmorskorna som ville att hon skulle göra abort rätt? Man får även väga in kostnaderna för samhället, inte bara nu när pojken är barn utan förmodligen hela hans liv.

• Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn
  • ÄlskarBenjaminSyrsaMestAvAllt

Jag tycker inte att folk med Asperger borde få skaffa barn

• Anonym (Linda)

Tycker fadern till barnet borde ställas till svars. Han verkar vara helt omdömeslös som lämnar sitt barn med en kvinna som inte kan ta hand om barnet själv utan är beroende av andra.

• Prällen
    ÄlskarBenjaminSyrsaMestAvAllt skrev 2015-03-10 21:44:29 följande:

Jag tycker inte att folk med Asperger borde få skaffa barn

Tycker du att vi ska lagstifta om att folk med asperger inte ska få skaffa barn?
  • Zuzanne
    Prällen skrev 2015-03-10 20:53:07 följande:
    Du hade aborterat ett barn med ADHD?
    Ja, det hade jag. Varför skulle jag behålla ett foster med adhd om jag kan få ett barn utan genetiska avvikelser och annat som försvårar för mitt barn?
  • Zuzanne
    Anonym (Linda) skrev 2015-03-10 21:55:27 följande:

Tycker fadern till barnet borde ställas till svars. Han verkar vara helt omdömeslös som lämnar sitt barn med en kvinna som inte kan ta hand om barnet själv utan är beroende av andra.

• Prällen
    Zuzanne skrev 2015-03-10 22:05:34 följande:
    Ja, det hade jag. Varför skulle jag behålla ett foster med adhd om jag kan få ett barn utan genetiska avvikelser och annat som försvårar för mitt barn?
    Vilket samhälle skulle vi få om vi sållade ut individer som inte var "önskvärda"?
  • Anonym (Ojojoj)
    Zuzanne skrev 2015-03-10 19:57:40 följande:

Jag håller till viss del med ts, vissa borde inte skaffa barn. Sedan går det såklart inte att förbjuda dem från det. Grava funktionsnedsättningar som göt att en är oförmögen att ta hand om ett barn utan assistenter är ett exempel. Ett annat är om föräldrarna har psykiskafunktionsnedsättningar av svårare grad som dessutom innefattar empatilöshet. Vid spårbara genetiska sjukdomar kan en abortera bort sjuka foster och/eller använda pgd. Jag har själv aborterat två sjuka foster pga genetiska sjukdomar. Hade aborterat barn med tex Downs, adhd mm eftersom barnet skall få goda förutsättningar. Hade hellre varit barnlös än få barn med svåra funktionshinder, om dessa går att förhindra. Med det sagt så är det självklart att de med funktionshinder etc skall behandlas med samma värdighet som de normala.

Intressant text! Du nämner själv att människor med empatilöshet inte borde få skaffa barn. Därpå berättar du att du minsann aborterat inte bara en gång utan två. Du kan även tänka dig att göra det igen om barnet har downs, adhd mm.
    Är det nåt slags sätt för dig att berätta för oss att du själv inte borde blivit till? För så mycket empati tycker jag inte du ger sken av att ha!

• Anonym (Linnea)

Har någon gjort ett tydligt fel så är det väl uppenbart att det är pappan. Han har lämnat sitt barn. Det är stört.

• Madmoiselle
    Zuzanne skrev 2015-03-10 22:05:34 följande:

Du hade passat i Tyskland under andra Världskriget. Du har exakt de värderingarna.
  • Anonym (Ojojoj)

Så människor som är i behov av assistenter ska inte ha barn? Kostnader för samhället? Aspbergers, de med adhd, downs etc. Hur tänker ni nu?

Lever ni själva utan att vara beroende och assisterad av andra? Utan att belasta samhället på nån enda punkt? Ett eget litet ekosystem långt ute i skogen kanske, med häst och vagn? Vad tror ni samhället är och är till för egentligen?
    Det är samhällets uppgift att se till att alla får vara en del av det oavsett förutsättningar. Det är samhällets uppgift att hitta lösningarna genom att utveckla teknik, stöd och hjälpmedel åt de som behöver det extra. Klarar man inte av eller orkar att hitta eller uppfinna hjälpmedel åt sina medmänniskor, är man en lat samhällssvikare som inte fyller den funktion ett samhälle är i behov av.
    Amish sekten kanske skulle passa er bättre!

Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn